הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 21, 2018 1:08 pm
כדאי להביא את כל הלשון: "וכן שמעתי מפי אדם גדול בברצלונה שהיה בקי בתלתא סדרי, ואמר, תמהתי על בני אדם שלא למדו גמרא וקורין בספרי הרמב"ם ז"ל ומורים ודנים מתוך ספריו וסבורין שיכירו בהם, כי אמר אני מכיר בעצמי כי בג' סדרים שלמדתי אני מבין כשאני קורא בספריו, אבל בספריו בהלכות קדשים וזרעים אינני מבין בהם כלום. וידעתי שכך הוא להם בכל ספריו".
על סמך מה הוא קובע שהכוונה לרשב"א?
[פריימן כותב ע"ז שהרא"ש הכיר בברצלונה חכמים נוספים].
ר' יצחק יוסף (עין יצחק א, נז) החליט שהכוונה לר"ן שעליו כותב הריב"ש בסי' שע"ח "בקי בשלשה סדרים ודמו לי' כמאן דמנחי בכיסתיה". מה שלא מעשי כמעט בכלל מבחינת סדר הדורות, וגם לא ברור מאיזו שנה היה הר"ן בברצלונה.
וע"ע בהקדמת המאירי לאבות שבתקופת הגאונות "מלאה הארץ דעה את ה' מהם בתלמוד תלתא סדרי ר"ל מועד נשים נזיקין והוא היה נקרא אצלם חכם, ומהם בתלמוד ד' סדרי ר"ל בתוספות סדר קדשים והוא היה נקרא אצלם רב, ומהם בתלמוד בששה סדרי בתוספות זרעים וטהרות ואז היה ראוי שיקרא גאון רמז לששים מסכיות שבש"ס כמנין גאון". ובתקופת הרבנות "לא נתעסקו בישיבה מפורסמת רק בארבעה סדרי ומהם בתלתא סדרי לבד".
והשווה עוד למ"ש המבי"ט על רבו הר"י בירב "בקי בג' סדרי ודמין ליה כמונחים בכיסתיה, ובתלתא אחריני ידע לאהדורי סברא מתישבת על הלב".