דמשק כתב:בהא דרובא וחזקה רובא עדיף כמדומני שבפשטות אין בזה נפק"מ בין רובא דאיתא קמן לרובא דליתא קמן. ובזכרוני שכן מבואר בפנ"י.
(ועי' בנו"ב (אהע"ז מהדו"ק סוס"י ס"ט) דכל מה שכתבו תוס' בחולין יא. דהא דרוב וחזקה רובא עדיף לאו מסברא היא אלא מפרה אדומה ילפינן לה, היינו ברובא דליתא קמן, אבל ברובא דאיתא קמן אולי א"צ קרא).
ועתה ראיתי באבן האזל פי"א מהל' אישות הי"א (סוף אות א) שכתב לחדש דהא דאמרינן רובא וחזקה רובא עדיף היינו דוקא ברובא דליתא קמן דהוא מטעם סברא. האם מצאנו לו חבר ? (וכבר העירו דברש"י קידושין פ. מבואר להיפך).
אם נימא כן הלא יתיישבו היטב דברי המרדכי בחולין שכבר תמה עליהם הטו"א.
דהמרדכי הק' אהא דספק לקט לקט דנותנו לעניים משום דצדק משלך ותן לו, והא רוב החיטים הם של הבעה"ב ומדוע נותנו לעני. ותי' דעל זה גופא נמי מהני דינא דצדק משלך דלא ניזל בתר רוב. והק' הטו"א דהא מבואר בסוגיא שם דהיכא דאיכא חזקת פטור פטור מלתת לקט ולא מהני צדק משלך. ומעתה אם נגד חזקה לא מהני צדק משלך כ"ש דלא מהני רוב דהוא עדיף מחזקה. ונשאר בצ"ע.
והנה אם נימא כדבריכם הלא יתיישב נפלא דכאן הוא רובא דאיתא קמן ובזה לא עדיף רוב מחזקה. [אמנם יש ליישב גם כן אי נימא דבפני עצמו חזקה עדיפא ורק כאשר מתנגדים כההיא דרוב תינוקות מטפחין נמי א"ש]