סגי נהור כתב:האם מה שאתה קורא "חזקה על הצד" הוא מה שנקרא במלים אחרות... ספק ספיקא?...
או שלא הבנתי משהו?
בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:האם מה שאתה קורא "חזקה על הצד" הוא מה שנקרא במלים אחרות... ספק ספיקא?...
או שלא הבנתי משהו?
זו כנראה השאלה, האם חזקה לחומרא על אחד הספיקות מועילה שלא נאמר ס"ס לקולא.
סגי נהור כתב:בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:האם מה שאתה קורא "חזקה על הצד" הוא מה שנקרא במלים אחרות... ספק ספיקא?...
או שלא הבנתי משהו?
זו כנראה השאלה, האם חזקה לחומרא על אחד הספיקות מועילה שלא נאמר ס"ס לקולא.
יש נידון של ס"ס במקום חזקה דמעיקרא. האם זאת השאלה?
משיב דבר ח"ב חידושים ליו"ד סי' נא כתב:ובגבינות פליגי התוס' והרמ"א ז"ל בסברא אחרת דכו"ע מודי בחזקה דאינו מבוררת לאו חזקה היא ומקורה מתוספתא טהרות (פ"ז) לענין קבר הנמצא ברה"ר אלא מטעם רובא יש לומר דהשתא יצאה מרובה דבהמות כמש"כ הרשב"א והר"ן ז"ל.
עושה חדשות כתב:יש כאן גם שאלה הפוכה, למה בכל חזקה שלא נתבררה בשעתה, לא נימא עכ"פ 'חזקה על הצד'.
אפרט: שי' התוס' דאם שחטו בהמה ונמצאת טריפה, כל הגבינות שנעשו ממנה למפרע אסורות. ואפילו שהיא חייתה יותר משנה אחת, ובהכרח שלא נולדה טריפה, מ"מ א"א לעשות מזה חזקה כי כשרותה לא היתה מבוררת בשעתו אלא רק אחרי שנה. אבל לכאו' עדיין נעשה חזקה, ש'על הצד' שנולדה שלימה נשארה כך ולא נטרפה, ואחרי שנה מתברר לנו שהצד הזה הוא גם הצד הנכון.
וצע"ג.
עושה חדשות כתב:שו"ת רעק"א קמא סי' כה - ולדינא מסתפקנא בנשים שאכלו כדי שביעה ומסופקות אם בירכו בהמ"ז די"ל דא"צ לחזור ולברך דלגבי דאורייתא הוי ס"ס, ספק שאינה מחויבת וספק אם כבר בירכה וכו' ואפשר להפוסקים בס"ס באתחזק אסורא לחומרא, י"ל דהכא לענין ס' אם בירכו דהוי חזקת חיוב לא מקרי ספק.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:שו"ת רעק"א קמא סי' כה - ולדינא מסתפקנא בנשים שאכלו כדי שביעה ומסופקות אם בירכו בהמ"ז די"ל דא"צ לחזור ולברך דלגבי דאורייתא הוי ס"ס, ספק שאינה מחויבת וספק אם כבר בירכה וכו' ואפשר להפוסקים בס"ס באתחזק אסורא לחומרא, י"ל דהכא לענין ס' אם בירכו דהוי חזקת חיוב לא מקרי ספק.
מענין לענין,
אני מחפש עוד הפניות ומ"מ על "חזקת חיוב במצוות",
והאם מצינו שהיא מצטרפת ל"תרתי לריעותא"?
המהרי"ט (א-לז) מחדש להביא מקור מהדין של "ראוהו חי מבערב". קצת קרוב אולי, אבל עדיין לא מפענח את החידה.עושה חדשות כתב:ומענין לענין, לא הבנתי את דברי הנצי"ב כאן, מהיכן המציא מקור לדין 'חזקה שלא נתבררה בשעתה'.משיב דבר ח"ב חידושים ליו"ד סי' נא כתב:ובגבינות פליגי התוס' והרמ"א ז"ל בסברא אחרת דכו"ע מודי בחזקה דאינו מבוררת לאו חזקה היא ומקורה מתוספתא טהרות (פ"ז) לענין קבר הנמצא ברה"ר אלא מטעם רובא יש לומר דהשתא יצאה מרובה דבהמות כמש"כ הרשב"א והר"ן ז"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים