מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי דרומי » ש' מאי 05, 2018 9:27 pm

האשה קונה א"ע בשני דרכים - בגט ובמיתת הבעל (ל"ע).

יש מקורות שמהם עולה שגם לאחר מכן מתייחסת האשה לבעלה הראשון באופן מסויים, ועדיין אומרים עליה שהיא 'אשתו' (לשעבר) של פלוני.

לצורך איזה נושא (שאכ"מ) נחוץ לי לדעת האם יש סברא לחלק בענין זה בין 'גרושה' לבין 'אלמנה', ולדוגמא לומר ש'גרושה' יותר נחשבת כשייכת לבעלה הראשון בדרך מסויימת שהרי שניהם בעולם הזה, ואילו על 'אלמנה' פחות מתאים לומר שהיא 'אשתו' של פלוני, שהרי הוא כבר בעולם האמת? וכן על זה הדרך

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי החושב » ש' מאי 05, 2018 10:36 pm

לענ"ד, אם כבר לחלק, אז ברור שאלמנה יותר קשורה לבעלה מאשר גרושה.
גירושים במהותם והגדרתם מפקיעים את הנישואין.
אבל מיתה אינה מפקיעה את הנישואין באופן ישיר. אלא שנמצא שאשה נשואה למת. ואין לזה משמעות, ולכן באופן מעשי הנישואין בטלים. וכל זה בעיקר בגלל שאין משמעות בנישואין למת. במקרים שיש משמעות, שיש לו אח, ונשארת זיקת יבום. זיקת הנישואין אינה נפקעת. וכן דנים האחרונים במקרה שקם לתחייה.
ויש עוד להוסיף מה שכתב רש"י בכתובות ב: אין המתים מגרשים (ומשמע שיש משמעות לגירושין, אלא בפועל זה לא יתכן. ואולי לשון רש"י שייכת דווקא כשיש אח. לא בדקתי כעת).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי לענין » ש' מאי 05, 2018 11:44 pm

יש תיקון אלמנה. על תיקון גרושה לא שמעתי.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי דרומי » ש' מאי 05, 2018 11:57 pm

על אשה גרושה המליצו את הכתוב "ומבשרך אל תתעלם" ולכן יש מצוה לזון את גרושתו - ראה ב"ר פי"ז, ג ובהנסמן בחידושי הרד"ל שם. ומכאן שיש קשר וכו'.

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי מענה איש » א' מאי 06, 2018 1:24 am

בירושלמי
רבי יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן רבי הילא בשם רבי לעזר כשם שאדם חס על כבוד אלמנתו כך חס על כבוד גרושתו. דאמר רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר "מבשרך לא תתעלם" זו גרושתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 06, 2018 1:50 am

החושב כתב:לענ"ד, אם כבר לחלק, אז ברור שאלמנה יותר קשורה לבעלה מאשר גרושה.
גירושים במהותם והגדרתם מפקיעים את הנישואין. אבל מיתה אינה מפקיעה את הנישואין באופן ישיר. אלא שנמצא שאשה נשואה למת. ואין לזה משמעות, ולכן באופן מעשי הנישואין בטלים.

הדברים מופרכים מדברי הגמרא פ"ק דקדושין: וְאִיתַּקַּשׁ מִיתָה לְגֵירוּשִׁין, מַה גֵּירוּשִׁין שָׁרְיָא וְגוֹמֶרֶת, אַף מִיתָה שָׁרְיָא וְגוֹמֶרֶת:
ולעצם הנידון: מקרא מלא דיבר הכתוב שאשה לאחר מות בעלה עדיין נקראת אשתו: ערות אשת אביך לא תגלה, ערות אשת אחיך לא תגלה, וכן אצל דודתו וכלתו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' מאי 06, 2018 2:22 am

אולי המצווה המיוחדת של "מחזיר גרושתו" מעידה על איזו שהיא זיקה שנשארה ביניהם.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 06, 2018 2:46 am

אין בה זיקה מעבר למה שחז"ל קראוה ומבשרך לא תתעלם, ולכן יש מעלה בלהחזירה כי היא מבקשת מנוחה בית אשה.
בד בבד עם זה שיש מצווה להחזירה (כשרוצה), יכולה היא להינשא לאחר. א"כ אין זו זיקה, אלא חסד עמה מצד שהיתה כבשרו.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' מאי 06, 2018 4:53 am

פרנקל תאומים כתב:אולי המצווה המיוחדת של "מחזיר גרושתו" מעידה על איזו שהיא זיקה שנשארה ביניהם.

כבר ידוע ש'מצוה' זו אינה מתרי"ג המצוות שבתורה...
והעירו שזה אולי חלק ממצות אהבת ישראל וכדומה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 06, 2018 11:03 am

לגבי "אשת אביו", "בת אשתו" וכיו"ב - היא נחשבת אשתו לעולם, ולא יועיל לא גט ולא מיתת אחד מהם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' מאי 06, 2018 2:14 pm

קו ירוק כתב:אין בה זיקה מעבר למה שחז"ל קראוה ומבשרך לא תתעלם, ולכן יש מעלה בלהחזירה כי היא מבקשת מנוחה בית אשה.
בד בבד עם זה שיש מצווה להחזירה (כשרוצה), יכולה היא להינשא לאחר. א"כ אין זו זיקה, אלא חסד עמה מצד שהיתה כבשרו.

לכך התכוונתי. עי' בשאלת פותח האשכול.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2018 2:52 pm

דומה שהפני יהושע שואל למה בעינן ילפותא שמיתת הבעל מתיר את האשה, הרי אין בעל. והוא מתרץ, שללא הילפותא היינו חושבים שעדיין האשה אסורה לכולם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 2:57 pm

אתה בטוח שזה כך ולא באופן יותר מורכב? כי זו ממש התשובה הפשוטה לשאלה הזאת וקצת קשה לי לחשוב ששאל את זה והוצרך לתרץ.
מה שמדברים הוא אחרי שהתורה אמרה שכן הוא האם הכוונה היא שמעשה המיתה הוא המתיר או שהתורה חידשה שכיוון שאין לה בעל היא מותרת ומתוך זה דנו על מתים שחזרו לחיות.

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי שמר » א' מאי 06, 2018 3:14 pm

נמחק
נערך לאחרונה על ידי שמר ב א' מאי 06, 2018 7:41 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי קראקובער » א' מאי 06, 2018 3:29 pm

תוכן כתב:דומה שהפני יהושע שואל למה בעינן ילפותא שמיתת הבעל מתיר את האשה, הרי אין בעל. והוא מתרץ, שללא הילפותא היינו חושבים שעדיין האשה אסורה לכולם.

ויצא לחדש שאצל בן נח שאין ילפותא אין היתר לאלמנה להינשא.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 06, 2018 3:57 pm

תוכן כתב:דומה שהפני יהושע שואל למה בעינן ילפותא שמיתת הבעל מתיר את האשה, הרי אין בעל. והוא מתרץ, שללא הילפותא היינו חושבים שעדיין האשה אסורה לכולם.

להזכירכם שקלא וטריא בגמרא פ"ק דקדושין:
בִּשְׁלָמָא גֵט, דִּכְתִיב 'וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתוּת', אֶלָּא מִיתַת הַבַּעַל מְנָלָן. סְבָרָא הוּא, הוּא אָסְרָהּ וְהוּא שָׁרְתָהּ. וְהָא עֲרָיוֹת, דְּאָסַר לְהוּ וְלָא שָׁרֵי לְהוּ. אֶלָּא מִדְּאָמַר רַחֲמָנָא וכו' וכו'.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: גדר 'אשה' במצב של פירוד חלילה

הודעהעל ידי החושב » א' מאי 06, 2018 8:55 pm

ביקורת תהיה כתב:
החושב כתב:לענ"ד, אם כבר לחלק, אז ברור שאלמנה יותר קשורה לבעלה מאשר גרושה.
גירושים במהותם והגדרתם מפקיעים את הנישואין. אבל מיתה אינה מפקיעה את הנישואין באופן ישיר. אלא שנמצא שאשה נשואה למת. ואין לזה משמעות, ולכן באופן מעשי הנישואין בטלים.

הדברים מופרכים מדברי הגמרא פ"ק דקדושין: וְאִיתַּקַּשׁ מִיתָה לְגֵירוּשִׁין, מַה גֵּירוּשִׁין שָׁרְיָא וְגוֹמֶרֶת, אַף מִיתָה שָׁרְיָא וְגוֹמֶרֶת:

מעניין איזה דברים בדיוק ניסית להפריך...
השאלה לא הייתה אם מיתה מתירה, אלא מה איך זה עובד 'מבפנים' (או במילים אחרות, מה טעם הדין). אין זה נושא הגמרא בקידושין.

ולעצם הנידון: מקרא מלא דיבר הכתוב שאשה לאחר מות בעלה עדיין נקראת אשתו: ערות אשת אביך לא תגלה, ערות אשת אחיך לא תגלה, וכן אצל דודתו וכלתו.

הנידון כאן - ההשוואה בין מיתה לגירושין. ולכן לא מאוד ברור כיצד הנקודה שהזכרת מכריע לצד זה או אחר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים