מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אפריל 18, 2018 7:09 pm

ברבינו בחיי בהקדמה לפ' תזריע איתא:
"וידוע כי סידור הדברים במחשבת האדם הוא ביד האדם, ולא כן הדיבור, כי הדיבור יבוא מאת ה', וכענין שכ' לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון, וכאשר כיוון במענה לשון והוציא בשפתיו על הנכונה, הנה זה דבר ברור כי הוא בסיבת סיוע אלוקי ותגיע לו מזה שמחה, ז"ש שמחה לאיש במענה פיו..."

א. בעניותי, קשה לי להבין, כי מן הנראה שכשאדם לא מוציא מפיו את שחשב בליבו לומר, אין זה אלא בגלל כושר ביטוי לקוי, או קושי אחר בביטוי (אין לו את המילים להביע את אשר בליבו), או חוסר סדר במחשבותיו, כלומר הוציא דיבורו בפיו לפני שסידר בליבו את שרצה לומר, וכיוצ"ב, אך בדברי רבינו מצאתי לכאו' שמעבר לכל הסיבות הנ"ל ודומיהן ישנה "שליטה" אלוקית שאיננה ב"מחשבה" אלא רק ב"דיבור".
ב. האם ניתן להמשיך הלאה עם אותו רעיון, ולהסביר פשט נוסף ב"הרהורי עבירה קשין מעבירה". אולי כך, ההרהורים שהם ב"מחשבה" - הינם ביד האדם באופן בלעדי, ולכן אחריותו ואשמתו עליהם גדולה יותר מאשר "מעשה" העבירה הבא בעקבות אותם "הרהורים", שלזה צריך סיוע אלוקי (כמו לגבי הדיבור, שהוא ה"מעשה" של ה"מחשבה"), ולכן אחריותו ואשמתו קטנה יותר, כי אילולא הסיוע האלוקי, לא היה "עושה" בפועל את העבירה...

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי כדכד » א' אפריל 22, 2018 5:07 pm

א.איני מבין מה כת"ר רוצה. הדבר פשוט אצלי ומנוסה שכשאני מתכנן מה אני הולך להגיד מסודרים אצלי דברים אחרים לגמרי (לפחות מצד הסדר) מאשר כשאני אומר אותם והדברים אמוראים בין בשיחת התייעצות צובין בדרשות ובין בכל דבור בעל תוכן שאני אומר. פשוט וברור ש"לה' מענה לשון".
ב. אין קשר בין דבור ובין מעשה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אפריל 22, 2018 7:56 pm

כדכד כתב:א.איני מבין מה כת"ר רוצה. הדבר פשוט אצלי ומנוסה שכשאני מתכנן מה אני הולך להגיד מסודרים אצלי דברים אחרים לגמרי (לפחות מצד הסדר) מאשר כשאני אומר אותם והדברים אמוראים בין בשיחת התייעצות צובין בדרשות ובין בכל דבור בעל תוכן שאני אומר. פשוט וברור ש"לה' מענה לשון".
ב. אין קשר בין דבור ובין מעשה.


על ראשון ראשון:
א. אני לא מתיימר להכריע כנגד בעל הנסיון, ובוודאי לא נגד דברי רבינו חלילה. אני רק "מהרהר בקול" (בכתיבה כאן בפורום...). וינסה מר לחשוב איתי עוד קצת, האם זה שאתה אומר משהו אחר ממה שתיכננת (חצי שעה או שעה לפני שהתחלת לדבר), האם אין זה אלא בגלל שקדמו מחשבות אחרות סמוך ממש לדיבור, באופן אחר ממה שתיכננת? הלא יש כמה צורות הבעה למחשבות שלנו (בייחוד מחשבות מורכבות יותר מאשר לומר "אני רוצה לאכול"....), ולעיתים קרובות, אנו צריכים לחשוב ולומר זאת שוב ושוב עד שנמצא את הנוסחא המתאימה ביותר להבעת מחשבותינו באופן שיבינו אותנו באופן הטוב ביותר. אבל אין זה אומר, שמה שאמרנו בפינו לא קדמה לו מחשבה אחרת ממה שתיכננו.
ומש"כ מר לגבי "סדר הדברים", האם אין זה בגלל "שכחה" של פרט חשוב מסוים ב"סדר הדברים" או אולי סיבות "ארציות" אחרות?
ושוב, אני חוזר, אני רק מהרהר בקול, על איזו סיטואצייה בדיוק מדבר רבינו, שאני מקבל את דבריו גם אם לא אבינם כדי צרכי.
ב. לגבי ה"הקבלה" בין "דיבור" ל"מעשה". למה רק ה"דיבור" הינו ב"שליטה" אלוקית, ולא ה"מעשה"? אני יכול להבין את דבריו לגבי ה"מחשבה", כי שם כנראה נמצאת רשות ה"בחירה" של האדם, ולכן כתב רבינו שהיא בידי האדם, אבל כל מה שמכאן והלאה, בין "דיבור" ובין מעשה" אינו שייך "רק" לבחירה. כך הבנתי את דבריו, ואם שגיתי, אשמח לביאור אחר המתיישב על הדעת.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' אפריל 23, 2018 12:13 am

כדכד כתב:א.איני מבין מה כת"ר רוצה. הדבר פשוט אצלי ומנוסה שכשאני מתכנן מה אני הולך להגיד מסודרים אצלי דברים אחרים לגמרי (לפחות מצד הסדר) מאשר כשאני אומר אותם והדברים אמוראים בין בשיחת התייעצות צובין בדרשות ובין בכל דבור בעל תוכן שאני אומר. פשוט וברור ש"לה' מענה לשון".
ב. אין קשר בין דבור ובין מעשה.

נזכרתי בסיפור מרטיט מן הענין:
ואקצרו, כי בוודאי כבר כולם מכירים....
מספרים על הגרנ'צ פינקל זצ'ל ר'י מיר הקודם שבימי מחלתו ל'ע עלה לבימה להתחיל שיעור כללי או שיחה, והמילים לא יצאו מהפה...
לאחר כמה דקות של דממה מול כל הקהל הגדול...שאך למותר לציין את המבוכה הגדולה שבענין, נפתח פיו ומילותיו היו: מי שם פה לאדם או מי ישום אלם...הלא אנוכי ה'....

וכל מילה נוספת מיותרת

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' אפריל 23, 2018 10:13 am

כדכד כתב:א.איני מבין מה כת"ר רוצה. הדבר פשוט אצלי ומנוסה שכשאני מתכנן מה אני הולך להגיד מסודרים אצלי דברים אחרים לגמרי (לפחות מצד הסדר) מאשר כשאני אומר אותם והדברים אמוראים בין בשיחת התייעצות צובין בדרשות ובין בכל דבור בעל תוכן שאני אומר. פשוט וברור ש"לה' מענה לשון".
ב. אין קשר בין דבור ובין מעשה.

וגם אם נימא כדברי מר ד"מעשה" שאני, אך על ה"דיבור" אפשר כן להסכים שאחריותו קטנה יותר מאשר ה"מחשבה", ולכן "אשמתו" קלה יותר, כי היא באה בסיוע אלוקי?
כלומר, בעבירות שב"דיבור", כגון לה"ר ורכילות, או מקלל וכו' וכו', כן אפשר לומר כך?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי כדכד » ב' אפריל 23, 2018 10:35 am

לתגובתו הראשונה ב א. התשובה היא: לא

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי אש משמים » ב' אפריל 23, 2018 2:19 pm

אליהו בן עמרם כתב:ברבינו בחיי בהקדמה לפ' תזריע איתא:
"וידוע כי סידור הדברים במחשבת האדם הוא ביד האדם, ולא כן הדיבור, כי הדיבור יבוא מאת ה', וכענין שכ' לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון, וכאשר כיוון במענה לשון והוציא בשפתיו על הנכונה, הנה זה דבר ברור כי הוא בסיבת סיוע אלוקי ותגיע לו מזה שמחה, ז"ש שמחה לאיש במענה פיו..."

א. בעניותי, קשה לי להבין, כי מן הנראה שכשאדם לא מוציא מפיו את שחשב בליבו לומר, אין זה אלא בגלל כושר ביטוי לקוי, או קושי אחר בביטוי (אין לו את המילים להביע את אשר בליבו), או חוסר סדר במחשבותיו, כלומר הוציא דיבורו בפיו לפני שסידר בליבו את שרצה לומר, וכיוצ"ב, אך בדברי רבינו מצאתי לכאו' שמעבר לכל הסיבות הנ"ל ודומיהן ישנה "שליטה" אלוקית שאיננה ב"מחשבה" אלא רק ב"דיבור".
ב. האם ניתן להמשיך הלאה עם אותו רעיון, ולהסביר פשט נוסף ב"הרהורי עבירה קשין מעבירה". אולי כך, ההרהורים שהם ב"מחשבה" - הינם ביד האדם באופן בלעדי, ולכן אחריותו ואשמתו עליהם גדולה יותר מאשר "מעשה" העבירה הבא בעקבות אותם "הרהורים", שלזה צריך סיוע אלוקי (כמו לגבי הדיבור, שהוא ה"מעשה" של ה"מחשבה"), ולכן אחריותו ואשמתו קטנה יותר, כי אילולא הסיוע האלוקי, לא היה "עושה" בפועל את העבירה...

לענ"ד כוונת רבינו בחיי שכאשר מסתייע האדם במעשיו י"ל שמעשיו רצויים לפני ה' ולכן יש לו לשמוח בכך שקיבל 'עזרה' מהקב"ה שדיבורו יצא כבמחשבתו.
א. מעשים שבכל יום שאדם מכוון לדבר כך ומתנסח אחרת לבסוף. או שאין זה ליקוי וכדומה או שהליקוי והקושי בדיבור הוא מהקב"ה שמאיתו מענה לשון.
ב. כשאדם חוטא וכביכול 'מסתייע' בחטאו יש לו להצטער בכך משום שהוא אולי מ'הבא לטמא' ולכן הסתייע.
שמעתי פעם שהרהורי עבירה קשים מעבירה משום שהרהור הוא ללא גבול בכמות ואיכות אך המעשה מוגבל בזמן ואיכות. (עוד זכור לי, י"א שהרהור אין אדם מצטער עליו דאין הוא חטא בעיניו משא"כ מעשה).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

הודעהעל ידי כדכד » ב' אפריל 23, 2018 4:30 pm

אש משמים כתב:[q
שמעתי פעם שהרהורי עבירה קשים מעבירה משום שהרהור הוא ללא גבול בכמות ואיכות אך המעשה מוגבל בזמן ואיכות. (עוד זכור לי, י"א שהרהור אין אדם מצטער עליו דאין הוא חטא בעיניו משא"כ מעשה).

גם אני שמעתי כך ולענ"ד כבר מפורש כך בקדמונים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים