שלו' לחו"ר הפורום
אבקש להציג כאן קושיא בהל' תפילין ומזוזה שלא מצאתי לה פתרון
ידועה מחלוקת הרמב"ם והרא"ש בצורת הפרשיות הסתומות והפתוחות, ובשו"ע פסק לכתחילה להחמיר כדעת שניהם, ולעשותן באופן היחיד המוסכם על שניהם כפתוחה וסתומה, דהיינו פתוחה בסוף שיטה כשיעור ט' אותיות, וסתומה שיש לפניה ולאחריה.
אמנם, האריך בבית יוסף וקיצר בשו"ע, בפרשה אחרונה של יד, דהיינו והיה אם שמוע, שהיא סתומה בתורה, אי אפשר לעשותה סתומה לדעת שניהם, ולכן פסק לעשותה כרמב"ם ותהיה סתומה לרא"ש (ויש להוסיף שיש ריווח בזה לדעת הרמ"א שפסק כי"א לעשותה פתוחה כדעת הירושלמי לפי שאין זה מקומה, כך שלשיטה אחת היא פתוחה, ובפרט שלדעת הרא"ש עצמו לשיטתו גם הפתרון של הט"ז אינו מועיל וכדלהלן)
אך הט"ז הציע "פטנט" שיעזור לשיטתו לעשותה סתומה דעת שניהם, והיינו לחלק את הרווח בין שתי השורות, במקום שיש בו ט' אותיות קטנות ולא גדולות וכו', ואין כאן המקום להאריך בפתרון זה, שכבר נחלקו האחרונים גם בפירושו, הואם הוא בכלל מועיל או רק מקלקל (ובפרט לרא"ש לשיטתו שרווח בין פרשיות הוא בכלל ג' אותיות ולא ט', וממילא כל הפיתרון הזה אינו מועיל), וכבר נהגו רוב הסופרים לעשות כט"ז, בכמה אופנים שפירשו את דבריו
אמנם לי אינו מובן דבר אחר, והוא מה בכלל הבעיה מעיקרא. בב"י ושו"ע לא הסביר בכלל את הבעיה, ורק סתם שאי אפשר לעשות כדעת שניהם, וגם הפוסקים הבינו כך בסתמא, והמשנ"ב מסביר שהבעיה היא שתש"י נכתבים בד' דפין, וא"כ אי אפשר להתחיל פרשת והיה אם שמוע באותה שורה שמסתיימת פרשת שמע
וזה לא מובן לי, מהו בכלל מקור הדין שתש"י צריכים להיכתב בד' דפין? בטור ושו"ע לא נזכר דין כזה בשום מקום, והוא כתוב רק ברמב"ם (ועוד כמה ראשונים שכתבו בסתמא ונראה שהעתיקו דבריו), ואין לו שום מקור בתלמודים (ואדרבא בירושלמי מגילה משמע בפירוש שאפשר לכתוב בדף אחד), וגם הרמב"ם עצמו לא הזכירו בין הדברים המעכבים לדינא, וכל נושאי כליו שתקו בזה. אם כן מה הבעיה להתחיל מילת "והיה" בסוף השיטה של סוף פרשת שמע, ותהיה הפרשה סתומה לדעת כולם. א"כ מה התחבטו בזה כל כך האחרונים?
ועוד יותר קשה על הבעיה במזוזה, שנהגו הסופרים לעשות כט"ז, מה בכלל הבעיה לעשות כמו שהצעתי בתש"י, לסיים ולהתחיל באותה שיטה ולצאת דעת שניהם? הבעיה היחידה שעולה בדעתי הוא מנהג הראשי שיטין, שהוא קדום מאד כנראה, אבל בפירוש אינו מעכב, ומי שייסדו אותו כנראה לא היה להם ספק בצורת הפרשיות...
ייש"כ