מעולם תמהתי על שגרא דלישנא הזאת: היתכן?
אמנם יש לישב, בכל מיני הסברים ידועים העוסקים ביחס למהות ה"עשייה" האנושית בעוה"ז, אך אולי יש ברבינו בחיי בפרשת שלח באור אחר, שנותן לענ"ד אור אחר על הביטוי השגור כל כך.
כתב רבינו בחיי בפ' שלח בפרק י"ד פס' י"ז על הפס' "ועתה יגדל נא כח ה'", וז"ל בקיצור:
"ורז"ל חכמי האמת כינו ההמשכה והשפע בלשון "עזר"..."
ולעצמי פירשתי לפי הנלענ"ד בזה: כי "המשכה" פירושה "חיבור" (כמקוה), וה"חיבור" למקור הברכה והשפע, גורם ברכה ושפע באותו דבר שאליו נמשכים הברכה והשפע.
וא"כ, אין הכוונה ב"עזרת ה'" לומר כביכול, שהאדם הוא ה"עושה" העיקרי, ואילו הקב"ה רק עוזר לו, כ"עוזר" מישני למבצע העיקרי של העבודה או של היצירה.
אלא, אדרבה, האדם "עושה" מעשה ללא כח ורוח חיים, ואילו כח החיים במעשה נמשך ממקור החיים הברכה והשפע - הקב"ה.
ועל דרך משל ודוגמא: החקלאי זורע זרע במטרה שיצמח ויפרח ויניב לו פירות. לשם כך הוא טומן זרע באדמה. מכאן והלאה זרע זה נדרש לכח חיים וברכה, על מנת שימלא את ייעודו, צמיחה פריחה והנבת פירות. כח החיים הזה "נמשך" ב"חיבור" ממקור החיים הברכה והשפע - הקב"ה.
זאת אומרת, שהחקלאי הינו המישני, ואילו הקב"ה - העיקרי.
דברים והיפוכם: מ"עוזר" מישני - ל"עושה" עיקרי...
וזאת המשמעות של "בעזרת ה'".