מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזקה דרך שלילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 07, 2018 5:15 pm

שו"ת שיבת ציון סי' עו כתב:...לא מצינו בש"ס דין חזקה דרך שלילה וכל חזקות הם דרך חיוב, דמה דאזלינן בתר חזקה נלמד מקרא דויצא הכהן מן הבית ודלמא אדנפיק ואתי בציר ליה שיעורא כדאיתא במסכת חולין דף י' ע"ב ושם הוא החזקה שהנגע עדיין הוא בכמות כמו שהיה בשעה שיצא הכהן והיינו דרך חיוב שעדיין הוא גדול בשיעורו כמו שהיה ומזה כל החזקות שמצינו בש"ס הם כחזקת הגוף דרך חיוב שהדבר הוא עכשיו כמו שהיה ולא נשתנה במקרה לא בתמונתו ולא בשמו כל דבר כפי הראוי לו, העמדת הבהמה בחזקת איסור אינה זבוחה דהיינו מצד החיוב שעדיין שם איסור על הבהמה כמו שהיתה אסורה עד עתה, וכן חזקת טבל הוא מצד החיוב שהכרי הזה עדיין בשם האיסור טבל כמו שהיה עד עתה, וכן חזקת הגוף גבי משארסתני נאנסתי הוא מצד החיוב שהיתה בתולה עד שנתארסה, וכן חזקת טמא אמרינן שהוא טמא כמו שהיה עד עתה, וכן העמד מקוה על חזקתה שלא חסרה והיה להמקוה שיעור מים שהיה בה מתחלה, וכן חזקת איסור א"א וחזקת חיים, וכן חזקת נערה אמרינן שעדיין היא נערה ולא בגרה, וכן במה שהעיר הח"צ בתשובה על ספיקו של הט"ז ביו"ד סי' שצ"ז דכתב שמעמידין הקרוב בחזקת שלא היה חייב להתאבל גם זה אינו דרך שלילה אלא דרך חיוב כמו שהקרוב היה מותר בתספורת ובגלוח וכיבוס ורחיצה כן הוא עדיין בחזקת היתר, וכן חזקת קטן שלא הביא שתי שערות אינן דרך שלילה כ"א דרך חיוב כמו דגוף זה היה בלי סימנים בלא שערות וזקן כן הוא הגוף גם עתה כמו שהיה, וכן חזקת שלא ילדה לענין בכור ג"כ הוא דרך חיוב ואמרינן כמו שהיה הגוף הזה ריקן בלי ולד כן היה עד עתה, וכמו כן חזקת היתר שהיה שם היתר נקרא על החפץ, וכן חזקה שאין אדם פורע תוך זמנו הוא ג"כ דרך חיוב שחזקת האדם להחזיק מה שיש בידו כל זמן שאינו מוכרח להוציא, וכן חזקת אין אדם מעיז פנים בפני ב"ח הוא ג"כ דרך חיוב שאדם יש לו בושה לכפור בפני ב"ח ולהעיז כנגדו (נלאיתי להביא כל עניני חזקות המפוזרים בש"ס ובפוסקים). עכ"פ לא עלה על זכרוני למצוא חזקה שאינה דרך חיוב ומצינו שאמרינן חזקה שהגוף או חפץ זה לא נשתנה במקרה ממה שהיה בו מצד החיוב מתחלתו אם מצד עצם תכונתו ותמונתו או מצד השם שהיה נקרא עליו עד עתה, גם מה שכתבו התוס' ריש מסכת נדה סוף ד"ה והלל דסוטה אית לה חזקה שאינה טמאה ודאי גם זה אינו דרך שלילה רק שחזקתה שהיה לה שהיא טהורה ודאי עדיין לא איתרע שהקנוי וסתירה הוא רק ספק ואינו עושה לודאי טמאה ואפ"ה אתי קרא וקא מטמא אותה ודאי וג"כ הוא חזקה דרך חיוב, אבל לא מצינו חזקה לומר שלא נשתנה הגוף או חפץ ממה שהיה בו דרך שלילה לומר כמו שלא היה באפשרי לעשות בגוף זה או בחפץ זה דבר פלוני גם עכשיו אינך רשאי לעשות בו דבר זה אין זה בכלל חזקה שאין זה מבחינת החפץ והגוף עצמו שאנו דנין עליו כ"א מצד משפטי הבחינה מה שחוצה לו (רצוני לומר פעולת אחרים על החפץ). ומעתה בחזקת האשה שלא היתה חייבת מיתה עד עתה אין חזקה זו הוא מתכונת גופה לא בעצם ולא בשם אלא מצד חוץ דרך שלילה שעד עכשיו לא היה רשאי להרוג אותה. וידעתי שסברא זו היא דקה מאוד אמנם אם יתבונן בו כבוד מעלתו יראה בשיקול דעתו הרחבה שהיא סברא נכונה, ובפרט שמוכח זה מכח סוגיא דקידושין שהבאתי דלא מצאתי סברא אחרת לחלק בין חזקת טהרת העיסה לחזקת הנידון שאינו חייב מיתה אם לא סברא הנ"ל כאשר יבחון מעלתו בכור הבחינה.


אשמח מאד להרחיב את הדיון, ולמצוא מקורות נוספים, האם מצינו "חזקת פטור ממיתה" וכדומה, ולמה חזקת היתר אינה נחשבת דרך שלילה, וכו'.

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי בן אליהו » א' יוני 10, 2018 1:35 pm

לכאורה יש להקשות ממחלוקת ר' יהושוע וחכמים ביחס לספק קדם השער לבן ספק קדמה הבהרת שאליבא דר' יהושוע אזלינן בתר חזקת הגוף ואמרינן שלא הייתה בהרת בזמן שהשיער לבן צמח בגוף, ולכן טהור. הרי לנו חזקה על דרך השלילה. ויש לדחות

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' יוני 10, 2018 3:03 pm

יש את דברי החוו"ד שאין וסת דאינה רואה

מלפנא
הודעות: 59
הצטרף: ה' פברואר 12, 2015 12:07 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי מלפנא » א' יוני 10, 2018 4:37 pm

ברשב"א וברמב"ן קידושין סה: כתבו דע"א נאמן לאסור המותר דליכא למימר איתחזק היתרא דלא אמרינן לה בשום דוכתא.
ובקובה"ע סי ס"ז ביאר דבריהם משום דלא מצינו חזקה על דרך שלילה דמה שאינו אסור הרי הוא מותר ממילא ולפ"ז גם חזקת פטור אינה חזקה.
ובחזו"א יו"ד נ"ג ח הקשה על הרשב"א מיבמות ל: דאמרינן אשה זו בחזקת היתר לשוק. וע"כ ביאר דברי הרשב"א באופן אחר.

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי בן אליהו » א' יוני 10, 2018 6:53 pm

לכאורה כל הנידון בסוגיית שוכר ומשכיר בתחילת פ"ק דפסחים, האם הבית חזקתו בדוק או לא, הוא חזקה על השלילה. שהבית בחזקת נקי מחמץ.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 10, 2018 7:13 pm

בן אליהו כתב:לכאורה כל הנידון בסוגיית שוכר ומשכיר בתחילת פ"ק דפסחים, האם הבית חזקתו בדוק או לא, הוא חזקה על השלילה. שהבית בחזקת נקי מחמץ.

זה אינו נכון לענ"ד, אלא הבית הוא בחזקת בדוק, היינו בית שקיימו בו מצוות בדיקה. ויש לזה ראיות מוכרחות (יש הבדל בין סתם בית נקי לבית בדוק, שבבית בדוק אין חוששין לספקות שחוששין להם בסתם בית נקי, כידוע דברי רבינו דוד בזה, וכ"ה להלכה).

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי שמר » א' יוני 10, 2018 7:52 pm

שור מועד שחוזר לתמותו בג' פעמים שלא נגח - חזקה ע"ד השלילה.
אמנם יש לדחות דאין זו קביעת חזקה אלא הפקעת חזקת מועד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 10, 2018 8:24 pm

שמר כתב:שור מועד שחוזר לתמותו בג' פעמים שלא נגח - חזקה ע"ד השלילה.
אמנם יש לדחות דאין זו קביעת חזקה אלא הפקעת חזקת מועד.

ידועה מחלוקת הראשונים ריש פרק חז"ה (כח:) בגדר חזקת ג"ש אי הוי חזקת שתקן על הבעלים דומיא דחזקת שור המועד או דהוי חזקה על שליטתו בקרקע, יעו"ש היטב ברשב"ם ובתוס' וברמב"ן ובכל האחרונים. להוו"א של הגמ' שלומדים משור המועד לכאורה כמעט מפורש בגמ' חזקה על דרך השלילה, יעו"ש היטב.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי החושב » א' יוני 10, 2018 9:57 pm

יש לעיין בעיקר דבריו
שיבת ציון כתב:ומעתה בחזקת האשה שלא היתה חייבת מיתה עד עתה אין חזקה זו הוא מתכונת גופה לא בעצם ולא בשם
אלא מצד חוץ דרך שלילה שעד עכשיו לא היה רשאי להרוג אותה.

ולא הבנתי, איך זה קשור 'רשאי להרוג אותה'? הלא אפילו אם זינתה אסור להרוג אותה כל עוד שלא נגמר דינה.
כך שלכאורה אין כאן מקום לחזקה ולא מתחילה הקושיא.

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 13, 2018 12:16 am

תודה לכולכם, אשריכם.

אף אני אכתוב קצת ידיעות בענין, (וידידי שליט"א עזרני), חלקם שייכות במישרין וחלקם בעקיפין.

על חזקה שאין בבית בחמץ, כמדומני מבואר בסוגיות (ד"ט) שאי"ז רק שהבית הוא 'בדוק' לגבי תקנ"ח של בדיקת חמץ, אלא גם כלפי ספק דאו' שנכנס חמץ לבית, דמוקמינן הבית בחזקתו שאין בו חמץ.

אגב, במקו"ח פתי' לסי' תלא מבואר שיש חזקה שהחמץ לא 'בוטל'.

האם יש חזקה על חפץ שהוא לא 'זז' מהמקום? בתרוה"ד סי' שלג לכאו' מבו' שכן! "העמיד הפקדון על חזקתו ולא נטל ונגנב ממקומו עד שחפש לוי", עי"ש.

גם בקצות סי' רכד סק"ב נראה שיש חזקה על חפץ שהוא לא 'נאבד' מרשות הבעלים.

ברמב"ן כתובות דט"ז מבואר שיש חזקה שאשה לא נבעלה, גם באופן שאין שינוי בבתולים מחמת הבעילה.

ברשב"א כתובות ד"ב מבו' שיש חזקה שאדם אינו אנוס מלשוב לביתו, "דאוקי גברא אחזקתיה וכי נפק לאו אנוס הוא".

פליתי סי' צח סק"ג, חזקה שהדם לא יצא מהבשר (בספק מליחה). ובעצם זה כבר מזכירנו את נידון הט"ז והרעק"א האם יש חזקה על כלי שהוא לא בלע, ובאופן שבודאי בלע האם יש חזקה שלא נבלע בו דבר האוסרו.

האם יש חזקה שאדם פטור מלהיות נזיר? בחזו"א אבהע"ז סי' קלח כתב שאין. "מה שמתחייב האדם בהנהגת נזירות או נדרים לא מיקרי שינוי בגופו".

והאם יש חזקה שאדם פטור מ'אבילות'? ברדב"ז ח"א סימן סב ומהר"י בן לב ח"ג סי' עב, נקטו שאין כזאת חזקה. (ציינם הגר"ש איגר).

