מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלוחי קידוש החודש משום שטרות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אפריל 22, 2018 7:07 pm

היום למדתי עם תלמידי את המשנה והגמרא במסכת ר"ה יח. על ששה חדשים השלוחין יוצאין וכו'.

אחד התלמידים שאל: מדוע שלא יצאו על כל החודשים, כדי שאנשים ידעו איזה תאריך לכתוב בשטרות, כדי שלא יווצר מצב של שטר מוקדם או מאוחר?

נדהמתי מהשאלה, שמעולם לא חשבתי עליה.

אח"כ התבוננתי, שבדרך כלל לא יהיה שטר מוקדם אלא מאוחר. דוגמא: בגולה כתבו בשטר א' אייר, ואח"כ התברר שעיברו את ניסן. א"כ ההלוואה הייתה בעצם בל' ניסן, והזמן הנקוב הוא מאוחר - א' אייר. באופן זה אין כ"כ סיבה להטריח שלוחים, כי שטר מאוחר כשר.

אמנם, אם לא יצאו שלוחין על אייר, סיוון ותמוז, פשוט שאנשים מבינים שאחד החודשים הללו היה מעובר. א"כ עלולים לכתוב א' תמוז, והאמת היא שסיוון היה חסר וזה כבר ב' תמוז. באופן זה השטר מוקדם ופסול, ושלוחים היו מונעים עיוות כזה.

מה דעתכם?

היש מי שמדבר על זה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 22, 2018 7:57 pm

א. בשטרי מקח וממכר - גם שטר מאוחר פסול.
ב. אפשר לזהות את התאריך הנכון לפי היום בשבוע.

זבולון
הודעות: 66
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:24 pm

Re: שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי זבולון » א' אפריל 22, 2018 9:17 pm

עיין ר"ן [נדרים ס:] שדעתו שלעולם כותבים בשטרות כאילו היה החודש הקודם חסר, וז"ל:
ומהא שמעינן - דבשטרות נמי כשהוא כותב ביום החדש הראשון כותב ביום החדש פלוני ואין כותבו על שם חדש שעבר ואם עשה כן השטר מוקדם ופסול שהשטר נעשה בחדש השני ויאמרו שקודם לכן נעשה שאין יום ראשון של חדש שני נקרא על שם החדש שעבר בלשון בני אדם וביום החדש השני כותב ביום שני לחדש פלוני ומחרתו יום שלישי ואם יכתוב יום שני יפסל משום מוקדם דכיון דלענין נדרים אמרי' דיום ראשון דחדש חסר ריש ירחא קרו ליה הכי נמי דיינינן בשטרות דהא לקמן בסוף פרקין מדמינן שטרות לנדרים וכן בדין דשטרות וחיובין בלשון בני אדם הן בכל מקום מיהו כתב הרשב"א ז"ל בשם התוספות דבגיטין צריך לכתוב ביום שלשים לחדש תשרי שהוא ראש חדש מרחשון כדי להחמיר.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אפריל 22, 2018 10:01 pm

זה נושא אחר, לכאורה. הר"ן מדבר באופן שידוע מתי ר"ח, ודן כיצד כותבים בשני ימי ר"ח (בגלל הספק הזה, אגב, לא כותבים גיטין בר"ח). אני דיברתי במקום שיש ספק בקביעותא דירחא מה יכתבו ואם יש חשש פסלות.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי פלתי » א' אפריל 22, 2018 10:22 pm

כמדומני שבאה"ע סי' קכ"ו איתא שאם היום והתאריך אינם תואמים ויש ביניהם הפרש של יום אחד, אין זה שטר מוקדם, דתלינן שהסופר טעה בקביעות החודש.

זבולון
הודעות: 66
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:24 pm

Re: שלוחי קידוש החודש משום שטרות

הודעהעל ידי זבולון » ב' אפריל 23, 2018 10:05 am

אפרקסתא דעניא כתב:זה נושא אחר, לכאורה. הר"ן מדבר באופן שידוע מתי ר"ח, ודן כיצד כותבים בשני ימי ר"ח (בגלל הספק הזה, אגב, לא כותבים גיטין בר"ח). אני דיברתי במקום שיש ספק בקביעותא דירחא מה יכתבו ואם יש חשש פסלות.

הר"ן כותב בפירוש שבל' ניסן יכתבו א' אייר ובא' אייר יכתבו ב' אייר וכן הלאה, ולכן לגבי שטרות אין שום נ"מ האם קידשו את החדש או לא כי בכל מקרה התאריך ל' ייחשב בשטר כא'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים