מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טרקטור
הודעות: 39
הצטרף: ו' יוני 09, 2017 11:56 am

אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי טרקטור » א' יוני 10, 2018 12:29 am

מודעה שהתפרסמה היום - טוענת כי כל האבטיחים בארץ ישראל מורכבים על דלעת - האמנם כן הוא?
קבצים מצורפים
אביטיחים כשרים.pdf
(20.53 KiB) הורד 121 פעמים

פלתי
הודעות: 2260
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי פלתי » א' יוני 10, 2018 1:36 pm

הכותרת מטעה. זו אינה הרכבה אלא כלאי זרעים.

תוכן
הודעות: 5250
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 10, 2018 10:44 pm

במשנה כלאים כתוב שהקישות והמלפפון אינם כלאים זה בזה. ובירושלמי מבואר, דגם אבטיח בכלל. ואם קישות היינו דלעת, ואבטיח היינו אבטיח, אז אין כאן בעיה.

עדכון:
אני חושב שטעיתי שקישות ודאי אינו דלעת. ולא עליך המלאכה לגמור.

כזית
הודעות: 112
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי כזית » ב' יוני 11, 2018 7:05 pm

פלתי כתב:הכותרת מטעה. זו אינה הרכבה אלא כלאי זרעים.

אין לי ידיעה ברורה, אבל לפי מה ששמעתי יש גם הרכבה ממש של אבטיח על כנה של דלעת, ויש גם הרכבה בחלק מהמלפפונים.

מעט דבש
הודעות: 3363
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 11, 2018 9:26 pm

תוכן כתב:במשנה כלאים כתוב שהקישות והמלפפון אינם כלאים זה בזה. ובירושלמי מבואר, דגם אבטיח בכלל. ואם קישות היינו דלעת, ואבטיח היינו אבטיח, אז אין כאן בעיה.

עדכון:
אני חושב שטעיתי שקישות ודאי אינו דלעת. ולא עליך המלאכה לגמור.

viewtopic.php?p=46015#p46015

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' יוני 12, 2018 9:20 pm

מעט דבש כתב:
תוכן כתב:במשנה כלאים כתוב שהקישות והמלפפון אינם כלאים זה בזה. ובירושלמי מבואר, דגם אבטיח בכלל. ואם קישות היינו דלעת, ואבטיח היינו אבטיח, אז אין כאן בעיה.

עדכון:
אני חושב שטעיתי שקישות ודאי אינו דלעת. ולא עליך המלאכה לגמור.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=46015#p46015


ואני לא כן אנכי עמדי, אלא כך מקובלני (וכן נכון אליבא דאמת):
מה שקרוי בלשון ימינו "מלונים", נקרא - בלשון התורה "אבטיחים" - ובתרגום יונתן "מלפפונים". אבל בלשון המשנה (מעשרות א ד, תרומות ח ו), אבטיחים ומלפפונים הם שני דברים שונים.
מה שקרוי בלשון ימינו "אבטיחים", לא מוזכר בתורה, אבל כן מוזכר במשנה, בשם "דלועין" (וכן "דלעת").
מה שקרוי בלשון ימינו "מלפפונים", קרוי בלשון התורה "קשואים".
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' יוני 12, 2018 9:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3363
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' יוני 12, 2018 9:37 pm


הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' יוני 12, 2018 9:56 pm

מעט דבש כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=333945#p333945


viewtopic.php?f=46&t=31471&p=463622#p463622

יוצא פוניבז'
הודעות: 1240
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' פברואר 04, 2020 11:40 am

תגובה שהתפרסמה בעלון 'נחל שורק' ערב שבת האחרון.
נראה כי אין מי שחולק במציאות זו, אלא שמצטדקים שעיקר גידול האבטיח הוא בחו"ל ויש פוסקים שמתירים, אך לא הובהר בדבריהם איך הותרה ההרכבה במשתלה שבא"י, האסורה לכו"ע.
הרב אלכסנדר מנדלבוים שליט"א מחבר ספר 'זאת הברכה' ענה השבוע בראיון ל'נתיב הכשרות' (להאזנה: נתיב הכשרות 0747962157) לשאלות בעניין אמירת ברכת שהחיינו. בדבריו היו מספר חידושים. הרב מנדלבוים אמר, שלכאורה היה ניתן לברך ברכת שהחיינו על אבטיחים שעונת ההנבה שלהם מתחילה בחודש פברואר, דהיינו בימים אלו. אמנם, הוא סייג את הדברים, כי לדעת הרב אלישיב זצ"ל לא ראוי לברך ברכת שהחיינו על גידול שהינו מורכב מין על שאינו מינו, באיסור. לכן, הואיל וצמחי האבטיח בימינו הינם לרוב מורכבים על כנה של דלעת, הרי זו הרכבה שאסורה, ולכן לא כדאי לברך שהחיינו על האבטיחים המורכבים על כנת דלעת.
מה מסלול הגידול של האבטיחים מזן אודם?
ויש להשיג על דבריו לגבי זן אודם וחבריו. המשתלה הגדולה בארץ שמייצרת שתילי ירקות היא של חברת חישתיל, וממוקמת באשקלון. מוסרים, כי רוב עובדיה של חישתיל הם יהודים. במשתלה מכינים כנות של דלעת, ועליהם מרכיבים רוכב - ענפונים של אבטיח. השתיל המורכב מוכן ומועבר לשתילה בערבה הדרומית, שם נטעים שדות גדולים של זני אבטיח חורפיים, כאשר הזן המוביל בעונה זו קרוי אודם. מדובר באבטיח גדול ללא גרעינים. יצוין שהאבטיחים שנקטפים בקיץ, גם הם רובם מורכבים ומשתייכים לזן הקרוי סידלס.
דין הרכבות ירק בערבה הדרומית
רוב השדות בערבה הדרומית נמצאים דרומית לקו רוחב 30 , מה שאומר שהינם בחזקת חוץ לארץ לרוב הדעות [ראה הוכחה אחת להלן בעמוד 4 סעיף 16]. מה דינה של הרכבה של ירק על ירק בחוץ לארץ? הכסף משנה בהלכות כלאיים פרק א' הלכה ה' כותב בפירוש, שלדעת הרמב"ם הרכבת ירק על ירק בחוץ לארץ 'מישרה שרי' כלומר מותרת, כדין כל כלאי זרעים שמותרים בחוץ לארץ. ואילו לדעת הטור יש לאסור הרכבת ירק על ירק גם בחוץ לארץ כדין הרכבת אילן שאסורה בחו"ל.
בדעת השולחן ערוך, משמע שהוא פוסק כדעת הרמב"ם ע"פ הסברו בכסף משנה שירק בירק מותר בחו"ל. הדיוק הוא שהשולחן ערוך [יורה דעה סי' רצ"ה סעיף א] פוסק כי שאר ההרכבות [אילן על אילן, ירק על אילן וכו'] אסורות בכל מקום, משמע שהרכבת ירק על ירק, שדינו הושמט מסעיף א', אינו אסור בחוץ לארץ.
עולה מכאן שמותר לגדל בערבה הדרומית מתחת לקו רוחב שלושים, אבטיחים שמורכבים על דלעת. וכן פסק בזמנו החזון איש לפרופסור מאיר שוורץ לאי"ט שמותר לזרוע כלאי זרעים באזור אילת. ואע"פ שעצם ההרכבה נעשתה במשתלה באשקלון, הרי הגידול של האבטיח, והפרי שלו רובו ככולו נעשים בהיתר בערבה הדרומית.
יוצא מכאן שהואיל ורוב האבטיחים בעונה זו מגיעים מהערבה הדרומית [למשל זן אודם] אין בהם איסור של הרכבת מין על שאינו מינו, וניתן לברך עליהם שהחיינו. יש להדגיש, שגם הרב אלישיב לא אמר שכך הדין להלכה שאין לברך על פרי שגדל על עץ מורכב, שהרי אין לדבריו מקור בפוסקים, אלא הרב אלישיב זצ"ל רק צידד שפרי שנוצר ממעשה אסור, לא מברכים עליו ברכת 'שהחיינו לזמן הזה'.

יואל שילה
הודעות: 1308
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אבטיח מורכב על דלעת - האמנם?

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' פברואר 04, 2020 5:19 pm

אם הנתונים הנמסרים כאן הם נכונים - לא הבנתי על מה הם מתבססים.
הרי לפ"ז ייצור הכלאים באיסור הוא באשקלון, שהיא ארץ ישראל, ואסורה בה הרכבת כלאים.
נכון ששותלים את השתילים המורכבים לאחר מכן בחו"ל, ושתילת כלאים זו מותרת כי כלאי זרעים מותרים בחו"ל, אך ייצור השתילים נעשה באיסור.
כלאי זרעים מותרים בדיעבד, אך עדיין יש כאן שותפות מסויימת של הצרכנים עם העבריינים.

ומה שהוזכר כאן גבול קו רוחב 30 הוא כמובן טעות.
קבצים מצורפים
קו רוחב שלשים.pdf
(615.02 KiB) הורד 38 פעמים


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים