מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יוני 04, 2018 4:20 pm

כתב בשש"כ [מהדו"ח] פ"כ סס"ט וז"ל[בשינוי מועט]: "כאשר נמצא במגירה כלי שמלאכתו לאיסור כגון פטיש שמותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו מותר לפתוח ולסגור את המגירה כדי להכניס או להוציא לה דבר".
ושם בס"ע כתב וז"ל: "נמצאים במגירה גם חפצים שאינם מוקצה והם חשובים לו יותר מאשר דברי המוקצה, נעשית המגירה בסיס לדבר האסור והמותר ומותר לפותחה ולסוגרה. - ואם אפשר ינער קודם את המוקצה מן המגירה".

לכאורה מדלא כתב זאת גם בס' ס"ט - אין צורך לנער את הפטיש אם אפשר, שהרי בכל מקרה מותר לטלטל לצורך גו"מ אף את הפטיש עצמו.
ולכאורה גם בכלי שמלאכתו לאיסור כתב המ"ב בס' שח ס"ק יב שאם יש לו חפץ היתר אל יטלטל החפץ האסור.
א"כ מדוע גם פה - אם יכול לנער הפטיש, מדוע לא לעשות זאת?

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

הודעהעל ידי חיים סגל » ב' יוני 04, 2018 4:59 pm

עצם דברי המשנ"ב שכשיש אפשרות אחרת לא ישתמש הם מחודשים, ולא נזכרו בפוסקים שקדמו לו - וכבר חלקו עליו בקצוה"ש ועוד, ועל הוכחתו מדברי הרשב"א כתבו דהתם מיירי באופן שיכול להמנע כלל משימוש בכלי כל שהוא, ואכמ"ל.
וכאן מדובר לא בטלטול הכלי ישירות אלא בדרך טלטול מן הצד, אלא שגם טמה"צ לצורך דבר המותר יש חובת ניעור כדי להמנע מכך, ואף שבכל אופן יצטרך לעשות 'ניעור' מ"מ 'ניעור' נחשב פחות טלטול מאשר טמה"צ.
וכנראה שסבר השש"כ שא"צ להחמיר כ"כ בחידושו של המשנ"ב גם לענין חובת ניעור להמנע מטמה"צ
[ואגב, יש גם להעיר, שיש הסוברים שגם כלי שמלאכתו לאיסור עושה בסיס, ולשיטתם, אזי אם נחמיר כהמשנ"ב נצטרך להוסיף - שככל שיכול להמנע משימוש במגירה עליו לעשות כן, ולא לטלטל המגירה שהיא בסיס לכלי שמלאכתו לאיסור ודינה כמותו. אך כנראה התירוץ הוא שווה - שאין לצרף חומרות, שהרי יש סוברים שכשמל"א אין עושה בסיס].

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

הודעהעל ידי חיימקה » ד' יוני 06, 2018 12:52 am

ייש"כ.

מצאתי גם משהוא בארחות שבת.
ארחות שבת.pdf
(139.86 KiB) הורד 172 פעמים

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' יוני 06, 2018 1:46 am

חיימקה כתב:ייש"כ.

מצאתי גם משהוא בארחות שבת.
ארחות שבת.pdf

לא זכיתי להבין את דבריהם, והלא במוקצה מחמת גופו כמעות על הכר ואבן על החבית נפסק שעדיף לנערם מאשר לטלטלם ע"י טמ"ה, וכי כלי שמלאכתו לאיסור - שעדיף מינייהו בכך שמותר לטלטלו לצורך גו"מ, וכי עדיפות זו תגרום שכשאין צורך בגופו ומקומו גרע מינייהו ועליו לטלטלו מן הצד ולא לנערו?
ממש נראה ככתב חידה, או שחסרה לי איזו ידיעה שאשמח לקבל אותה

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: בדין בסיס - שעליו כלי שמלאכתו לאיסור

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוקטובר 03, 2018 3:56 pm

חיים סגל כתב:
חיימקה כתב:ייש"כ.

מצאתי גם משהוא בארחות שבת.
ארחות שבת.pdf

לא זכיתי להבין את דבריהם, והלא במוקצה מחמת גופו כמעות על הכר ואבן על החבית נפסק שעדיף לנערם מאשר לטלטלם ע"י טמ"ה, וכי כלי שמלאכתו לאיסור - שעדיף מינייהו בכך שמותר לטלטלו לצורך גו"מ, וכי עדיפות זו תגרום שכשאין צורך בגופו ומקומו גרע מינייהו ועליו לטלטלו מן הצד ולא לנערו?
ממש נראה ככתב חידה, או שחסרה לי איזו ידיעה שאשמח לקבל אותה


הארחות שבת מדבר באופן שהכר נעשה בסיס לכשמל"א וע"כ אסור לטלטלו אלא לצורך גו"מ, המשנה על אבן שע"פ החבית מדברת באופן ששכח את החבית כמבואר בגמ' שם "לא שנו אלא בשוכח אבל במניח נעשה בסיס לדבר האסור", וע"כ מותר לטלטל את החבית לכל צורך שהוא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים