מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחצה כרוב - קושיא על תוספות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 25, 2018 2:11 am

בענין שחט חצי סימן בעוף, אשכחן פלוגתא בחולין כ"ח ב' בין רב לר' כהנא, והכי אמרינן התם: 'רב אמר: מחצה על מחצה כרוב. רב כהנא אמר: מחצה על מחצה אינו כרוב. רב אמר מחצה על מחצה כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: לא תשייר רובא; רב כהנא אמר מחצה על מחצה אינו כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: שחוט רובא'. ופירשו התוספות (שם כ"ט א' ד"ה זיל) דרב ס"ל בעצם דמחצה כרובא מפני חשיבות המחצה, ומש"ה סבר דשחט חצי סימן כשר, משום דהוי כרוב.

וקשה לי טובא מהא דאמרינן באהלות פ"ב מ"א: 'אלו מטמאין באהל כו', ורוב בנינו ורוב מנינו של מת אף על פי שאין בהם רובע טמאין. כמה הוא רוב מנינו מאה ועשרים וחמשה'. ולפי תוספות דמחצה חשוב כרוב, א"כ למה לא סגי בקכ"ד אברים, דהרי גוף האדם הוא רמ"ח אברים כדאמרינן בפ"א דאהלות.

ונניח שנמצא תירוץ לקושיא זו, מ"מ קשה הא דשקיל וטרי בבכורות (מ"ה א'): 'איזהו רוב מנינו, קכ"ה. א"ל רבינא לרבא: תנא מניינא אתא לאשמועינן? קמ"ל כדתניא: חסר שאין בו אלא מאתים, ויתר שיש בו מאתים ושמונים וא', כולן עולין למנין קכ"ה; זיל בתר רובא דאינשי'. וקשה, דאה"נ דתנא לא אתא לאשמועינן מניינא, אלא אתא לאשמועינן דאע"ג דבכל מקום אמרינן דמחצה חשיב כרוב, הכא מאיזה טעם שהוא אמרינן דמחצה אינו חשוב כרוב, וא"כ מאי האי דמקשי 'תנא מניינא אתא לאשמועינן'.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 25, 2018 1:49 pm

יש בש"ס עוד סוגיות שדנו במחצה על מחצה ולא נאמר שהוא כרוב ולכן נלע"ד שהמחלוקת היא דווקא בשוחט חצי סימן שאז סובר רב שלמחצה יש חשיבות והוא כרוב

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 25, 2018 4:14 pm

תוכן כתב:בענין שחט חצי סימן בעוף, אשכחן פלוגתא בחולין כ"ח ב' בין רב לר' כהנא, והכי אמרינן התם: 'רב אמר: מחצה על מחצה כרוב. רב כהנא אמר: מחצה על מחצה אינו כרוב. רב אמר מחצה על מחצה כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: לא תשייר רובא; רב כהנא אמר מחצה על מחצה אינו כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: שחוט רובא'. ופירשו התוספות (שם כ"ט א' ד"ה זיל) דרב ס"ל בעצם דמחצה כרובא מפני חשיבות המחצה, ומש"ה סבר דשחט חצי סימן כשר, משום דהוי כרוב.

וקשה לי טובא מהא דאמרינן באהלות פ"ב מ"א: 'אלו מטמאין באהל כו', ורוב בנינו ורוב מנינו של מת אף על פי שאין בהם רובע טמאין. כמה הוא רוב מנינו מאה ועשרים וחמשה'. ולפי תוספות דמחצה חשוב כרוב, א"כ למה לא סגי בקכ"ד אברים, דהרי גוף האדם הוא רמ"ח אברים כדאמרינן בפ"א דאהלות.

ונניח שנמצא תירוץ לקושיא זו, מ"מ קשה הא דשקיל וטרי בבכורות (מ"ה א'): 'איזהו רוב מנינו, קכ"ה. א"ל רבינא לרבא: תנא מניינא אתא לאשמועינן? קמ"ל כדתניא: חסר שאין בו אלא מאתים, ויתר שיש בו מאתים ושמונים וא', כולן עולין למנין קכ"ה; זיל בתר רובא דאינשי'. וקשה, דאה"נ דתנא לא אתא לאשמועינן מניינא, אלא אתא לאשמועינן דאע"ג דבכל מקום אמרינן דמחצה חשיב כרוב, הכא מאיזה טעם שהוא אמרינן דמחצה אינו חשוב כרוב, וא"כ מאי האי דמקשי 'תנא מניינא אתא לאשמועינן'.


יפה קימת את דברי ראב"ע לר"ע אך כמדומני דתוספות על אתר כבר שואל מפרוץ כעומד ,

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אפריל 25, 2018 11:23 pm

כמו שציינו, במספר מקומות מסוים לא מצריכים רובו ככולו אלא יש שאלה חדשה האם חציו כרובו [והגמ' במקומות אלו מעמידה את השאלה על עיקר הדין מה אמר רחמנא למשה וכו']
בעומד ופרוץ, בשחיטה, ובשבירת כלי טמא.
והראשונים השוו בין הדינים [שהקשו מאי שנא שבמחיצה מסקינן שעומד כפרוץ מותר].
וצריך לידע במה נשתנו דינים אלו מכל התורה שצריך רוב בשביל להחשיב את הכל.

ונראה ששונים הם לחלוטין מכל מקום שנצרך רוב. כי רוב בא במקום כל, אבל במקומות אלו לא צריך כלל כל אלא רק מעשה חשוב מספיק. ועל זה השאלה ממתי הוא חשוב, האם ממתי שכבר לא שייר רוב כנגדו או דווקא כשהוא רוב.

וביאור הדבר שכל הדברים האלו הם דברים שאין בהם עצמם דין שיהיו במצב מסוים, אלא שהם רק פועלים דין בדבר אחר.

במחיצה אין דין במחיצה עצמה שלכן נצטרך את כל המחיצה. אלא שהמקום יהיה מוקף מחיצות, ועל זה בא הנידון מאיזה שיעור המחיה מספיק חשובה להגדיר את הרשות.
בשחיטה אין דין בסימנים עצמם שלכן נצטרך את כולם שחוטים. אלא שהסימנים קובעים דין בכל הבהמה, ועל זה באה השאלה ממתי המעשה שחיטה מספיק חשוב להגדיר את הבהמה.
בשבירת כלי השבר איננו הכלי עצמו שהרי הכלי נשאר אלא שהוא מחולק לשניים, וגם באופן של רוב אין זה ברוב החומר של הכלי שעדיין קיים אלא שיש שבר על פני רוב הכלי. ונמצא שלא צריך את השבירה עצצמה, אלא רק שתתן דין לכלי. ועל זה באה השאלה ממתי השבר מספיק חשוב לתת דין בכלי.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי תוכן » ה' אפריל 26, 2018 12:47 am

ביליצר כתב:
תוכן כתב:בענין שחט חצי סימן בעוף, אשכחן פלוגתא בחולין כ"ח ב' בין רב לר' כהנא, והכי אמרינן התם: 'רב אמר: מחצה על מחצה כרוב. רב כהנא אמר: מחצה על מחצה אינו כרוב. רב אמר מחצה על מחצה כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: לא תשייר רובא; רב כהנא אמר מחצה על מחצה אינו כרוב, הכי אמר ליה רחמנא למשה: שחוט רובא'. ופירשו התוספות (שם כ"ט א' ד"ה זיל) דרב ס"ל בעצם דמחצה כרובא מפני חשיבות המחצה, ומש"ה סבר דשחט חצי סימן כשר, משום דהוי כרוב.

וקשה לי טובא מהא דאמרינן באהלות פ"ב מ"א: 'אלו מטמאין באהל כו', ורוב בנינו ורוב מנינו של מת אף על פי שאין בהם רובע טמאין. כמה הוא רוב מנינו מאה ועשרים וחמשה'. ולפי תוספות דמחצה חשוב כרוב, א"כ למה לא סגי בקכ"ד אברים, דהרי גוף האדם הוא רמ"ח אברים כדאמרינן בפ"א דאהלות.

ונניח שנמצא תירוץ לקושיא זו, מ"מ קשה הא דשקיל וטרי בבכורות (מ"ה א'): 'איזהו רוב מנינו, קכ"ה. א"ל רבינא לרבא: תנא מניינא אתא לאשמועינן? קמ"ל כדתניא: חסר שאין בו אלא מאתים, ויתר שיש בו מאתים ושמונים וא', כולן עולין למנין קכ"ה; זיל בתר רובא דאינשי'. וקשה, דאה"נ דתנא לא אתא לאשמועינן מניינא, אלא אתא לאשמועינן דאע"ג דבכל מקום אמרינן דמחצה חשיב כרוב, הכא מאיזה טעם שהוא אמרינן דמחצה אינו חשוב כרוב, וא"כ מאי האי דמקשי 'תנא מניינא אתא לאשמועינן'.


יפה קימת את דברי ראב"ע לר"ע אך כמדומני דתוספות על אתר כבר שואל מפרוץ כעומד ,


ואיך זה מתרץ מה שהקשיתי.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי תוכן » ה' אפריל 26, 2018 12:48 am

כדכד כתב:יש בש"ס עוד סוגיות שדנו במחצה על מחצה ולא נאמר שהוא כרוב ולכן נלע"ד שהמחלוקת היא דווקא בשוחט חצי סימן שאז סובר רב שלמחצה יש חשיבות והוא כרוב


תוספות מפרש שנשבר תנור לשני חצאים גם הייתי אומר ששני החצאים טמאים משום שלמחצה יש חשיבות כרוב. וא"כ מבואר דמחצה כרוב אמרינן גם לגבי עניינים אחרים.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מחצה כרוב - קושיא על תוספות

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 26, 2018 10:37 am

משום שבמחצה לא בטל החשיבות וצריך שהתנור יהיה שסבור לחלקים בלתי חשובים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים