מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יוני 17, 2018 4:04 pm

נחלקו האחרונים עד מתי ניתן לברך את ברכות השחר, כמפורט בשו"ת יחו"ד (ד, ד):
א. דעת הגאון מליסא: עד ד' שעות.
ב. דעת הגר"ש קלוגר: עד חצות היום.
ג. דעת הרב פעלים: עד השקיעה, ומחצות הלילה ואילך.
ד. דעת הגר"א: כל היום, לרבות הזמן שאחר השקיעה ואילך.

מסקנת הגרע"י, היא:
... ולפי דרכנו למדנו, שהשוכח לברך ברכות השחר בבוקר, יכול לברכן במשך כל היום. ומי שקם משנתו אחר חצות הלילה, יכול לברך אז כל ברכות השחר, לרבות ברכת הנותן לשכוי בינה. ושומע לנו ישכון בטח.

המעיין בגוף התשובה יראה שדן בשאלת חיוב נשים בברכות השחר, ומה שהיה "חשוב לו" זה להראות את החיבור בין היום ללילה בברכות השחר. את החיבור בין היום לשקיעה ואילך הוא הראה לפי פוסקים מסויימים אך הצביע על מחלוקת, אולם בהמשך הראה את החיבור בין חצות ליום שלאחריו ובזה די היה לו כדי לפסוק לנשים לברוך ברכות השחר.

אולם מכלל ספק לא יצאנו - מה הדין בעניין ברכות השחר בשעות היום המאוחרות או שעות הלילה המוקדמות.

תורף השאלה נשלחה ללשכת הרב יצחק יוסף לברר את דעת אביו זצ"ל, וזו תשובתו:
ע' בספר ילקוט יוסף הלכות ברכות השחר (סימן מו סעיף יז), שלפי דעת הגאון מליסא זמן ברכות השחר הוא עד ד' שעות, והגאון רבי שלמה קלוגר העלה שאין לברך אלא עד חצות היום, אולם רבו החולקים על סברא זו, ודעת הרבה מן האחרונים שזמן ברכות השחר נמשך כל היום, וכמ"ש בשו"ת זרע אמת (ח"א סימן י"א), ובספר מאמר מרדכי (סימן מ"ו סק"י), וכ"פ בשו"ת מים חיים, ושכן עשו מעשה בהסכמת רבי יצחק טייב בעל ערך השלחן ע"ש, וכ"כ בשו"ת בני לוי, ובשו"ת רב פעלים (ח"א יו"ד סי' נ"ד, וח"ב או"ח סימן ח') וכן עיקר, וכן המנהג, ולכן אפשר לברך ברכות השחר כל היום כולו, ואף לאחר השקיעה עד חצות הלילה, או עד שילך לישון, שאז יש חיוב ליום הבא. ע"ש.


אם טעיתי בהבנת דבריו אשמח אם חבריי יעמידוני על טעותי, אך לכאו' המסקנה נראית הפוכה לחלוטין (!).
מסקנתו, כאמור, היא שניתן לברך גם לאחר השקיעה, וזאת בהסתמך על:
א. מאמר מרדכי.
ב. שו"ת זרע אמת, שו"ת מים החיים, שו"ת בני לוי.
ג. שו"ת רב פעלים.

---

ובכן:
א. מאמר מרדכי - אכן מבואר בדבריו שניתן לברך גם לאחר השקיעה, וזו לשונו: "ולענין שאר ברכות נראה דאף משחשיכה אם נהנה, כגון שלבש או הלך וכיוצא משחשיכה חייב לברך, כן נ"ל להלכה, ולא נתבארו דברים אלו בדברי האחרונים, שכבר נהגו בכל המקומות לברך כל ברכות אלו על הסדר, בין נתחייבו בין לא נתחייבו".

ב. שו"ת זרע אמת וש"ת מים החיים - לא מוכרח בדבריהם שזו כוונתם, וזו לשון שו"ת זרע אמת: "ואפילו אחר תפלה כוליה יומא יכול לאומרם"; ולשו"ת מים החיים שהביא שהמנהג הוא לברך על מנהגו של עולם ולא על הנאה ישירה, אין זה מוכרח שכוונתו לכל היום כולו, דאפשר לפרש כהרד"א דהיינו כל זמן שמנהג העולם להינות [וכפי שסיכמו בשו"ת רב פעלים: 'הטעם לברכה זו שכל זמן שהוא יחף אינו יכול לצאת ולעשות צרכיו וצרכי ביתו, וכיון שלבש מנעליו כאלו נעשה לו כל צרכיו עכ"ל, וכ"כ הרב הלבוש ז"ל ע"ש, נמצא לפ"ז לא תקנו חז"ל ברכה זו וכיוצא בה אלא בעבור הנאות שהם ביום, שהאדם דרכו לצאת בשוק ביום, ללכת אנה ואנה לעשות צרכיו, ולכן צריך הוא למנעלים, אבל בלילה כיון דחשכה אין דרך לצאת לשוק, ולילך אנה ואנה לעשות צרכיהם, אלא הכל נסגרים בתוך ביתם ולא קפדי כ"כ אמנעלים, וכן ה"ה והוא הענין בשאר ברכות כיוצא בזה שכולם נתקנו על הנאות השייכים ביום, שהם הנאות לבוש ואזור ומצנפת ומנעל וכיוצא, ומאחר דחז"ל תקנו ברכות אלו על מנהגו של עולם בהנאות אלו, שהם על הרוב שגורים ומצויים ביום, לכך ראוי שלא לברך אותם אחר שעבר היום שנתקנו בעבורו, ורק אם השכים לקום אחר חצות לילה יברכם בשביל יום הבא כנגדו, וכמ"ש הפוסקים דלהכי מברך לכתחילה כל הברכות כולם אחר חצות לילה'].

ג. בשו"ת רב פעלים - ברור שאינו מסכים לכך, ומסקנתו היא ההיפך המוחלט! שהרי האריך לפלפל בדברי האחרונים, ולבסוף סיכם שני טעמים לאסור לברך לאחר השקיעה - על פי הפשט, מטעמו של הרד"א המוזכר לעיל; ועל פי הסוד.

---

לאור הנ"ל האם הסתמכותו על הפוסקים הנ"ל אכן תתכן, ולפיה ניתן יהיה לברך אף לאחר השקיעה?
נערך לאחרונה על ידי ארזי הלבנון ב א' יוני 17, 2018 4:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יוני 17, 2018 4:17 pm

לפו"ר נ' שכל המקורות שהוזכרו בקטע הנ"ל הם רק לענין כל היום, ומ"ש שגם בלילה מקורו נמשך ללהלן: "ע"ש", והיינו שהמקור לזה נתבאר בילקו"י.
ובאמת שם מובא להדיא בשם הר"פ שאין לברך בלילה, אלא שהוא מסתמך על אחרים (הביא המחלו' וכתב שהמברך י"ל ע"מ לסמוך).

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יוני 17, 2018 4:58 pm

מה שנכון נכון כתב:לפו"ר נ' שכל המקורות שהוזכרו בקטע הנ"ל הם רק לענין כל היום, ומ"ש שגם בלילה מקורו נמשך ללהלן: "ע"ש", והיינו שהמקור לזה נתבאר בילקו"י.
ובאמת שם מובא להדיא בשם הר"פ שאין לברך בלילה, אלא שהוא מסתמך על אחרים (הביא המחלו' וכתב שהמברך י"ל ע"מ לסמוך).

לפי זה בתשובה שכתב לי הלשון קצת פחות מדוייקת, אך אכן העניין מיושב.
בנוסף, הציון המופיע אצלי הוא סעיף כה (ולא יז')
יישר כח ותודה רבה

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי לענין » א' יוני 17, 2018 10:44 pm

אני שמעתי מפי קדשו שאפשר לברך מחצות הלילה, ועד חצות הלילה שלאחריו.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי לענין » א' יוני 17, 2018 10:44 pm

ואם יש נ"מ בדבר, היה זה בשנות תשס"ב-ד בערך

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יוני 17, 2018 10:54 pm

לענין כתב:אני שמעתי מפי קדשו שאפשר לברך מחצות הלילה, ועד חצות הלילה שלאחריו.

בברכת ה' גם כן הבין כן בדעת הגרע"י, וכך גם בהלכה ברורה לרב דוד יוסף.
מעניין אם הרב יצחק יוסף אומר כן על דעת עצמו או שהבין כך בדעת אביו, שהרי ידוע שעושה כל טצדקי שבעולם כדי לא לחלוק על אביו, בשונה מאחיו הרב דוד שחולק גם חולק.

ס''ט
הודעות: 60
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 10:24 am

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי ס''ט » א' יוני 17, 2018 10:57 pm

להעיר ממש"כ ביבי"א חלק ה, או"ח, סימן י, אות ה:
גם בספר כף החיים (סי' עא סק"ד) הביא ד' להקת אחרונים בזה, והעלה להלכה שאין לברך ברכות השחר אחר ד' שעות, כיון שעבר זמן תפלה וברכוה"ש, ע"ש.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יוני 17, 2018 11:01 pm

ס''ט כתב:להעיר ממש"כ ביבי"א חלק ה, או"ח, סימן י, אות ה:
גם בספר כף החיים (סי' עא סק"ד) הביא ד' להקת אחרונים בזה, והעלה להלכה שאין לברך ברכות השחר אחר ד' שעות, כיון שעבר זמן תפלה וברכוה"ש, ע"ש.


ביחו"ד ד, ד דחה דבריו. ע"ש.

תם ותמים
הודעות: 31
הצטרף: ה' פברואר 04, 2016 7:22 am

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי תם ותמים » ב' יוני 18, 2018 10:58 am

ס''ט כתב:
להעיר ממש"כ ביבי"א חלק ה, או"ח, סימן י, אות ה:
גם בספר כף החיים (סי' עא סק"ד) הביא ד' להקת אחרונים בזה, והעלה להלכה שאין לברך ברכות השחר אחר ד' שעות, כיון שעבר זמן תפלה וברכוה"ש, ע"ש.


ביחו"ד ד, ד דחה דבריו. ע"ש.


כל הספרים הנ"ל אינם לפני אבל אחר שרבו הדעות בענין כנזכר לעיל ויש שאמרו שיכול לברך רק עד חצות היום, תימה היכן נעלם הכלל הגדול ספק ברכות להקל שהגר"עי ובניו זהירין בו מאוד?

נאמן שמו
הודעות: 5
הצטרף: ד' אוגוסט 14, 2019 1:06 pm

Re: ברכות השחר לאחר שקיעה ועד חצות - בדעת הגרע"י

הודעהעל ידי נאמן שמו » ג' נובמבר 03, 2020 12:20 pm

תם ותמים כתב:ס''ט כתב:
להעיר ממש"כ ביבי"א חלק ה, או"ח, סימן י, אות ה:
גם בספר כף החיים (סי' עא סק"ד) הביא ד' להקת אחרונים בזה, והעלה להלכה שאין לברך ברכות השחר אחר ד' שעות, כיון שעבר זמן תפלה וברכוה"ש, ע"ש.


ביחו"ד ד, ד דחה דבריו. ע"ש.


כל הספרים הנ"ל אינם לפני אבל אחר שרבו הדעות בענין כנזכר לעיל ויש שאמרו שיכול לברך רק עד חצות היום, תימה היכן נעלם הכלל הגדול ספק ברכות להקל שהגר"עי ובניו זהירין בו מאוד?



נכנסתי לאשכול זה בדרך מקרה ולפו"ר קושיית התם היא קושית חכם, והסב"ל להיכן נעלם וצע"ג לפענ"ד
וצריך לראות בספרים הנ"ל ולא מצאתי להם באוצה"ח
מי יסביר הדברים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים