מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי יקים » ה' יוני 21, 2018 12:40 am

נשאלתי מחבר.
אדם הוזמן לשאת במשרה תורנית בישיבה פלונית, אולם הוא לא הסכים לסכום המשכורת שהציעו לו, לטענות זה לא שווה את העמל והמאמץ שהמשרה דורשת.
הוא ביקש סכום גבוה יותר, אך לזה הם לא הסכימו.
לבסוף אמר להם, אני משתדל תמיד להוריד מעשר כספים מהמשכורת, אני מוכן להתחייב שהמעשר יינתן לישיבה עצמה, כך שאחרי קיזוז המעשר נגיע לסכום המוסכם עליכם. אמרו לו, מה איכפת לנו, העיקר הוא שזאתה מתחייב על כך לתמיד, ומוכן לקזז זאת מראש במשכורת החודשית. כמובן שלעולם לא תוכל לדרוש מאיתנו לתת את מלוא הסכום בלי הקיזוז.
השאלה היא, האם באמת ניתן לחשב זאת, שיצא ידי חובת מעשר כספים.
מצד אחד, הוא לא מוכן לעבוד בסכום הזה בשום אופן אלא בסכום הגבוה, אלא שמכיון וממילא הוא נותן תמיד מעשר, לא איכפת לו שזה חלך תמיד לישיבה, אפילו בקיזוז מראש.
מצד שני, הרי הם לא מוכנים באמת לתת לו את הסכום שביקש, וגם לא תהיה לא לעולם אפשרות לדרוש זאת, אולי זה לא נחשב באמת למעשר מכספיו.
אשמח לקבל תשובה או הפניה. ייש"כ

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 21, 2018 8:23 am

ציטוט מאתר דין:

כך כתב בענין זה הגאון רבי יוסף פליישמן אב”ד בית הדין נתיבות חיים:

כולל שמתנה עם האברכים לתת את כספי המעשר לכולל, האברכים אינם רשאים לתת כסף זה מכספי מעשר, אלא מכספי חולין ((שכל תנאי שבממון קיים, והאברך חייב לתת לכולל את ה’תרומה’ שהם דורשים, ואין אדם פורע את חובו מכספי מעשר. וכן הביא בספר באורח צדקה פרק יא הערה קטו בשם הגרי”ש אלישיב שליט”א והגרש”ז אויערבאך.)). אבל אם הכולל דורש מן האברכים לגייס תרומות לכולל, רשאי אברך, שמתבייש להתרים אחרים, לתת מכספי מעשר, חוץ משווי ההנאה על שחסך את הטרחה והבושה, שאותו יש לתת מכספי חולין ((על כל אחד לשער בעצמו, לפי מצבו, כמה היה מוכן לשלם כדי לחסוך את הטרחא או את הבושה להתרים אחרים. והראיה ממה שפסקו הרמ”א בחו”מ סי’ רסד סעיף ד והנתיבות שם סק”ה שאם ראובן הציל את שמעון מבית הסוהר, ולוי היה יכול להשתדל להציל שמעון חינם, חייב שמעון לשלם לראובן כפי שווי הנאתו שלא נצרך לבקש טובה בחינם מלוי, ואם כן אף בנידון דידן יש לנכות שווי הנאה זו. ויש הרבה אנשים שהנאה זו שווה להם כסך כל התרומה, ואינם יכולים לתת מכספי מעשר כלום.)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 21, 2018 8:30 am

אע"פ שמביאים דברים אלו בשם גדולי הפוסקים כך שקשה להתווכח עמם להלכה אבל תורה היא וללמוד צריך.

מצד הסברא זה נראה תמוה שיצטרך האברך בכלל לתת מעשר כספים ממה שמקבל בכולל.

אבל אפילו אם כן. הרעיון שלא יוכל לחשב את זה ולהחזיר ותהיה התוצאה הבסיסית (עוד לפני הבושה) שראש הכולל שלו אוסף כסף שעשירית ממנו הולך לכולל השני (זה שהאברך נותן לו את המעשר) והאברך מהכולל ההוא נותן לכולל הזה זה נראה מופרך לחלוטין וחסר ביאור. ואילו היה כתוב כן בחז"ל היינו אומרים שזו גזירה ותקנה. אבל כיוון שאין לזה שום מקור בחז"ל והוא מצד הסברא בעלמא אינו מובן כלל.

אגב לא הבנתי את החשבון של תנאי שבממון תנאו קיים אבל לא יכול לפרוע. הלא כל התנאי היה בגלל כספי המעשר ולולי זה לא היה מתנה ואם כך הווה טעות.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי יקים » ו' יוני 22, 2018 2:20 am

יש הבדל בין כולל למשכורת תורנית.
יש מחיר שוק למשרה הזאת פלוס מינוס, מגיע אדם מציעים לו את המשרה במחיר נמוך, הוא אומר העבודה שאני עובד שווה כך וכך, אינני מוכן לעבוד בפחות מכך בשופו"א, אני כן מוכן לתת את המעשר למוסד, והם מסכימים, אז הם בעצם שמו את העבודה במחיר הגבוה, נמצא שהוא בעצם עובד יותר ממה שהוא מקבל, ואת החלק הזה הוא מקדיש מעשר למוסד, למה שלא יוכל לחשב זאת
משא"כ בכולל, זה לא שכר פעולה, אלא כמה שנותנים נותנים, לא שייך לומר שהאברך עושה יותר מהדמים שהוא מקבל בפועל, והוא מקדיש זאת כמעשר, אלא זה לא יותר מהצגה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 22, 2018 6:24 am

מה שכתבת מגדיל את הקושי.
ממה נפשך אם אתה מתייחס למה שהאברך מקבל כשכר בטלה, כמו שראוי באמת להתייחס אז יש לו שווי והוא כמו שכתבת גבי עבודה.
ואם אתה מתייחס למה שמקבל כתמיכה או צדקה הרי הקושי מבואר פי מאה מה שייך לתת מעשר כספים מכספי צדקה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יוני 22, 2018 7:25 am

אוצר החכמה כתב:מה שכתבת מגדיל את הקושי.
ממה נפשך אם אתה מתייחס למה שהאברך מקבל כשכר בטלה, כמו שראוי באמת להתייחס אז יש לו שווי והוא כמו שכתבת גבי עבודה.

לכאורה החילוק פשוט, שכשמדובר בעבודה הרי הוא נותן תמורה בעבודתו, ותמורה זו ששוויה הוא כך וכך היא המעשר. משא"כ אברך כולל אין שווי כספי ללימודו, וכיון שנתרצה ללמוד בסכום מסוים אין שום משמעות לכסף שכביכול נותן כמעשר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 22, 2018 7:52 am

לענ"ד לא מסביר כלום.
אם מגיע לו לדוגמה ארבעת אלפים שקל שהוא שכר המינימום ורק נותנים לו פחות כי אין. אפשר בהחלט לסכם איתו שמקבל את המגיע לו ומחזיר את ההפרש.
ושוב אם אינך נותן לו שכר בטלה אלא תמיכה לא מובן מה יש לעשר מזה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יוני 22, 2018 8:15 am

לא הבנתי מה השבת לי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מעשר כספים - קיזוז במשכורת. האם נחשב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 22, 2018 8:24 am

התשובה פשוטה. לאברך צריך לתת שכר בטלה. השכר הזה הוא לפחות שכר המינימום במשק (או איזה סכום אחר לפי כללי שכר בטלה זה לא נפק"מ). למה לא נותנים לו כי אין לנותן לתת לו. בא ראש הכולל ואומר לו אני חייב לתת לך יותר אני מתנה שתתן את המעשר לעניין צדקה מסויים והוא תמיכת תורה של הכולל שלי. וזה כמו שיכול לבא ראש הכולל ולהתנות את אותו תנאי עם מנהל המשרד בפרט אם נותן לו משכורת פחותה מהמקובל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים