מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

רשב"א מעניין על טבילת כלים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קמצן_קדוש
הודעות: 136
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ד' אפריל 18, 2018 11:56 pm

כותב הרשב"א (יבמות מ"ז):
אלא כיון שהטבילה כולל עיקר גירות ולצאת מטומאת גוים וליכנס בקדושת ישראל, דאפילו בלוקח כלים חדשים מן העכו"ם צריך טבילה, ומן הטענה הזאת וכמו שאמרו בעבודה זרה בגמרא דבני מערבא (פ"ה הט"ו) ולגבי לוקח כלים ישנים נמי אמרו שם (ע"ז עה, ב) מגעילין ומטבילין, לומר דטבילה צריכה לבסוף.

הרשב"א כותב שמה שהצריכו טבילת כלים הבאים מאינו ישראל הוא מאותו הטעם שהצריכו טבילה לגר - "לצאת מטומאת גוים וליכנס בקדושת ישראל".

מה אתם מבינים שהטעם בזה?
וכי הכלי 'גוי'?

לענין
הודעות: 2089
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי לענין » ה' אפריל 19, 2018 1:24 am

נכתב כאן בעבר הסיפור על אותו אחד שלקח ילדיו לטבול כלים ותוך כדי כך אמר להם, 'ילדים יקרים, כמה הכלי הזה מסכן שהוא עוד טמא נעבאך, כלי של גוים, בא נקדש ונטהר אותו, בא נעשה אותו יהודי'! מאז הטבילת כלים שלי נראית אחרת...

אגב, בדבר הרשב"א שהזכרת זו לא מליצה בעלמא, אלא ענין הלכתי. יעו' ברשב"א בשלהי עבודה זרה (מסתמא לומדי הדף היומי ישלפו את זה מיד...) שאע"פ שמן התורה אפשר לטבול כלי טמא ברביעית מים, וארבעים סאה זה רק מדרבנן, מ"מ בטבילת כלים חדשים גזה"כ היא דבעי' ארבעים סאה דוקא דומיא דגר [ואני הקטן למדתי מכאן דגם להראשונים שלטבילת אדם סגי במעין כל שהוא, מדאו', מ"מ בטבילת גר גם במעין בעי' ארבעים סאה].

בברכה המשולשת
הודעות: 10292
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 19, 2018 9:17 am

למיטב זכרוני זה איננו חידוש של רבינו הרשב"א אלא ירושלמי מפורש

הא לחמא עניא
הודעות: 1578
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:26 am

קמצן_קדוש כתב:כותב הרשב"א (יבמות מ"ז):
אלא כיון שהטבילה כולל עיקר גירות ולצאת מטומאת גוים וליכנס בקדושת ישראל, דאפילו בלוקח כלים חדשים מן העכו"ם צריך טבילה, ומן הטענה הזאת וכמו שאמרו בעבודה זרה בגמרא דבני מערבא (פ"ה הט"ו) ולגבי לוקח כלים ישנים נמי אמרו שם (ע"ז עה, ב) מגעילין ומטבילין, לומר דטבילה צריכה לבסוף.

הרשב"א כותב שמה שהצריכו טבילת כלים הבאים מאינו ישראל הוא מאותו הטעם שהצריכו טבילה לגר - "לצאת מטומאת גוים וליכנס בקדושת ישראל".
מה אתם מבינים שהטעם בזה?
וכי הכלי 'גוי'?

כמדומני שיש עוד כמה וכמה מקורות בספרים אודות הקדושה והחשיבות שיש לחפצים יהודיים ולעומת זאת בחפצי עכו"ם החולין והטמאים.

ירושלים
הודעות: 106
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי ירושלים » ה' אפריל 19, 2018 9:34 am

בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני זה איננו חידוש של רבינו הרשב"א אלא ירושלמי מפורש


תמוה הרי הרשב"א עצמו יבמות שם הביא ירושלמי זה כנ"ל

וראה ט"ז יו"ד ר"ס קכ: וטעם הטבילה כדי שיצאו מטומאתו של גוי לקדושתו של ישראל

אליהו בן עמרם
הודעות: 924
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אפריל 19, 2018 8:07 pm

ואם בטעמא דקרא (אי בעית אימא קרא, אי בעית אימא אסמכתא) עסקינן, ואמרינן שצריך "לייהד" את הכלים...
בזה יש לי כמה אי הבנות:
א. מילא ניחא אולי להבין שצריך להוציאו מ"גיותו", אבל למה "לייהדו"? מה המשמעות בכלל של "כלי יהודי"? ובמה מתבטאת יהדותו? אלא"כ נימא שהם צריכים להעשות "משמשי האדם השלם"...ולכן בעינן שיהיו "בני מעלה"...
ב. למה דווקא כלים, ומה עם בגדים חדשים שקנו מהגוי, למה שלא נטבילם? הם הלא יותר "קרובים" לאדם ומהווים מבחינה מסוימת חלק ממנו, כדמצינו "מאני מכבדותא"...

קמצן_קדוש
הודעות: 136
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ה' אפריל 19, 2018 11:39 pm

לענין כתב:שאע"פ שמן התורה אפשר לטבול כלי טמא ברביעית מים, וארבעים סאה זה רק מדרבנן, מ"מ בטבילת כלים חדשים גזה"כ היא דבעי' ארבעים סאה דוקא דומיא דגר [ואני הקטן למדתי מכאן דגם להראשונים שלטבילת אדם סגי במעין כל שהוא, מדאו', מ"מ בטבילת גר גם במעין בעי' ארבעים סאה].

אני לא חושב כך.
למיטב זכרוני למדים ממלות הפסוק "כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר אַךְ בְּמֵי נִדָּה יִתְחַטָּא וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם" -
"מי נדה" ללמד שצריך ארבעים סאה כנדה. וכ"כ רש"י עהפ"ס "ומי נדה הכתובין כאן דרשו מים הראוים לטבול בהם נדה וכמה הם מ' סאה".

הא לחמא עניא
הודעות: 1578
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ו' אפריל 20, 2018 9:43 am

אליהו בן עמרם כתב:ואם בטעמא דקרא (אי בעית אימא קרא, אי בעית אימא אסמכתא) עסקינן, ואמרינן שצריך "לייהד" את הכלים...
בזה יש לי כמה אי הבנות:
א. מילא ניחא אולי להבין שצריך להוציאו מ"גיותו", אבל למה "לייהדו"? מה המשמעות בכלל של "כלי יהודי"? ובמה מתבטאת יהדותו? אלא"כ נימא שהם צריכים להעשות "משמשי האדם השלם"...ולכן בעינן שיהיו "בני מעלה"...
ב. למה דווקא כלים, ומה עם בגדים חדשים שקנו מהגוי, למה שלא נטבילם? הם הלא יותר "קרובים" לאדם ומהווים מבחינה מסוימת חלק ממנו, כדמצינו "מאני מכבדותא"...

הערת הרב בן עמרם לגבי בגדים היא הערה נכונה וחזקה!
מה באמת הפשט בזה??

לענין
הודעות: 2089
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רשב"א מעניין על טבילת כלים

הודעהעל ידי לענין » ו' אפריל 20, 2018 11:15 am

קמצן_קדוש כתב:
לענין כתב:שאע"פ שמן התורה אפשר לטבול כלי טמא ברביעית מים, וארבעים סאה זה רק מדרבנן, מ"מ בטבילת כלים חדשים גזה"כ היא דבעי' ארבעים סאה דוקא דומיא דגר [ואני הקטן למדתי מכאן דגם להראשונים שלטבילת אדם סגי במעין כל שהוא, מדאו', מ"מ בטבילת גר גם במעין בעי' ארבעים סאה].

אני לא חושב כך.
למיטב זכרוני למדים ממלות הפסוק "כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר אַךְ בְּמֵי נִדָּה יִתְחַטָּא וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם" -
"מי נדה" ללמד שצריך ארבעים סאה כנדה. וכ"כ רש"י עהפ"ס "ומי נדה הכתובין כאן דרשו מים הראוים לטבול בהם נדה וכמה הם מ' סאה".


אבאר דברי.
למה באמת בכל הטבילות הנצרכות לכלים סגי לן מדאו' ברביעית, ודוקא כאן גזרה התורה שיצטרכו ארבעים סאה?
על זה התירוץ שחלוקה טבילת טהרה מטומאה, לטבילת גרות. בטבילה שהיא להטהר צריך שכל הדבר יכלל בתוך המים כדי להטהר ולצאת מטומאתו, ולכן כלי סגי ליה ברביעית, כלי גדול לפי מה שהוא, ואדם בארבעים סאה כיון שגופו עולה בהם. משא"כ טבילת גרות, היא להחיל קדושה, ומה שמחיל קדושה הוא דוקא שיעור של ארבעים סאה, בין על אדם ובין על כלים [וכיון שהראשונים ז"ל באו לומר שלטבילת כלים לא סגי במעין כל שהוא, אלא גם במעין צריכים ארבעים סאה, וכמ"ש הסמ"ק שהביא הטור (יו"ד סי' ק"כ), מזה באתי לומר שגם גר הטובל במעין יצטרך ארבעים סאה].


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], כחול הים ו־ 29 אורחים