מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ודבר דבר' - ולעשות עצמו כאלם בביהכ"נ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

'ודבר דבר' - ולעשות עצמו כאלם בביהכ"נ

הודעהעל ידי מ.ל. » ו' מאי 18, 2018 12:10 am

נתבקשתי להציג שאלה זו:
אבקש לברר דעת חו"ר הפורום יצ"ו, בענין שנחלקו בו כמה מחשובי האברכים בקהילתנו, זה מצדד בכה וזה מצדד בכה, וכולם לשם שמים כוונתם, ואמרתי אעלה סוגיא זו על שלחן מלכים, ונחזי כפי איך הדעת נוטה.
שהנה כידוע אחז"ל עה"פ (ישעי' נח, יג) "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי, וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד, וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר" - שלא יהא דיבורך של שבת כדיבורך של חול. והיינו שלא לשוח ולדבר דברים בטלים בש"ק. ורצו כמה אברכים לתקן תקנה גדולה שלכהפ"ח בבית הכנסת בזמני התפילות לא ידברו כלל וכלל - גם במקום שמותר להפסיק ע"פ ההלכה מצד דיני התפילה, וכדברי הרה"ק רבי אלימלך מליז'נסק זי"ע ב'צעטיל קטן' (אות יא) 'ולעשות עצמו כאלם בבית הכנסת אפילו קודם התפילה ואחריה, עד הליכתו לביתו'. ועוד אמרו, שאפילו דברי תורה לא ידברו, וכמו שמצוי בהרבה מקומות בין ידידים שלאחר שמאחלים זל"ז ברכת שבתא טבא, אומרים ומחליפים ווארט טוב על הפרשה וכיו"ב, ואמרו לתקן שאפילו זה צריך למנוע, כיון שלפעמים אח"כ מתגלגלים ומדברים דברים בטלים, כלשון הגמ' פתח בכד וסיים בחבית.

ומאידך טענו אחרים ואמרו, שאי אפשר למנוע מיהודים לומר דבר תורה בש"ק, שכידוע התורה היא ו' החיבור בין יהודים להקב"ה, ובפרט שאז"ל לא ניתנו שבתות ויו"ט לישראל אלא כדי שיעסקו בתורה. ודבר בעתו מה טוב להרבות האהבה והידידות בין יהודים, לקיים מצות ואהבת לרעך כמוך, אהבת ישראל ודיבוק חברים, ומקבלין דין מן דין טל תחיה ודברי חיזוק ונחמות, ואם לא עכשיו אימתי.

ועתה, האם יש ביד מי מכם איזה שהיא ראיה, אסמכתא, סברא, וכיו"ב, שיוכלו לשפוך אור ותבונה על הנבוכים?

השואל ביקש להוסיף, שהוא אינו מצפה לסברות כרסיות. ודי לחכימא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'ודבר דבר' - ולעשות עצמו כאלם בביהכ"נ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 18, 2018 12:21 am

מ.ל. כתב: אומרים ומחליפים ווארט טוב על הפרשה וכיו"ב, ואמרו לתקן שאפילו זה צריך למנוע, כיון שלפעמים אח"כ מתגלגלים ומדברים דברים בטלים.

כעי"ז מספר רח"ו על האר"י. ראה מג"א קנא ס"ק ג ומ"ב ס"ק י, והועתק הלשון בכה"ח ס"ק ח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'ודבר דבר' - ולעשות עצמו כאלם בביהכ"נ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 18, 2018 7:10 am

מדברי בעל התניא באגרת הקודש סימן כד:
שליחותייהו דרז"ל קא עבידנא לגזור גזירה שוה לכל נפש שלא לשוח שיחה בטלה משיתחיל הש"ץ להתפלל התפלה עד גמר קדיש בתרא שחרית ערבית ומנחה וכו'. והעובר ע"ז בזדון ישב על הארץ ויבקש מג' אנשים שיתירו לו נידוי שלמעלה ושב ורפא לו ולא חל עליו שום נידוי למפרע כל עיקר כי מתחלתו לא חל כ"א על המורדים והפושעים שאינם חוששים כלל לבקש כפרה מן השמים ומן הבריות על העון פלילי הזה. וגם דוקא כשמדברים בזדון בשאט נפש ולא על השוכח או שנזרקו מפיו כמה תיבות בלא מתכוין שא"צ התרה כלל ובוחן לבות וכליות אלקים צדיק. הטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם:

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: 'ודבר דבר' - ולעשות עצמו כאלם בביהכ"נ

הודעהעל ידי מ.ל. » ג' מאי 22, 2018 10:52 pm

מצאתי כעת בחיבור 'ריח שדה' מרבי יצחק חי רפאל שאול הכהן, אב"ד עה"ק חברון ת"ו (נדפס בגליון 'אליבא דהילכתא' נ"א, גנזי הלכה, עמ' ג):
כתב הר"י ן' גיאת אין אדם רשאי לשנות וללמוד בין תפלת יוצר לתפלת מוסף. וכתב הר"א ן' טוואה סוף ספר התשב"ץ סי' כ"ג דף צ"ג ע"א, דיש לחוש לדבריו שלא נמצא חולק, וטעמא דילמא משכא שמעתא ונמנע מלהתפלל מוסף בזמנה, או שמא יגיע זמן תפלת מנחה וצריך להקדים מנחה למוסף, ע"כ. ולענ"ד אין הדברים אמורים אלא ביחיד, אבל בציבור אפילו יחיד מותר ללמוד בציבור. וראיה מרב ששת דאמרינן בברכות מיהדר אפיה וגריס, ועד כאן לא שקלו וטרו רבוואתה אלא משום שמיעת ספר תורה, אבל משום מוסף לית לן בה. ועוד דמנהג פשוט בעיירות גדולות אנשי השם דורשין בין יוצר למוסף. וטעמא רבה איכא. דבציבור מדכרי אהדדי, ופשוט.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים

cron