מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיון בספר טלפונים בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' אפריל 16, 2018 12:55 am

בדין עיון בספר טלפונים בשבת, יש לדון מכמה פנים, א. בירור מספר טלפון. ב. עיון בכתובות מגורים. ג. לטלטלו.
ברצוני לדון כעת בנושא הראשון, לברר מספר טלפון, דבר זה נאסר:
ומצינו בדברי רבותינו האחרונים מצינו כמה טעמים בדבר. דעת הגרש"ז אויערבך (שש"כ כח, טו) שהאיסור לעיין במספרי הטלפון הינו רק משום עובדין דחול, ולכך הוי כלי שמלאכתו לאיסור.
ובחוט שני (שבת, שח ס"ג) מצדד דאיסורו משום שטרי הדיוטות, והגם שבספר טלפונים ישנם כתובות המותרות בעיון בשבת, מכל מקום היות ועיקרו בעבור המספרי טלפון כשמו – 'ספר טלפונים', לכך דינו ככלי שמלאכתו לאיסור (שטרי הדיוטות), ומותר לטלטלו רק לצורך גופו ומקומו.
דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (שבות יצחק, מוקצה ב, א), דכיון שעיקר שימושו של הספר טלפונים הינו לצורך מלאכה אסורה - לטלפן, לכך דינו ככלי שמלאכתו לאיסור. (ועיין בכל זה בארחות שבת יט, סט).
נפשי בשאלתי, האם יתכן לדון נפק"מ בין הנוסח שהאיסור הוא משום עובדין דחול, לנוסח שהאיסור הוא משום שטרי הדיוטות, מה הדין בעיון ארעי במספרי הטלפון, כגון שנטל את הספר לעיין בכתובות מגורים שהדבר מותר, ומביט בהסתכלות קלה אף במספר הטלפון, דאם האיסור הוא משום שטרי הדיוטות הדבר אסור [וכן מפורש בחוט שני].
אנמם אם האיסור הוא משום עובדין דחול, אם כן יתכן לדון שבאופן ארעי יהא מותר, כל שתחילת נטילתו היתה לדבר מותר, וצ"ע.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 18, 2018 10:50 am

מנין למר שמשום עובדין דחול מותר באופן ארעי?

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' אפריל 18, 2018 1:29 pm

כדכד כתב:מנין למר שמשום עובדין דחול מותר באופן ארעי?


זה השאלה.
כי בדברי החוט שני, נראה שמעיקר הדין היה מתיר ברפרוף, אלא שמשום שטרי הדיוטות אוסר.
ואולי עובדין דחול שזה נראה יותר קל מאשר גזירת שטרי הדיוטות, כן מותר רפרוף בלא עיון.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 18, 2018 4:41 pm

אתה חוזר על עצמך במלים אחרות.
לא שאלתי מה הסברה לחלק אלא מניין החילוק ולא הבאת שום מקור
גם אם תאמר שזו השאה שלך - האם יש מי שמחלק כך - עדיין צריך מקור שהחילוק הזה יתבסס עליו

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' אפריל 18, 2018 11:44 pm

כדכד כתב:אתה חוזר על עצמך במלים אחרות.
לא שאלתי מה הסברה לחלק אלא מניין החילוק ולא הבאת שום מקור
גם אם תאמר שזו השאה שלך - האם יש מי שמחלק כך - עדיין צריך מקור שהחילוק הזה יתבסס עליו


לשם כך פניתי לכאן.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' אפריל 21, 2018 10:43 pm

ההוא דאמר כתב:בדין עיון בספר טלפונים בשבת, יש לדון מכמה פנים, א. בירור מספר טלפון. ב. עיון בכתובות מגורים. ג. לטלטלו.
ברצוני לדון כעת בנושא הראשון, לברר מספר טלפון, דבר זה נאסר:
ומצינו בדברי רבותינו האחרונים מצינו כמה טעמים בדבר. דעת הגרש"ז אויערבך (שש"כ כח, טו) שהאיסור לעיין במספרי הטלפון הינו רק משום עובדין דחול, ולכך הוי כלי שמלאכתו לאיסור.
ובחוט שני (שבת, שח ס"ג) מצדד דאיסורו משום שטרי הדיוטות, והגם שבספר טלפונים ישנם כתובות המותרות בעיון בשבת, מכל מקום היות ועיקרו בעבור המספרי טלפון כשמו – 'ספר טלפונים', לכך דינו ככלי שמלאכתו לאיסור (שטרי הדיוטות), ומותר לטלטלו רק לצורך גופו ומקומו.
דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל (שבות יצחק, מוקצה ב, א), דכיון שעיקר שימושו של הספר טלפונים הינו לצורך מלאכה אסורה - לטלפן, לכך דינו ככלי שמלאכתו לאיסור. (ועיין בכל זה בארחות שבת יט, סט).
נפשי בשאלתי, האם יתכן לדון נפק"מ בין הנוסח שהאיסור הוא משום עובדין דחול, לנוסח שהאיסור הוא משום שטרי הדיוטות, מה הדין בעיון ארעי במספרי הטלפון, כגון שנטל את הספר לעיין בכתובות מגורים שהדבר מותר, ומביט בהסתכלות קלה אף במספר הטלפון, דאם האיסור הוא משום שטרי הדיוטות הדבר אסור [וכן מפורש בחוט שני].
אנמם אם האיסור הוא משום עובדין דחול, אם כן יתכן לדון שבאופן ארעי יהא מותר, כל שתחילת נטילתו היתה לדבר מותר, וצ"ע.


הגאון רבי עמרם פריד שליט"א, השיב, כי גם על הצד שהאיסור משום עובדין דחול, אסור קריאה עראית.
אולם תמה, כיצד ניתן לומר שאין זה איסור משום שטרי הדיוטות, והלא מבואר להדיא בשו"ע או"ח סי' שח, שכל דבר שאינו שייך לשבת [אני לא מדייק] יש בו משום שטרי הדיוטות, ואם כן היאך יתכן שהגרש"ז יסבור שאין בזה משום שטרי הדיוטות, אשמח לתגובה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 22, 2018 10:59 am

יעויין בדברי הקדוש רבי איתם הנקין הי"ד בספרו אש תמיד, מש"כ בעניין שטרי הדיוטות והמסתעף

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי פלוריש » א' אפריל 22, 2018 11:51 am

בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי הקדוש רבי איתם הנקין הי"ד בספרו אש תמיד, מש"כ בעניין שטרי הדיוטות והמסתעף

דבריו יועילו להקל רק אם נאמר שאכן הסיבה היא שטרי הדיוטות, אבל לא לפי הסיבות האחרות

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עיון בספר טלפונים בשבת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 22, 2018 1:40 pm

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי הקדוש רבי איתם הנקין הי"ד בספרו אש תמיד, מש"כ בעניין שטרי הדיוטות והמסתעף

דבריו יועילו להקל רק אם נאמר שאכן הסיבה היא שטרי הדיוטות, אבל לא לפי הסיבות האחרות


אכן, כתר"ה צודק, ולכך התכוונתי ג"א הקטן (אלא שלא הבהרתי את דברי כיאות)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 198 אורחים