מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי חיימקה » ה' יוני 21, 2018 1:34 am

כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי חיימקה » א' יוני 24, 2018 12:34 am

הראה לי ידידי דבר נוסף - בסי' שטז כותרת הסימן "צידה האסורה והמותרת בשבת, ושלא ישפשף הרוק, ובו י"ב סעיפים".
והוא שם בסעיף יא וז"ל: "לא ישפשף ברגליו רוק על גבי קרקע משום משוה גומות אבל מותר לדרסו לפי תומו שאינו מתכוין למרח ולהשוות גומות ואף על גב דממילא ממרח הוא כי לא מכוין שרי משום מאיסותא".
וגם זה צ"ב מה הקשר לסעיף זה - ושמא ניתן לומר שבגמ' שבת קכא: כתוב זה באותו הקשר של סעיף הקודם לו - שנחש מותר לדרוס לפי תומו.
ואעפ"כ בכותרת הסי' זה הודגש כדי ללמדנו שסו"ס אין זה קשור לצידה.
דא עקא שבשו"ע מ"י אין בכותרת הסי' את המילים "ושלא ישפשף הרוק" [וכידוע הכותרות הם מהב"י] וכתבו שם בהערה שמילים אלו נוספו רק משו"ע מהדורת תקמ"ד [אם זכרוני אינו מטעני].

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי טברייני » א' יוני 24, 2018 12:53 am

חיימקה כתב:כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?


אם היינו כותבים את הכותרת ברוח זמנינו היינו כותבים כך:
היגיינה ואסתטיקה בשבת
כעת, הקשר מובן?

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי חיימקה » א' יוני 24, 2018 12:59 am

ייש"כ - היגיינה ואסתטיקה אפשר גם לחבר לריש סי' שמ - ואדרבה שם מדובר על חיתוך שערות.
כאן כל הסי' הוא רק ניקוי וקיפול בבגדים ונעליים.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי כח עליון » א' יוני 24, 2018 2:47 am

אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי חיימקה » א' יוני 24, 2018 2:56 am

כח עליון כתב:אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום


הסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ - והש"ך חו"מ סי' שפו ס"ק ד - כתבו שאף הכותרות מהב"י. וממילא זה נראה לי מספיק ברור.
יש לך עוד סימנים ספציפיים שאינם מדויקים?
אדרבא ואדרבא זה נותן פתח מעניין למחקר בנושא.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' יוני 24, 2018 7:47 am

חיימקה כתב:כותרת הסימן - דיני ניקוי וקיפול הבגדים בשבת. ובו י"ג סעיפים.
וכך אכן מדובר בי"ב סעיפים. ובסעיף י"ג נכתב וז"ל:
"אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת שהיא חריפה כאיזמל (פי' כעין סכין קטן חד וחריף), דחיישינן שמא ישיר בה נימין המדולדלין; ואפילו אם היא קבוע בכותל. אבל מותר להסתכל במראה שאין בה חשש זה, אפילו אינה קבועה".
מה הקשר בין סעיף זה לכל הסימן?

חשבתי שהטור הביא ענין זה בסימן שב, כי לדעתו התכוונה הגמרא לנימין שבבגדו, ולא לנימין המדולדלין שבראשו. ולכן אחר שהוא מדבר אודות בגדי צמר ובגדי פשתן כתב:
אין מסתכלין בשבת במראה של מתכת, אפילו אם היא קבוע בכותל, גזירה אטו אינה קבועה, ואותה אסור שמא יסיר בה נימין. ושאינה של מתכת, מותר אפילו אם אינה קבועה.

אלא שלא מצאתי מי שפירש כן, לא בגמרא ולא בדעת הטור.
אשמח מאוד אם מישהו ימצא סימוכים להשערה משונה זו.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שב

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 24, 2018 7:58 am

חיימקה כתב:
כח עליון כתב:אחוזים גבוהים (קרוב למחצית?) של הכותרות אינם מדוייקות
ואי"ז ברור כלל שהוא מהבית יוסף, כבר דנו בזה כאן בפורום


הסמ"ע בסוף הקדמתו לחו"מ - והש"ך חו"מ סי' שפו ס"ק ד - כתבו שאף הכותרות מהב"י. וממילא זה נראה לי מספיק ברור.
יש לך עוד סימנים ספציפיים שאינם מדויקים?
אדרבא ואדרבא זה נותן פתח מעניין למחקר בנושא.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=32471#p348121


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים