מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת נשים במצות שהן פטורות.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' מרץ 26, 2018 8:18 am

ידועים דברי ר"ת הובא להלכה בהגהת הרמ"א סי' יז כמדומני שאע"פ שהנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא רשאות לברך עליהן בתחילה ולא הוי ברכה לבטלה.
וא"כ לפי דרך זו אף אם זכר נפטר מכל סיבה שהיא מחיוב קיום מצוה מסויימת והמשיך עליו חיוב על ידי שקיימה כמו האישה שפיר מברך בתחילה על המצווה.
אלא שהשער הציון בסי' תעה אות לט שמשמר המת לא יוכל לברך,ושאלתי בפי מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?
בתודה לחכמי הפורום על הקריאה,וכל עזרה שהיא תתקבל בברכה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 26, 2018 10:23 am

האמת והשלום כתב:ידועים דברי ר"ת הובא להלכה בהגהת הרמ"א סי' יז כמדומני שאע"פ שהנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא רשאות לברך עליהן בתחילה ולא הוי ברכה לבטלה.
וא"כ לפי דרך זו אף אם זכר נפטר מכל סיבה שהיא מחיוב קיום מצוה מסויימת והמשיך עליו חיוב על ידי שקיימה כמו האישה שפיר מברך בתחילה על המצווה.
אלא שהשער הציון בסי' תעה אות לט שמשמר המת לא יוכל לברך,ושאלתי בפי מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?
בתודה לחכמי הפורום על הקריאה,וכל עזרה שהיא תתקבל בברכה.


איתא בירושלמי (ברכות פ"ב מ"ט): "תני חזקיה, כל מי שהוא פטור מדבר ועושה נקרא הדיוט"
כי שאני יחיד שיכול היה להיות מחויב ונפטר מסיבה ספציפית לדבר זה, שלא יתייהר ויתנהג כ"מחויב" בדבר (לחזור לחיובו הראשון ולנהוג כאילו לא נפטר מהדבר), מאישה שלא היה צריכה להיות מחויבת מעולם (אולי כי רצו להקל מעליה את העול), שתתנדב להכנס בכלל המחוייבים ולקבל על עצמה את גם את העול.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 26, 2018 11:09 am

מצאנו ברכת רשות/מנהג גם בעוד מקומות:
ציצית שאולה.
הלל דר"ח.
נר חנוכה בבית הכנסת.

ויש לעיין ולמצוא החילוקים.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 26, 2018 1:01 pm

עזריאל ברגר כתב:מצאנו ברכת רשות/מנהג גם בעוד מקומות:
ציצית שאולה.
הלל דר"ח.
נר חנוכה בבית הכנסת.

ויש לעיין ולמצוא החילוקים.


הלל דר"ח ונר חנוכה בביה"כ = מנהג כללי שנהגו בו כולם, ולא אחד שהיה מחויב ונפטר מחיובו, שנחשב ל"הדיוט" אם יחמיר.
טלית שאולה - לא ע"ז מדבר ר"ת שם בחולין? (ואינו לפני כרגע) שאין לברך.

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' מרץ 26, 2018 2:16 pm

אליהו בן עמרם כתב:
עזריאל ברגר כתב:מצאנו ברכת רשות/מנהג גם בעוד מקומות:
ציצית שאולה.
הלל דר"ח.
נר חנוכה בבית הכנסת.

ויש לעיין ולמצוא החילוקים.


הלל דר"ח ונר חנוכה בביה"כ = מנהג כללי שנהגו בו כולם, ולא אחד שהיה מחויב ונפטר מחיובו, שנחשב ל"הדיוט" אם יחמיר.
טלית שאולה - לא ע"ז מדבר ר"ת שם בחולין? (ואינו לפני כרגע) שאין לברך.

זיל בתר טעמא,והוא שיכול הפטור מן המצווה למשוך עליו קצת חיוב שהרי מקבל שכר מסויים ועליו מברך "וצוונו",וא"כ אין החילוק שלך מובן מאכפ"ל שיהיה הדיוט(שפירושו בלשון חז"ל פשוט,כדמצינו לגבי כהנים מושג זה).

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 26, 2018 2:46 pm

האמת והשלום כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
עזריאל ברגר כתב:מצאנו ברכת רשות/מנהג גם בעוד מקומות:
ציצית שאולה.
הלל דר"ח.
נר חנוכה בבית הכנסת.

ויש לעיין ולמצוא החילוקים.


הלל דר"ח ונר חנוכה בביה"כ = מנהג כללי שנהגו בו כולם, ולא אחד שהיה מחויב ונפטר מחיובו, שנחשב ל"הדיוט" אם יחמיר.
טלית שאולה - לא ע"ז מדבר ר"ת שם בחולין? (ואינו לפני כרגע) שאין לברך.

זיל בתר טעמא,והוא שיכול הפטור מן המצווה למשוך עליו קצת חיוב שהרי מקבל שכר מסויים ועליו מברך "וצוונו",וא"כ אין החילוק שלך מובן מאכפ"ל שיהיה הדיוט(שפירושו בלשון חז"ל פשוט,כדמצינו לגבי כהנים מושג זה).

הירושלמי שנוקב שמו כ"הדיוט" הוא רק המקור הקדום לזה שנפסק להלכה במקומות רבים שאין לעשות כך, והביאור כפי שחילקתי לעייל.
זה בדיוק מה שחז"ל אמרו, שה"התנדבות" (ו"משיכת החיוב" כלשונך) הזאת לא רצויה!

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי יבנה » ב' מרץ 26, 2018 3:04 pm

בפרק ב' של ברכות מצינו כמה דברים שהפטור מדבר אסור לעשותו מצד שעסוק במצוה אחרת או מצד יהורא, וכ"ש שלא הותר לו לברך על כזאת מצוה. מאידך מצינו בסומא שיכול לקיים מצוות ולברך עליהם כיון שאין טעם שלא יעשה המצווה, ומשם למד ר"ת לנשים כמבואר בתוס' בעירובין צו. ובעוד מקומות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 26, 2018 6:13 pm

טלית שאולה - אדמו"ר הזקן פוסק שאפשר לברך, ומנמק שזה כמו שנשים מברכות על מ"ע שהז"ג.
שכחתי להזכיר הבדלה, ששם נחלקו הפוסקים, ואדמו"ר הזקן מכריע שגם למ"ד שהן פטורות - יכולות להבדיל לעצמן, כמו מ"ע שהז"ג.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי החתן סופר » ג' מרץ 27, 2018 12:19 am

אליהו בן עמרם כתב:
האמת והשלום כתב:ידועים דברי ר"ת הובא להלכה בהגהת הרמ"א סי' יז כמדומני שאע"פ שהנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא רשאות לברך עליהן בתחילה ולא הוי ברכה לבטלה.
וא"כ לפי דרך זו אף אם זכר נפטר מכל סיבה שהיא מחיוב קיום מצוה מסויימת והמשיך עליו חיוב על ידי שקיימה כמו האישה שפיר מברך בתחילה על המצווה.
אלא שהשער הציון בסי' תעה אות לט שמשמר המת לא יוכל לברך,ושאלתי בפי מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?
בתודה לחכמי הפורום על הקריאה,וכל עזרה שהיא תתקבל בברכה.


איתא בירושלמי (ברכות פ"ב מ"ט): "תני חזקיה, כל מי שהוא פטור מדבר ועושה נקרא הדיוט"
כי שאני יחיד שיכול היה להיות מחויב ונפטר מסיבה ספציפית לדבר זה, שלא יתייהר ויתנהג כ"מחויב" בדבר (לחזור לחיובו הראשון ולנהוג כאילו לא נפטר מהדבר), מאישה שלא היה צריכה להיות מחויבת מעולם (אולי כי רצו להקל מעליה את העול), שתתנדב להכנס בכלל המחוייבים ולקבל על עצמה את גם את העול.


אתה השואל ואתה המשיב כיוונתם לדברי הגרא"ז וייס שליט"א כאן- http://www.kolhalashon.com/New/Media/Pl ... ShiurNum=4

מדקה 12 ובפרט השאלה והמשל כדרכו, מדקה 14

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' מרץ 27, 2018 4:07 am

החתן סופר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
האמת והשלום כתב:ידועים דברי ר"ת הובא להלכה בהגהת הרמ"א סי' יז כמדומני שאע"פ שהנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא רשאות לברך עליהן בתחילה ולא הוי ברכה לבטלה.
וא"כ לפי דרך זו אף אם זכר נפטר מכל סיבה שהיא מחיוב קיום מצוה מסויימת והמשיך עליו חיוב על ידי שקיימה כמו האישה שפיר מברך בתחילה על המצווה.
אלא שהשער הציון בסי' תעה אות לט שמשמר המת לא יוכל לברך,ושאלתי בפי מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?
בתודה לחכמי הפורום על הקריאה,וכל עזרה שהיא תתקבל בברכה.


איתא בירושלמי (ברכות פ"ב מ"ט): "תני חזקיה, כל מי שהוא פטור מדבר ועושה נקרא הדיוט"
כי שאני יחיד שיכול היה להיות מחויב ונפטר מסיבה ספציפית לדבר זה, שלא יתייהר ויתנהג כ"מחויב" בדבר (לחזור לחיובו הראשון ולנהוג כאילו לא נפטר מהדבר), מאישה שלא היה צריכה להיות מחויבת מעולם (אולי כי רצו להקל מעליה את העול), שתתנדב להכנס בכלל המחוייבים ולקבל על עצמה את גם את העול.


אתה השואל ואתה המשיב כיוונתם לדברי הגרא"ז וייס שליט"א כאן- http://www.kolhalashon.com/New/Media/Pl ... ShiurNum=4

מדקה 12 ובפרט השאלה והמשל כדרכו, מדקה 14

ייש"כ עצום לשניכם תהיו בריאים תודה רבה...

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת נשים במצות שהן פטורות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 27, 2018 10:50 am

התירוץ לחלק בין יחיד לרבים אינו מסביר את ענין הטלית.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים