בלעך או פלטה.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרנקל תאומים
הודעות: 1868
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 21, 2018 8:09 pm

מה הטעם שישנם לא מעטים שעדיין מעדיפים להשתמש בבלעך ולא בפלטה חשמלית?
(באופן אישי, הבלעכים האלו מפחידים אותי, עם האש הדולקת והגז הפתוח לאורך כל השבת בבית עם ילדים מתרוצצים. וחמירא סכנתא מאיסורא).

קו ירוק
הודעות: 3180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 21, 2018 8:12 pm

על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).

הוה אמינא
הודעות: 910
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' מאי 21, 2018 8:24 pm

אשר לכת"ר מפחיד אותו בלעך "באופן אישי" כאמור, זו אינה הנחה מספיקה בשביל לשאול על אחרים.
יתכן שאותם "באופן אישי" זה לא מפחיד, או מפחיד אותם פלטה חשמלית.
וכי חסרות סיבות? מהיכי תיתי שהסיבה היא הלכתית ושייכת לבית המדרש? אצלי בבית וכן אצל כל קרובי שאני מכיר משתמשים בבלעך ולא בפלטה חשמלית, ולא משום טעם הלכתי, אלא זו ברירת המחדל הראשונה עוד מלפני שהמציאו את הפלטה החשמלית.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 21, 2018 8:34 pm

מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.
אבל הבלעך ותיק יותר, חסכוני בממון, ואם לא מחוברים לגנרטור - אז בו אין חשש מעשה שבת.

קו ירוק
הודעות: 3180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 21, 2018 8:45 pm

עושה חדשות כתב:מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.
אבל הבלעך ותיק יותר, חסכוני בממון, ואם לא מחוברים לגנרטור - אז בו אין חשש מעשה שבת.

פלטה שיש בה כפתור מצבים יכולה לבשל,
וגם זוהי האש בעצמה.

פרנקל תאומים
הודעות: 1868
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 21, 2018 8:46 pm

קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).

ככה? חד וחלק!....
(רק הגרע"י התיר? אתה בטוח? מה עם רבותינו הגרש"ז אויערבאך [שש"כ פ"א הערה ע"א], הגר"מ פיינשטיין [אג"מ אור"ח ח"ד סי' ע"ד דיני בישול אות ל"ה], הגר"ש הלוי וואזנר [שבה"ל ח"ה סוס"י ל'] ועוד, או שמא רק הגרי"ש אלישיב החמיר?...
ובכלל, לדעת רבינו החזו"א גם כיסוי מתכת או פח מעל גבי אש דלוקה אינו יכול להחשיב את האש כגרופה וקטומה [חזו"א סי' ל"ז ס"ק י"א] ).
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ב' מאי 21, 2018 8:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 3180
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 21, 2018 8:47 pm


דרומי
הודעות: 4083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 21, 2018 8:53 pm

תמיד קיבלתי שהמחמירים בזה הוא פשוט כדי לצמצם את השימוש בחשמל ולא ליהנות ישירות מאוכל שיש בו חשש דחשש של 'מעשה שבת' (שהרי ברוב המקומות עדיין אין גנרטור), וכמו שכתוב הרב עוש"ח לעיל.

ואגב, האדמור מחבד נהג בתקופה מסויימת להימנע כליל מכל שימוש בחשמל בעניני אוכל בשבת (כולל פתיחת מקרר), והיה שותה מים חמים מטרמוס ואוכל רק מאכלים שאינם זקוקים לקירור (כך שמעתי מאחד המקורבים, אם כי איני בטוח שזה מוסמך במאה אחוז). זאת אף שבחו"ל החשמל מיוצר על ידי גוים כמובן, ולא נמנעו כלל מלהשתמש לאור החשמל לשימושים אחרים כולל מזגן וכו'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1868
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 21, 2018 8:57 pm

הוה אמינא כתב:אשר לכת"ר מפחיד אותו בלעך "באופן אישי" כאמור, זו אינה הנחה מספיקה בשביל לשאול על אחרים.
יתכן שאותם "באופן אישי" זה לא מפחיד, או מפחיד אותם פלטה חשמלית.
וכי חסרות סיבות? מהיכי תיתי שהסיבה היא הלכתית ושייכת לבית המדרש? אצלי בבית וכן אצל כל קרובי שאני מכיר משתמשים בבלעך ולא בפלטה חשמלית, ולא משום טעם הלכתי, אלא זו ברירת המחדל הראשונה עוד מלפני שהמציאו את הפלטה החשמלית.

ראשית כל, נא לא יקפיד עליי במטותא, אני רק שאלה.
שנית, לא הבנתי: וכי יש מה להתווכח עם העובדה הברורה שפלטה חשמלית הינה בטיחותית לאין ערוך משימוש בבלעך?
אני יודע שזו ברירת מחדל.. בגלל שכך ראו גם אצל הסבא.. נו אז מה? אפשר להשתמש גם במקרר עם בלוקים של קרח כמו הסבא זצוקלללה"ה או לכבס בנהר כמו הסבתא רבא נ"ע...
יש אנשים שגם לא מפחיד אותם לתת לילדים שלהם ליסוע באופניים במורד המדרכה ברחובות ראשיים סואנים, או לשלוח את בת השש שתיקח את בן השלוש לחיידר, או לתת לילדים שלהם להסתובב ברחובות עם חבריהם שעות ע"ג שעות באין משגיח וכו' וכו'.. נו אז מה?

פרנקל תאומים
הודעות: 1868
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 21, 2018 9:08 pm

קו ירוק כתב:
עושה חדשות כתב:מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.
אבל הבלעך ותיק יותר, חסכוני בממון, ואם לא מחוברים לגנרטור - אז בו אין חשש מעשה שבת.

פלטה שיש בה כפתור מצבים יכולה לבשל,
וגם זוהי האש בעצמה.

בפלטות סטנדרטיות אין כפתורי מצבים. אני עוד לא נתקלתי בפלטה עם כפתורי מצבים.
כאמור, הפלטה עדיפא טובא ללא ספק, הן מצד הלכות שהייה והטמנה, והן מצד חמירא סכנתא מאיסורא.

ולגבי מעשה שבת בחשמל, כנראה שזו באמת הסיבה שבדור ההורים שלנו היו רבים שהשתמשו דווקא בבלעך, מפני שלא השתמשו בחשמל בשבת כלל. אבל כיום, כמעט כל מי שנמנע מחשמל של חברת החשמל בשבת, משתמש בגנרטור וכדו'.
ומבחינת עלויות? וכי באמת עלות החשמל של פלטה יקרה בהרבה מעלות הגז? והלא אפשר גם לכווין שעון שבת שיכבה את הפלטה אחרי סעודת היום, משא"כ בגז.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי אריך » ב' מאי 21, 2018 9:18 pm

גם המחוברים לגנרטור מוגבלים באמפרים שעומדים לרשותם, ופלטה זוללת כמה וכמה אמפרים, אי לכך יותר זול להשתמש בבלעך מאשר לשלם למפעילי הגנרטור על התוספת.

הוה אמינא
הודעות: 910
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' מאי 21, 2018 9:32 pm

פרנקל תאומים כתב:
הוה אמינא כתב:אשר לכת"ר מפחיד אותו בלעך "באופן אישי" כאמור, זו אינה הנחה מספיקה בשביל לשאול על אחרים.
יתכן שאותם "באופן אישי" זה לא מפחיד, או מפחיד אותם פלטה חשמלית.
וכי חסרות סיבות? מהיכי תיתי שהסיבה היא הלכתית ושייכת לבית המדרש? אצלי בבית וכן אצל כל קרובי שאני מכיר משתמשים בבלעך ולא בפלטה חשמלית, ולא משום טעם הלכתי, אלא זו ברירת המחדל הראשונה עוד מלפני שהמציאו את הפלטה החשמלית.

ראשית כל, נא לא יקפיד עליי במטותא, אני רק שאלה.
שנית, לא הבנתי: וכי יש מה להתווכח עם העובדה הברורה שפלטה חשמלית הינה בטיחותית לאין ערוך משימוש בבלעך?
אני יודע שזו ברירת מחדל.. בגלל שכך ראו גם אצל הסבא.. נו אז מה? אפשר להשתמש גם במקרר עם בלוקים של קרח כמו הסבא זצוקלללה"ה או לכבס בנהר כמו הסבתא רבא נ"ע...
יש אנשים שגם לא מפחיד אותם לתת לילדים שלהם ליסוע באופניים במורד המדרכה ברחובות ראשיים סואנים, או לשלוח את בת השש שתיקח את בן השלוש לחיידר, או לתת לילדים שלהם להסתובב ברחובות עם חבריהם שעות ע"ג שעות באין משגיח וכו' וכו'.. נו אז מה?


איני מתווכח עם עובדות חס ושלו', אבל לא ידועות לי העובדות הנ"ל.
ואם כבר על עובדות -
אחת הדליקות המפורסמות בשנים האחרונות בחו"ל שהתרחשה בליל שב"ק וגבתה קרבנות ציבור כמה נפשות מישראל היתה לפי השמועה מקצר בפלטה חשמלית, על קצר בבלעך לא שמעתי.

יתכן שאילו היו מייצרים היום מקררים עם בלוקי קרח, ולא היה קושי פיזי וטכני בהפעלתם לעומת מקררים אחרים, היו כיום גם אלפי בתי אב עם מקררים כאלו. וכנ"ל לגבי מכונות כביסה.
עדיין סבורני שהסיבה לשימוש בבלעך על הגז בשב"ק אינה הלכתית ביסודה, והא ראיה ממה שמשתמשים בזה בימי החול [מה שאינך יכול לספר על המקרר ומכונת הכביסה]. ולמה שישנו מחול לשב"ק וירכשו רהיט נוסף?

מה שאתה מדמה את זה לדברים מפחידים ביסודם אשר לא מפחידים רק כמה אנשים, אין הנידון דומה לראיה כלל. ואם זה כן דומה - אכתי אינו ענין לכאן אלא ל"ויתהלך חנוך".

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי אריך » ב' מאי 21, 2018 9:39 pm

כמה וכמה אסונות ארעו מבלעכים.
בשכונתנו רמות א' היה פיצוץ גדול לפני כשנה וחצי, כתוצאה מדליפת גז מבלעך.
קצר בפלטה הוא כמו כל מכשיר חשמלי.
באופן רשמי, בלעך הוא תחבולה לא תקנית. המשרד לאיני-זוכר-מה מפרסם שאין להשתמש בבלעך, ולא סתם. הכיסוי של הלהבה יחד עם גז שזורם באופן חופשי ללא השגחה צמודה, בשעות שינה וכו', הוא בהגדרה דבר לא בטיחותי. בפועל ה' שומר, אבל אם שואלים מה מוגדר 'דבר מסוכן', הרי ודאי שבלעך ולא פלטה.

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 21, 2018 9:51 pm

קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).

פלטה "עם מצבים" - דמתקרייא "כירה חשמלית" - כמדומני שלכו"ע דינה כמו אש רגילה, ולא עליה דנים כאן.
פלטה רגילה - לכאורה יש מקום לומר שהיא יותר מועילה מגרו"ק, שהרי מבחינת אפשרות החיתוי היא כמו "טוח בטיט" שמועיל אפילו בתנור שאין מועיל בו גרו"ק, ומבחינת ההיכר - זה היכר ברור.

בלעך - י"א שגם הוא עדיף מגרו"ק, ודינו כמניח קדירה על האש, שמותר להחזיר עליה קדירות בשבת אפילו אחרי שהניחן ע"ג קרקע!
והנוהגים כן - ברור שיש להם סיבה להעדיף בלעך על פני הפלטה.

לייטנר
הודעות: 4502
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי לייטנר » ב' מאי 21, 2018 10:13 pm

פרנקל תאומים כתב:
קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).

ככה? חד וחלק!....
(רק הגרע"י התיר? אתה בטוח? מה עם רבותינו הגרש"ז אויערבאך [שש"כ פ"א הערה ע"א], הגר"מ פיינשטיין [אג"מ אור"ח ח"ד סי' ע"ד דיני בישול אות ל"ה], הגר"ש הלוי וואזנר [שבה"ל ח"ה סוס"י ל'] ועוד, או שמא רק הגרי"ש אלישיב החמיר?...
ובכלל, לדעת רבינו החזו"א גם כיסוי מתכת או פח מעל גבי אש דלוקה אינו יכול להחשיב את האש כגרופה וקטומה [חזו"א סי' ל"ז ס"ק י"א] ).


ויש שפסקו שפלטה היא כ'צידי מדורה' [ואז בוודאי עדיפה הלכתית על בלעך], והדברים עתיקים.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 22, 2018 12:02 am

למי שנוקט (כמש"כ לעיל) שהשהייה והחזרה על פלטה חשמלית יש בהם מקום גדול לקולא,
לכאו' נפקא נמי חומרא.

באם כבתה הפלטה באמצע השבת, כגון אם קפץ החשמל וכד',
ובאים ליתן את הסירים שהיו מונחים עליה אצל אחד השכנים שיש לו 'בלעך',
דלכאו' הוי איסור גמור, ולא התקיימו כאן תנאי חזרה כלל להתיר העברה שכזו.

חוששים בזה?

דרומי
הודעות: 4083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 22, 2018 12:39 am

שאלת חכם חצי תשובה - הרי זה גם כן סיבה להעדיף בלעך, למקרה של הפסקת חשמל או קצר. וגם במקרה שמתירים לקרוא לגוי, הרי כל זה לצורך אור חיוני (שהרי בחושך מוחלט הילדים נכנסים לבהלה) או לצורך חימום או מיזוג (הכל חולים הם כו'), ולא לצורך התבשיל החם שבימינו בוודאי אינו צורך חיוני כלל וכלל. [ולכאורה אם קורא לגוי בכזה מצב צריך להסיר את התבשיל מהפלטה. ואם היתה הפסקת חשמל ותוקנה לאחר זמן, יש מקום לאסור אכילת התבשיל].

הוה אמינא
הודעות: 910
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' מאי 22, 2018 5:37 pm

דרומי כתב:שאלת חכם חצי תשובה - הרי זה גם כן סיבה להעדיף בלעך, למקרה של הפסקת חשמל או קצר. וגם במקרה שמתירים לקרוא לגוי, הרי כל זה לצורך אור חיוני (שהרי בחושך מוחלט הילדים נכנסים לבהלה) או לצורך חימום או מיזוג (הכל חולים הם כו'), ולא לצורך התבשיל החם שבימינו בוודאי אינו צורך חיוני כלל וכלל. [ולכאורה אם קורא לגוי בכזה מצב צריך להסיר את התבשיל מהפלטה. ואם היתה הפסקת חשמל ותוקנה לאחר זמן, יש מקום לאסור אכילת התבשיל].

לגבי השורה האחרונה - גם אם היה כבר מבושל ורק חומם יש מקום לאסור עצם התבשיל כמעשה שבת ממש?

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 22, 2018 8:57 pm

ועדיין לא ראיתי התייחסות לחומרא החדשה שהמצאתי לעיל,
כמדומני שלא עמדו בזה, ומאידך יש אכן טעם גדול לחשוש.

דרומי
הודעות: 4083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 22, 2018 9:44 pm

סתימת מלקטי דורנו שראיתי שכנראה לא חששו להחומרא שכתב הרב עושה חדשות.

ומה שכן מצאתי הוא בספר בשם 'הלכה של שבת' (המחבר הוא ר' א"מ פלדמן - בנו של הגרמ"ז פלדמן ז"ל ר"י אמרי אמת (התפרסם כשהיה בשעתו ח"כ)), ע' תתמא הערה מח:

מותר להעביר ללא כל חשש. ואפילו שלדעת הגר"ע יוסף מותר להניח לכתחילה מעל גבי פלטה חשמלית בשבת מאחר ואין בה דרך בישול כלל כמבואר במקום אחר, וא"כ לדעתו יוצא שאין להתיר העברת תבשיל העומד על פלטה חשמלית ולהעמידו על כירה מכוסה שיש בה להבה, שהרי יש בזה משום הנחת תבשיל בשבת;

אמנם כיון שנקטינן כדעת רוב ככל הפוסקים שיש איסור להעמיד לכתחילה תבשיל על פלטה חשמלית בשבת, כיון דינה ככירה מכוסה, ממילא אין כל איסור להעביר ממנה לכירה מכוסה ששניהם דין אחד להם
.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 22, 2018 11:14 pm

דרומי כתב:סתימת מלקטי דורנו שראיתי שכנראה לא חששו להחומרא שכתב הרב עושה חדשות.

ומה שכן מצאתי הוא בספר בשם 'הלכה של שבת' (המחבר הוא ר' א"מ פלדמן - בנו של הגרמ"ז פלדמן ז"ל ר"י אמרי אמת (התפרסם כשהיה בשעתו ח"כ)), ע' תתמא הערה מח:

מותר להעביר ללא כל חשש. ואפילו שלדעת הגר"ע יוסף מותר להניח לכתחילה מעל גבי פלטה חשמלית בשבת מאחר ואין בה דרך בישול כלל כמבואר במקום אחר, וא"כ לדעתו יוצא שאין להתיר העברת תבשיל העומד על פלטה חשמלית ולהעמידו על כירה מכוסה שיש בה להבה, שהרי יש בזה משום הנחת תבשיל בשבת;

אמנם כיון שנקטינן כדעת רוב ככל הפוסקים שיש איסור להעמיד לכתחילה תבשיל על פלטה חשמלית בשבת, כיון דינה ככירה מכוסה, ממילא אין כל איסור להעביר ממנה לכירה מכוסה ששניהם דין אחד להם
.

הוא אכן עומד בהערה, יש"כ.
אבל לא הבנתי, שמא אין מקילין כהגרע"י משום דחיישי' לחומרא שלא כדבריו, אבל עדיין צריך לחשוש להקל כנגד סברתו.

דרומי
הודעות: 4083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 22, 2018 11:24 pm

למה שנחשוש כ"כ? האם זה דאורייתא? וכמו שכתבתי, מסתימת מלקטים אחרים נראה שמלכתחילה לא חשבו שיש כאן איזה מקום לשאלה.

לענין
הודעות: 1278
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 22, 2018 11:58 pm

לא מצליח להבין איך זה שמדובר על מעשה שבת בידיים ממש, עומדים כמה פועלים בחברת חשמל ומשחירים פניהם בפחמים בשביל שהפלטה של כב' שיחי' תעבוד כמו שצריך, והאשכול ממשיך להתנהל בנחת????

הוה אמינא
הודעות: 910
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: בלעך או פלטה.

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' מאי 23, 2018 8:14 pm

גנרטור פשיטא. מה נזעק כב'? וכי מישהו חשב הוה אמינא אחרת?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים