מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 357
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' אפריל 22, 2018 9:46 pm

בילדותי שמעתי כאלה דיבורים, ואיני יודע אם יש לכך מקור.
נשמח אם משהו יוכל להפנות אותי למקור כלשהו

דרומי
הודעות: 3946
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 22, 2018 9:49 pm

לא הבנתי.

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 22, 2018 9:57 pm

דרומי כתב:לא הבנתי.

הוא מחפש מקור לזה שאומרים "שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון".
מה לא מובן?

רבותיי
הודעות: 302
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי רבותיי » א' אפריל 22, 2018 10:02 pm

מצאת כבר מקור לעצם ההנחה הראשונית שאדם יושב עם בן זוגו בגן עדן?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2207
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' אפריל 22, 2018 10:02 pm

זיווג שני?

מבני עליה
הודעות: 108
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי מבני עליה » א' אפריל 22, 2018 10:43 pm

רבותיי כתב:מצאת כבר מקור לעצם ההנחה הראשונית שאדם יושב עם בן זוגו בגן עדן?

שמעתי ממו"ר דאיתא באריז"ל "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם - עטרותיהם אלו נשותיהם"

קראקובער
הודעות: 2425
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי קראקובער » א' אפריל 22, 2018 10:46 pm

גם למעלה יש חדר"ג?

טברייני
הודעות: 553
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 11:08 pm

ממרומי היער כתב:בילדותי שמעתי כאלה דיבורים, ואיני יודע אם יש לכך מקור.
נשמח אם משהו יוכל להפנות אותי למקור כלשהו


אינני זוכר כרגע בודאות, אך כמדומני שחוה היתה אשתו השניה של אדה"ר, וא"כ ישב אדה"ר בג"ע עם זיווג שני.

מבני עליה
הודעות: 108
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי מבני עליה » א' אפריל 22, 2018 11:15 pm

טברייני כתב:
ממרומי היער כתב:בילדותי שמעתי כאלה דיבורים, ואיני יודע אם יש לכך מקור.
נשמח אם משהו יוכל להפנות אותי למקור כלשהו


אינני זוכר כרגע בודאות, אך כמדומני שחוה היתה אשתו השניה של אדה"ר, וא"כ ישב אדה"ר בג"ע עם זיווג שני.

כן איתא בשיטה מקובצת פ"ק דכתובות אגמ' ד"מר סבר שתי יצירות הוו".
ועדיין צריך מקור להא דיושב עמה בגן עדן. וי"ל קצת משלהי פ' חזקת בעובדא דר' בנאה.

מבני עליה
הודעות: 108
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי מבני עליה » א' אפריל 22, 2018 11:16 pm

קראקובער כתב:גם למעלה יש חדר"ג?

ההערה במקומה. ועדיין תחול החקירה באשה שהיתה נשואה לשני אנשים זאח"ז.

טברייני
הודעות: 553
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי טברייני » א' אפריל 22, 2018 11:23 pm

מבני עליה כתב:
טברייני כתב:
ממרומי היער כתב:בילדותי שמעתי כאלה דיבורים, ואיני יודע אם יש לכך מקור.
נשמח אם משהו יוכל להפנות אותי למקור כלשהו


אינני זוכר כרגע בודאות, אך כמדומני שחוה היתה אשתו השניה של אדה"ר, וא"כ ישב אדה"ר בג"ע עם זיווג שני.

כן איתא בשיטה מקובצת פ"ק דכתובות אגמ' ד"מר סבר שתי יצירות הוו".
ועדיין צריך מקור להא דיושב עמה בגן עדן. וי"ל קצת משלהי פ' חזקת בעובדא דר' בנאה.


בבריאת אדם וחוה היו בתחלה בג"ע...

קאצ'קלה
הודעות: 1254
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 22, 2018 11:29 pm

ראה שו"ת רב פעלים - סוד ישרים חלק ב סי' ב:
וכאשר שמתי עיני לראות בגוף התשובות המזהירות שבספר הנז' נזדמן לפני תחלה תשובה ז' ועיינתי בה היטב, ושם ראיתי שנשאל מעכ"ת באלמנה, אם תנשא לאחר אם תחזור בתחיית המתים לבעלה הראשון או תהיה לשני, והגאון השואל חקר בזה, אם תחזור לראשון איך יכון זה ע"פ משפט התורה שהאשה אם נשאת לאחר נאסרה לבעלה הראשון, ומעכ"ת השיב להגאון השואל תשובה באורך, והביא ראיה מזוה"ק פ' בראשית דף כ"א ע"ב, שתחזור לראשון אחר תחיית המתים וכנז' בד"ק.
והנה לכאורה נראה דאין מדברי הזוהר דפרשת בראשית הנז' הוכחה לזה...

ראה המשך דבריו באריכות.

מה שנכון נכון
הודעות: 8491
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 22, 2018 11:35 pm

רבותיי כתב:מצאת כבר מקור לעצם ההנחה הראשונית שאדם יושב עם בן זוגו בגן עדן?

יעוי' תענית כה, א גבי ר"ח בן דוסא ודביתהו "כולי עלמא אפתורא דמשלם ואנן אפתורא דמיחסר".

יאיר
הודעות: 9639
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי יאיר » ב' אפריל 23, 2018 12:04 am

ופשיטא דהא דוקא באשתו צדיקה דאי לאו הכי היאך נפרנס הגמ' (ערובין מא:):
"מי שיש לו אשה רעה, אינו רואה פני גיהנום"?
והא אם היא איתו מה הועלנו? אלא ע"כ דהוא בג"ע והיא...

דרומי
הודעות: 3946
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 23, 2018 10:04 am

הזכרתני בדיחה שמספרים על מי שאביו נלב"ע - ל"ע - ובא לומר קדיש במשך השנה, אף שלא היה בדרך כלל בין מתפללי בית הכנסת.

לאחר זמן מה נלב"ע אמו - ל"ע - והיה הרב המקומי בטוח שיבוא שוב לומר קדיש. מתברר שהפעם הוא לא מתכנן לעשות זאת.

יום אחד פגשו הרב ושאלו: מה נשתנה? למה על אביך היה חשוב לך לומר קדיש, ואילו על אמך לא?

השיב האיש בפשטות: על אבי אמרתי קדיש כדי שיכנס לגן עדן ויהיו לו שם חיים טובים, ועתה אם אומר גם על אמי במטרה זו שוב לא יהיה לאבי 'גן עדן'...

פלגינן
הודעות: 2505
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אפריל 23, 2018 11:02 am

דרומי כתב:הזכרתני בדיחה שמספרים על מי שאביו נלב"ע - ל"ע - ובא לומר קדיש במשך השנה, אף שלא היה בדרך כלל בין מתפללי בית הכנסת.

לאחר זמן מה נלב"ע אמו - ל"ע - והיה הרב המקומי בטוח שיבוא שוב לומר קדיש. מתברר שהפעם הוא לא מתכנן לעשות זאת.

יום אחד פגשו הרב ושאלו: מה נשתנה? למה על אביך היה חשוב לך לומר קדיש, ואילו על אמך לא?

השיב האיש בפשטות: על אבי אמרתי קדיש כדי שיכנס לגן עדן ויהיו לו שם חיים טובים, ועתה אם אומר גם על אמי במטרה זו שוב לא יהיה לאבי 'גן עדן'...

כך במקור:
ההוא שמת לו אביו ואמר עליו קדיש אחד-עשר חודש, כנהוג. לימים מתה גם אמו, ולא אמר עליה קדיש אפילו יום אחד.
אמרו לו: כשם שאדם חייב בכבוד אביו, כך הוא חייב גם בכבוד אמו.
החזיר הוא: על עמלי אני חס. אחד-עשר חודש טרחתי ועמלתי עד שהעליתי את אבא לגן-עדן; עכשיו, שאעלה גם את אמא לשם, מיד יימצא הוא בגיהנום...

דרומי
הודעות: 3946
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 23, 2018 12:29 pm

מיהו המקור?... [אני שמעתי לתומי]

סגי נהור
הודעות: 2742
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אפריל 23, 2018 12:56 pm

מן הסתם שפתותיו של דרויאנוב דובבות בג"ע...

ממרומי היער
הודעות: 357
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' אפריל 23, 2018 1:51 pm

כמדומה שיש בזה דיון בספרי הפוסקים לגבי מקום הקבורה של זווג שני, ליד איזה קבר לקבור אותה.

ממרומי היער
הודעות: 357
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' אפריל 23, 2018 1:51 pm

האם יהיה הבדל בין גרושה לאלמנה?

בן מיכאל
הודעות: 671
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אפריל 23, 2018 1:59 pm

מבני עליה כתב:
טברייני כתב:
ממרומי היער כתב:בילדותי שמעתי כאלה דיבורים, ואיני יודע אם יש לכך מקור.
נשמח אם משהו יוכל להפנות אותי למקור כלשהו


אינני זוכר כרגע בודאות, אך כמדומני שחוה היתה אשתו השניה של אדה"ר, וא"כ ישב אדה"ר בג"ע עם זיווג שני.

כן איתא בשיטה מקובצת פ"ק דכתובות אגמ' ד"מר סבר שתי יצירות הוו".
ועדיין צריך מקור להא דיושב עמה בגן עדן. וי"ל קצת משלהי פ' חזקת בעובדא דר' בנאה.

בראשית רבה, וזוה"ק.

איתן
הודעות: 621
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי איתן » ב' אפריל 23, 2018 9:03 pm

בהקשר לנישואין לאחר תחיית המתים.
עיינו באמונ"ד לרס"ג, מאמר השביעי, עמ' רלא מהד' הרב קאפח.
כזכור לי הרמב"ם לעג לשאלות כאלו, ואיני זוכר מ"מ מדויק.
נערך לאחרונה על ידי איתן ב ג' אפריל 24, 2018 12:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 9639
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי יאיר » ב' אפריל 23, 2018 9:17 pm

על אשתו הראשונה של אדם הובא גם בכוזרי (ושם הביא בדותא מהיוונים שהיה 'רב' לאדה"ר) וגם פה בפורום דובר ע"כ.

בן מיכאל
הודעות: 671
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אפריל 23, 2018 10:56 pm

יהודה בר אמי אמר על חוה הראשונה היו מדיינין, אמר רבי איבו חוה הראשונה חזרה לעפרה ועל מה היו מדיינין אמר רבי הונא תאומה יתירה נולדה עם הבל זה אומר אני נוטלה שאני בכור, וזה אומר אני נוטלה שנולדה עמי, ומתוך כך ויקם קין. בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה כב

בן מיכאל
הודעות: 671
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אפריל 23, 2018 10:56 pm

ז) ויאמר האדם זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה. זאת אפשר לפרש כמ"ש הרב המקובל מהר"ר אליעזר נחמן פואה זלה"ה בס' מדרש בחידוש בהקדמה דבתחילה נברא' חוה הראשונה שוה בקומה לאדה"ר ולהיותה גדולה כמוהו לא קבלה מרותו וברחה ואז אמר ה' לא טוב וכו' ויקח אחת מצלעותיו וכו' ונתקנאה הראשונה ומיללת ועל כן נקראת לילית והולכת למי שמהרהר ורואה קרי וקולטת ומולידה ולכן אין להרהר ואין להתעצב רק לשמוח זהו מה שאני זוכר שראיתי להרב הנז' שם. ובס' ן' סירא כתוב וז"ל וכשברא הקדוש ברוך הוא אדם יחיד אמר לא טוב היות האדם לבדו וברא לו אשה מן האדמה כמותו וקראה לילית מיד התחילו מתגרין זה בזה וכו' שנינו שוין ששנינו מן האדמה ולא היו שומעין זה לזה כיון שראתה לילית אמרה שם המפורש ופרחה באויר וכו' עש"ב. ובזהר הקדוש ח"א דף ל"ד ע"ב ויקח אחת בספרין קדמאי אשכחנא דא לילית וכו' ועמ"ש בח"ג דף י"ט ע"א וזה כונת הכתוב זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לאפוקי הראשונה שהיתה מהאדמה וז"ש זאת הפעם מכלל דאיכא אחריתי. לזאת יקרא אשה שגימטריא ש"ו הן נגרע ממספר איש שהוא שי"א שזאת מתרצית להיות למטה ממנו. כי מאיש לקחה זאת והיא חלק מחלקיו ומשועבדת לו וכמ"ש הראב"ד בס' בעלי הנפש שזו טובה גדולה שעשה ה' לאדם שלא נבראו זכר ונקבה כבהמות שאז לא היתה הנקבה משועבד' כלל אך עתה שהיא אבר מאבריו משועבד' והאריך בזה. ועם הקודם דאדה"ר ידע שפיר וראה בעיניו כמו הצער עלה בראשונה שנבראת כמוהו א"ש אומרו זאת הפעם וכו' נותן הודאה להי"ת על הטובה שעשה לו לבראת זאת אבר מאבריו דעי"כ משועבדת לו. וזכורני שראיתי להרב הק' מהרח"ו ז"ל שפי' כיוצא מזה אך איני זוכר בפרטות דברי קדשו. וכפי דברי הראב"ד הנז"ל אפ' שזה רמז הכתוב טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם וכו' הכונה טובים השנים אדם וחוה יען שניהם מן האחד כי חוה א' מצלעותיו כי בזה אינה מתגאת עליו ונוחים זל"ז ויש להם שכר טוב בעמלם שיולידו בנים לאפוקי חוה הראשונה שלא היתה נשמעת אבל זו משועבדת שאם יפולו וכו' דכיון שהיא משועבדת ושפלה בעיניה אפשר להוליד וזהו שכר טוב שכר פרי הבטן כמ"ש עמודיה ז' ריש עמוד ב' דאם האשה שוה במעלה אי אפשר לב' מלכים שישתמשו עש"ב. [ועיין מ"ש לקמן פ' חיי שרה פסוק ויהיו חיי שרה מאה שנה וכו' (אות ז') בזה באורך בסייעתא דשמיא]:
ומן האמור אפשר לומר שנולד ענין הנחש שאז"ל שרכב ס"מ עליו ופיתה לחוה. כי הראשונה נעשית נוקביה דס"מ וגדל צערה וקנאתה וע"כ בא ס"מ לנקום נקמתה. ורז"ל אמרו דהנחש ראה אותם עוסקים בת"ה ולכן פיתה לחוה וסבור היה שתתן לאדם וימות והוא ישאנה. ואפשר שלכן נתקלל ואיבה אשית בינך ובין האשה כי אותיות איבה הן אותיות ביאה ובמקום מה שחשב שיהיה לו ביאה על חוה הי"ל איבה: פני דוד בראשית פרשת בראשית

אשר ברא
הודעות: 171
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי אשר ברא » ג' אפריל 24, 2018 1:02 am

ממרומי היער כתב:האם יהיה הבדל בין גרושה לאלמנה?

מה שייכות?

דרומי
הודעות: 3946
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 24, 2018 1:17 am

שייך לזה
קבצים מצורפים
ימי מרדכי ואסתר.pdf
(1.55 MiB) הורד 23 פעמים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2132
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מקור לזה שבגן עדן אדם ישב עם הזוג שני ולא הראשון

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אפריל 24, 2018 1:55 am

שאלה לכבוד הגה"צ הרב חיים רבי שליט"א
שאלה. נשאלתי מאדם גרוש הנשוי לגרושה, כי מצא כתוב בזוהר (בראשית כא:) שאשה הנשואה בזיווג שני - תשב בעולם הבא עם בעלה הראשון, והובא גם בדברי מרן רבינו הגדול זצוק"ל (יבי"א ח"י עמ' רח"צ), ונתעצב אל ליבו כי מעתה לא ישב עם אשתו בגן עדן, אלא עם גרושתו. איך מסבירים את הענין בצורה מנחמת?
כתיבה וחתימה טובה!

תשובה מסתברא שכוונת הזוהר הקדוש דוקא באלמנה ולא בגרושה. כי עצם הגירושין סימן שהם לא מסתדרים יחד. והגט הפקיע הקשר זה מזה גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. ועיין בשולחן ערוך (יור"ד ס"ס שס"ב). שניים שהיו שונאים זה את זה אין לקברם יחד. ובאר הגולה שם הביא בשם ספר חסידים. שגם במותם אין להם מנוחה. כך שלמעשה הגרוש הזה מנותק מהראשונה. והגרושה הזאת מנותקת מהראשון. ושניהם יחד חיים וקיימים. ואם יהיה להם זכויות לעולם הבא. מסתברא שיהיו שם זה עם זו. ופשוט.
רק יש לעיין. מי הבטיח לו שהוא בגן עדן. ויתכן שיהיה עם אשתו בגהינם. ואפילו רבי יוחנן בן זכאי פחד שמא הולך לגהינם (ברכות כח:). וכאן שהיה לשניהם דין ודברים עם הגירושין. ויתכן שיש קפידות זה על זה. אז אם לפי ההלכה צד אחד לא צודק. היה זה בין אדם לחבירו. ולא יכנסו לגן עדן. וגם לא לגהינם. כי גהינם לא מכפר על בין אדם לחבירו. וצריך לבוא בגלגול. רחמנא ליצלן. קול רעמך בגלגל. בגלגול.
ולכן עצה טובה לפייס את כל הצדדים אך ורק על ידי שליח מטעמי צניעות. ויעשו מצוות כמה שיותר שבאמת יזכו לגן עדן. ולה' הישועה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבני גזית, החושב, לענין, פישל, קו ירוק ו־ 39 אורחים