חזקה שבהמה לא ילדה עדיין לגבי בכורה, כך מבו' בתוס' ביבמות ובכורות ועוד, ובמהרי"ק סי' קמג כתב כך גם על אשה, "בחזקת שלא נפטר רחמה עדיין".

על חזקת חיוב במצוות, כבר דיברנו באשכול אחר, קחנו משם. (וברמב"ן קידושין וברשב"א במשמרת מבו' שיש חזקת חיוב קרבן, אבל אולי שאר מצוות שאני).

חזקת היתר כלפי אדם אחד מסויים? הרעק"א בשו"ת החדשות סי' מט מסתפק בזה, (וע"ע ש"ש ש"א פ"ז).

חזקה על איסור שלא התבטל ברוב? קצת מזכיר לי את הנידון כאן. עכ"פ עי' רעק"א קמא סי' פב וצמח דוד שם. ע"ע בעונג יו"ט סי' פא ותמצא נחת בהרבה ענינים. (ס"ל שם שאין חזקה על בהמה שהיא כשרה לקרבן).

חזקה שלא התנגב המשקה? עי' משנה אחרונה טהרות פ"ג מ"ח וחזו"א סי' ו סק"ג.

בנובי"ק אבהע"ז סי' מג חזקה שאין אדם מומחה לשחוט, (הרי לא יודע מהלידה), ועוד כיו"ב בנו"כ יו"ד סי' א.

האם יש חזקה לאשה שהיא מותרת לאכול תרומה? או חזקה שהיא אסורה? עי' קובץ הערות סי' מז סק"ג, (ויש עוד באחרו', איני זוכר כעת).

ראוי להזכיר נידון הראש' בעירובין דף לה האם יש לאדם "חזקת תחום ביתו".

האם יש חזקה שאדם לא נשאל על נדרו? עי' רעק"א קמא סי' קמו, וש"ש ש"א פכ"ב.

ועל חזקת פטור, כפי עצם נידון ה'שיבת ציון', בדברי התוס' בחולין די"א (גם ע"א וגם ע"ב) משמע שאין כזו חזקה, אבל יש בזה הרבה מקום לפלפל שם. ולכאו' בתורא"ש שם מבואר שיש, ממש"כ חזקת צדיק על מכה אביו, ודו"ק.

כשרות
הודעות: 70
הצטרף: ג' אפריל 29, 2014 7:06 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי כשרות » ד' יוני 13, 2018 8:59 am

כמדומה לא הוזכרה כאן חזקת פנויה
מעצם ההגדרה של החזקה כחזקת 'פנויה'
הרי משמע שהחזקה היא שלילית, היינו שאינה כנוסה
דאם המכוון הוא לחזקה חיובית, היה צ"ל חזקת היתר לשוק כביבמה או משהו כעי"ז


יש גם חזקות נוספות מפרשת אין אדם פורע ת"ז אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות וכיוצ"ב
אם הם מפרשת חזקה קמייתא, הרי לנו שוב חזקות שליליות [ודברי השו"ת שיבת ציון שהביא משם וכתב שהיא חזקת חיוב, אינה לפי המהלך דשורשם בעניין חזקה קמייתא]


כמו כן, יש חזקת טומאה ויש חזקת טהרה
וממה נפשך, אחד מהם הוא חיוב ואחד הוא העדרו של השני, ועל כרחך יש חזקה על דרך שלילה

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' יוני 13, 2018 1:41 pm

אין אדם פורע תו"ז אינו כלל עניין לנידוננו. אינו כלל מדין חזקה קמייתא.

כשרות
הודעות: 70
הצטרף: ג' אפריל 29, 2014 7:06 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי כשרות » ד' יוני 13, 2018 2:54 pm

בן אליהו כתב:אין אדם פורע תו"ז אינו כלל עניין לנידוננו. אינו כלל מדין חזקה קמייתא.

עי' היטב בדבריי
כתבתי 'אם הם מפרשת חזקה קמייתא', הגרש"ש ורוב האחרונים נקטו שאינו מפרשת חזקה קמייתא
אך יש ראשונים שמוכח מדבריהם שהוא שייך לחזקה קמייתא
ובלשון חכמי אשכנז נקרא 'חזקה שאינה פוסקת' לעומת חזקה דמעיקרא שהיא חזקה הפוסקת

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' יוני 13, 2018 5:31 pm

אתה יכול לפרט מי למד שחזקה פות"ז היא מדין חזקה קמייתא?
נדמה לי שאני יודע לאיזה ראשונים ירמזון מיליך. אינני מסכים כלל להבנה זאת בדבריהם. אך לא אוכל לומר דבר עד עת אשר תאמר בבירור מה מצאת בדברי רבותינו הראשונים.

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 15, 2018 1:56 pm

איך שלא יהיה, עצם הדבר שה'שיבת ציון' הכליל את החזקות האלו (פות"ז, מעיזה) בתוך הרשימה, זה אכן חידוש.

נזכרתי עוד אחד מעניין. בתורא"ש חולין די"א - חזקה שהחוטאים לא התכפרו, בספק שעיר המשתלח.

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 27, 2018 12:30 am

עושה חדשות כתב:האם יש חזקה על חפץ שהוא לא 'זז' מהמקום? בתרוה"ד סי' שלג לכאו' מבו' שכן! "העמיד הפקדון על חזקתו ולא נטל ונגנב ממקומו עד שחפש לוי", עי"ש.

יתכן שההגדרה על התזוזה מהמקום איננה נכונה, אלא החזקה היא שהחפץ לא נעשה 'אבוד'.

אולי נשאל כך. אדם היה בבית בשעה תשע, ובשעה עשר התמוטט הבית וקבר את כל יושביו. השאלה היא אם אותו אדם יצא מהבית קודם, או שאשתו מותרת להינשא. אם נדון רק בהלכות חזקה, לכאו' יש לו "חזקת חי". השאלה היא האם במקביל לזה יש לו "חזקה שלא יצא מהבית"?

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 27, 2018 7:52 pm

לנושא האשכול,
ראיתי כעת אריכות נפלאה בס' משברי ים (הרב פיש) על עניני חזקות, סי' יז.
ושם בסי' כט יש אריכות נפלאה על חזקת חיוב במצוות.
(ובעמוד רצה יש הרבה על חזקת פטור מנזירות וכד').
המעיין ימצא נחת בס"ד.


מצו"ב כל הספר -
משברי ים חזקה.pdf
(3.2 MiB) הורד 344 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 23, 2019 2:32 pm

חזקה שלא התקיים התנאי, אם הוא קו"ע. עי' קצוה"ח רמא,ח.

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 31, 2019 6:36 pm

עושה חדשות כתב:על חזקה שאין בבית בחמץ, כמדומני מבואר בסוגיות (ד"ט) שאי"ז רק שהבית הוא 'בדוק' לגבי תקנ"ח של בדיקת חמץ, אלא גם כלפי ספק דאו' שנכנס חמץ לבית, דמוקמינן הבית בחזקתו שאין בו חמץ.
...
פליתי סי' צח סק"ג, חזקה שהדם לא יצא מהבשר (בספק מליחה).

והאם יש חזקת איסור על בשר שאינו מנוקר, עי' ט"ז ונקוה"כ יו"ד סי' קכז.
(אמנם איירי שם בגדרי איתחזק לנאמנות ע"א ולא לגבי חזקה. ויתכן בזה חילוק).

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חזקה דרך שלילה

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' יולי 31, 2019 11:10 pm

נקודת המחלוקת ביחס לבשר שאינו מנוקר איננה בשאלה האם יש חזקה על דרך השלילה, אלא בשאלה האם הבשר שיש עליו חלב הופך לחפצא דאיסורא, או שהבשר מצד עצמו מותר ורק החלב אסור. ובזה תלויה המחלוקת האם הפקעת איסור חלב היא "בידו" או לא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים