מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1698
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אפריל 04, 2018 11:00 pm

האם מצוות חינוך מתמשכת בקטן שהגדיל בימי ספירת העומר
בדין קטן שהגדיל בימי הספירה דשו ביה רבים מהפוסקים, ואטעים סברותיהם לפום הבנתי: ישנם הסבורים שכיון שספירת קטן היא ספירה של לא בן דעת ולכן ספירתו שבקטנות אינה מצטרפת לספירתו שבגדלות, וי"א שכיון שכל חיוב ספיה"ע היא מדרבנן, מצטרפת ספירתו שבקטנותו ויכול להמשיך ולספור בברכה, ויש הסוברים שלדעת הבה"ג, שחיוב ספירה הוא חיוב מתמשך, היינו הכוונה שספירת כל יום נשענת על ספירת יום אתמול, וכיון שכך א"א לספור את ספירת היום אם לא ספר אמש. אך ספירת הקטן אינה כמעשה קוף בעלמא, אלא ספירה שניתן לצרפה לספירת יום הבא, ואף שאת ספירת קטנותו ספר בלא דעת, מ"מ יכול הוא להמשיך ולספור בברכה כשהגדיל, משום שספירתו נשענת על ספירת קטנותו ואינה כמי שאינה.
והגרב"צ אבא שאול זצ"ל בשו"ת אור לציון (ח"א סי' צה) כתב לחדש בדבר חידוש חדש, והוא דיכול לספור בברכה כשיגדיל משום דחיוב חינוך ממשיכה בגדלותו וכפי שמחויב הקטן להתחנך במצוות ספירת העומר בקטנותו, כך לא פקעה ממנו חובת חינוכו גם בגדלותו, אף אם נאמר דאינו מחויב בדבר. והביא ראיה לזה מד' הגרעק"א (או"ח סי' קפו סק"ב) בדין קטן שהגדיל לפני שבירך ברכהמ"ז על אכילתו, וכתב דזכר לדבר מדברי רש"י (דברים פרק יא), שכתב בשם חז"ל: "ושמתם את דברי - אף לאחר שתגלו היו מצויינים במצות, הניחו תפילין, עשו מזוזות כדי שלא יהיו לכם חדשים כשתחזרו. וכן הוא אומר (ירמיה לא, כ) הציבי לך ציונים", עכ"ל. ומשמע קצת דאף בגדול יש ענין של חינוך. וכנראה כוונתו היא שמצינו שישנה חובת קיום מצוות למטרת התרגלות בהן.
ויש להעיר על דבריו מדברי המשנ"ב (סי' רכה), שכתב: "ודע דאע"פ ששוב אין עליו ענין חינוך מ"מ יש על האב מצות הוכחה כשרואה שאינו מתנהג כשורה וכשאינו מוחה בידו נענש עליו דלא גרע משאר ישראל וכידוע מה שאחז"ל כל מי שיש לו למחות באנשי ביתו ואינו מוחה נתפס בעון אנשי ביתו. וכל מי שיש לו למחות באנשי עירו ואינו מוחה וכו'", עכ"ל. ומוכח דסבר דאחר שגדל והתחייב בעצמו במצוות, אין האב חייב במצוות חינוך, אלא רק מדין תוכחה הכללי השייך בכל ישראל. ואולי כוונתו להדעות שהבן עצמו מחוייב במצות חינוך עצמו.
וחושבני שהרעיון בזה הוא כך (ואף אם אינני יודע האם ניתן להעמיס כן בדברי האול"צ עצמו, אך הרעיון הוא מעניין לכשעצמו): הנה קטן שהתחיל לספור ספירת העומר מדין מצוות חינוך, התחיל בעצם מצוה שאינו יכול לסיימה, להני דעות שספירותיו שבקטנות לא מצטרפות לספירותיו שבגדלות. וא"כ עושה הוא כעת מצוה חסרה, ולהני דעות שנתבארו בפוסקים שהיודע מראש שלא יוכל יספור באחד הימים, מחמת שעליו לעבור ניתוח בהרדמה וכל מיני אונס, יתחיל כבר לספור בלא ברכה (עי' תוס' כתובות עב, א ד"ה וספרה, ובעבודת הקודש להחיד"א סי' ז אות ריז, שו"ת לבושי מרדכי או"ח סי' צא, כה"ח סי' תפט סקצג ועוד הרבה באחרונים), א"כ לכאורה גם קטן שיגדיל באמצע ימי ספירת העומר לא יוכל להתחיל ולספור בברכה. וא"כ א"א לחנך את כל הקטנים שיגדילו באמצע ימי ספיה"ע
לספור בברכה, וזה דבר זר, שאנו מפקיעים את חובת חינוכנו בקטנים אלו במצוות ספירת העומר כצורתה.
לכן התחדש שכיון שא"א לקיים מצוה זו לולי שנמשיך את חובת החינוך מדרבנן במצוה זו גם לכשיגדיל, לכן בהכרח שחובת חינוך במצוה המתחילה בקטנות וממשיכה בגדלות, אינה מסתיימת וממשיכה היא גם בגדלות עד לסיומה, כדי שהקטן יוכל לקיים את חינוכו בקטנותו בתחילת ימי הספירה.
והנה חידוש זה, שמצוות חינוך ממשיכה במצווה המתחילה בקטנות ומסתיימת בגדלות, שייכת רק בספירת העומר לדעת הבה"ג, ואינו ענין למצוות אחרות היכולות להתחיל ולהסתיים בקטנות הקטן, כמו כשאוכל בקטנותו וצריך לברך בגדלותו (שבנידון זה עסק הגרעק"א הנ"ל), כיון שרק מצוות ספיה"ע מחוייבת היא להימשך בגדלותו ומשא"כ בשאר המצוות שיכולים שפיר להסתיים בקטנותו בצורה מושלמת. ואם כנים הדברים, זהו כפתור ופרח.

שמואל ברוך גנוט ** קובץ קול התורה באלעד התשע"ח

ש. ספראי
הודעות: 1698
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אפריל 04, 2018 11:19 pm

הוספה:
ברור שרעיון זה נצרך להדעות שחובת החינוך כוללת גם חובה לעשיית המצוות כהלכתם ולא רק כצורתן, ואכמ"ל.

ש. ספראי
הודעות: 1698
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 05, 2018 1:25 pm

מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א הסכים עימדי היום לרעיון הנ"ל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 05, 2018 1:49 pm

דרשה לבר מצוה מאב החתן על חיוב החינוך העובר מהאב לבנו ביום הבר מצוה


הנה האחרונים הרבו לדבר על "קטן שהגדיל בימי הספירה", האם מחוייב בספירה משעה שהגדיל או שמא כיון שעד כה היה קטן ולא מחוייב, מכאן ואילך אין כאן "תמימות" ואי אפשר לחייבו. ונו"נ בדבר, ומוסכם שחייב, שהרי עכ"פ עד כה היה גם חייב מדרבנן ולגבי חיובו זה אין כאן חסרון "תמימות" מכאן ואילך.

ומזה נראה שגם חיובו הזה של מה שהיה קטן לא נפקע כשהגדיל, ולכן אין כאן חסרון של "תמימות" כשסופר נמי מכאן ואילך כשמגדיל. אכן צ"ב למה לא נפקע חיוב החינוך הזה כשמגדיל והרי כבר אינו קטן.

ויתכן, שהנה עיקר מה שאמרו הראשונים שקטן חייב מדרבנן במצוות לכא' קשה "אטו חיובא לדרדקי", וצריך ביאור.

אלא על כרחך שיש לקטן רק תורת מצוה שאף קטן בשם "ישראל" יכונה, אבל החיוב הוא על האב שהוא המחוייב בכך שבנו יקיים המצווה, ואותו החיוב כשגדל הקטן עובר מאביו אליו, ולכן יש כאן חיוב אחד "ותמימות" אחד.

ומזה נראה יתכן, שגם את אותו חיוב של "חינוך" שהוא הגורם לאותו חיוב של הקטן, הרי הוא עובר מאביו אליו [דאל"כ אין כאן ממש אותו חיוב]. שבעצם חיובו של האדם לחנך ולהכשיר עצמו כל חייו להיות אותו אדם השלם לפי בחינתו ואישיותו שהוא תפקידו בחיים, ואותו החיוב של החינוך העצמי האב מוסר לבנו בשעה שנעשה בן דעת, שמאז ראתה אותו התורה כבר כמוכשר לקבל על עצמו מצות החינוך של עצמו, כי על כן הולך האדם כל חייו אל בית עולמו הפנימי, ולעולם לא יגיע אל המטרה בחיים כל עוד בחיים חיותו, אבל לכך כל שאיפתו ומגמתו של בן העליה.

וזוהי השייכות הכללית שיש בין בר מצווה לימי הספירה, שהרי עיקר ענינם היה בהכנתם וחינוכם של בני ישראל להיותם כלי ראוי לקבל התורה, שיצאו מזוהמת מצרים וטרחו בימים אלו לטהר עצמם מזוהמה זו שנדבקה בהם, וחינכו עצמם והכשירו עצמם למתן תורה, עד שזכו ליום חתונתם וליום שמחת ליבם, [מתן תורה, ובר מצוה ע"פ זוהר בראשית].

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ה' אפריל 05, 2018 4:50 pm

זכורני ששמעתי אריכות דברים ממו"ר הגר"א גניחובסקי האם יש חיוב חינוך גם בגדלות, אחפש בל"נ.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אפריל 05, 2018 5:32 pm

גם אני זכור אזכור כי פעם דברתי איתו תו"כ שיעור על יסוד זה, אדרבא חפש והבא.

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי עבד הזמן » א' אפריל 08, 2018 10:47 pm

הדברים נדפסן בספרו בר אלמוגים סי' ס"ז עמוד שד"מ ואילך.
תו"ד גם בעל פה היה על דברי הרעק"א והכתב סופר בקטן שהגדיל ואכל בסוף קטנותו.
וציין שם לכתב סופר סי' לא וסי' צ"ט, ודן מהגמ' בחגיגה ו,א קטן חיגר שנתפשט ולמרומי שדה שם.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם מצוות חינוך ממשיכה בקטן שהגדיל בימי הספירה

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 09, 2018 8:38 am

שו"ע הרב הלכות ת"ת החלק שיש בו קונטרס אחרון ,
וכן להדריכו בדרך מוסר ויראת שמים בכל דרכיו והנהגותיו בעוד ידו תקיפה על בנו ,דהיינו עד שיהא בן כ"ד שנה שנאמר חנוך לנער על פי דרכו דרך שכל ימיו
יהא מתנהג בו,חנוך לו בנערותו דהיינו מבן טז שנה עד בן כד שנה שקודם טז אין בן דעת לקבל תוכחות כ"כ ,ואל תכביד יסורים ותוכחות, ויותר מבן כד יש לחוש שמא יבעט ,ועיין עוד בהמשך על מצות האב לפרנס את בנו אם יש בידו גם אחרי חתונתו כדי שילמד.
ועיין רמ"א סימן ר"מ על המחבר שכתב דמנדים מי שמכה את בנו הגדול משום לפני עיור ,וכתב דהיינו דוקא מגיל כב או כד ומעלה ,

האיש והאגדה
הודעות: 2
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 12:56 pm

קטן שהגדיל לעניין ספירת העומר

הודעהעל ידי האיש והאגדה » א' אפריל 26, 2020 1:00 pm

מה הדין בקטן שהגדיל בימי הספירה
והאם לקטן שיודע שהוא יגדיל יש חובה לספור בעודו קטן

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: קטן שהגדיל לעניין ספירת העומר

הודעהעל ידי חיים סגל » א' אפריל 26, 2020 2:07 pm

הרבה קולמוסים נשתברו על זה, וזו הדרשה הכי נפוצה לאלו שחוגגים בר מצוה בימים אלו
הנה קונטרס שמביא בקצרה המ"מ העיקריים על כך:
https://tablet.otzar.org/he/book/book.p ... pagenum=17

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: קטן שהגדיל לעניין ספירת העומר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אפריל 26, 2020 2:08 pm



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים