מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המשיח חי בינינו או בשמים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' יוני 21, 2018 2:18 pm

בגמ' עירובין מג, א-ב מבו' דמשיח בן דוד אינו יכול לבוא בשבת משום איסור תחומין, ולכן המקבל נזירות ביום שבן דוד בא [בשבת] מותר לו לשתות יין בשבת.

אם המשיח חי בינינו, אף אם הוא צריך להתגלות דוקא בירושלים עיה"ק וכדו', למה לא ייאסר לשתות יין אף בשבת שמא המשיח הוא מבני ירושלים ואין לו איסור תחומין לבוא בשבת? או שמא ע"כ שהמשיח ירד משמים ויש בזה איסור תחומין [עי' פמ"ג רצה, א"א א, ושפ"א שם]???

אשמח לקבל מקורות לנושא.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי צביב » ב' יוני 25, 2018 1:46 am

בעיקר הדבר כתב הרמב''ם ( נזירות ד יא)
שהדבר ספק אם יבוא ( בן דוד) בשבת או ביום טוב וכו'

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' יוני 25, 2018 2:56 am

עי' בשו"ת חת"ס, ח"ו, ליקוטים, סי' צ"ח. שהאריך בשאלה זו.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' יוני 25, 2018 8:04 am

סנהדרין צח, א
אמר רבי יהושע בן לוי שנים ראיתי וקול ג' שמעתי אמר ליה אימת אתי משיח אמר ליה זיל שייליה לדידיה והיכא יתיב אפיתחא דקרתא ומאי סימניה יתיב ביני עניי סובלי חלאים וכולן שרו ואסירי בחד זימנא איהו שרי חד ואסיר חד אמר דילמא מבעינא דלא איעכב אזל לגביה אמר ליה שלום עליך רבי ומורי אמר ליה שלום עליך בר ליואי א"ל לאימת אתי מר א"ל היום אתא לגבי אליהו א"ל מאי אמר לך א"ל שלום עליך בר ליואי א"ל אבטחך לך ולאבוך לעלמא דאתי א"ל שקורי קא שקר בי דאמר לי היום אתינא ולא אתא א"ל הכי אמר לך {תהילים צה-ז} היום אם בקולו תשמעו.
מבואר שהמשיח יושב על פתח רומי.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 25, 2018 8:57 am

סנהדרין צח:
אמר ר' נחמן אי מן חייא וכו' אי מן מתיא וכו'.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יוני 25, 2018 11:49 am

הרב מיכאל פרץ ממקסיקו חיבר ספר 'המשיח לאור ההלכה' ובו נידונים רבים בענין המשיח

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 25, 2018 12:07 pm

אולי פשיטא לחז"ל שמשיח חייב לבוא, ולא יכול להיות שהוא פתאום יתגלה בירושלים?
או עכ"פ שאין זה נקרא "יום שבן דוד בא"?

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי אשר177 » ב' יוני 25, 2018 11:30 pm

משום מה הנחת שהמשיח חי, והשאלה היא רק אם הוא כאן או בשמים.

אבל זה גופא שהמשיח חי מניין לך?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: המשיח חי בינינו או בשמים?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' יוני 25, 2018 11:51 pm

אשר177 כתב:משום מה הנחת שהמשיח חי, והשאלה היא רק אם הוא כאן או בשמים.

אבל זה גופא שהמשיח חי מניין לך?

לא הנחתי הנחה זו, אם הוא מת ויקום מקברו יתכן שיגיע מירושלים או ממקום אחר, וזו שאלתי.

כיום ראיתי כי החתם סופר חלק ו, צח שואל את זה, ומיישב באופן מחודש
והנה בהא דביאת בן דוד צריך אני להוציא הוצעה /להציע הצעה/ א' והוא כמו שהי' משרע"ה שהי' הגואל הראשון נזדקין שמנים שנה ולא ידע ולא הרגיש בעצמו שהוא יהי' גואל ישראל ואפי' כשאמר לו הקדוש ברוך הוא לך כי אשלחך אל פרעה מ"מ סירב ולא רצה לקבל על עצמו כן יהי' אי"ה הגואל האחרון ומיום שחרב בהמ"ק מיד נולד א' הראוי' בצדקתו להיות גואל ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בוא וכאשר מצינו בשאול אחר שנמשח באה עליו רוח ממשלה ורוח הקודש אשר מלפנים לא הרגיש בעצמו כן הי' בגואל הראשון וכן יהי' בגואל האחרון והצדיק הזה בעצמו אינו יודע ובעונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוי' לכך אבל הדור לא הי' ראוי' אולם כשיגיע אי"ה יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו או לישראל לבד או למלך א' כמו לפרעה לומר שלח עמי.

ולפי הוצעה זו קשה מאי פסקא דש"ס דבן דוד יבא מחוץ לתחום דלמא יתגלה באותה העיר שהב"ד או המלך דר שם ולא ילך חוץ לתחום כלל. אבל באמת אין הדעת הנודר בנזיר אביאת בן דוד לבדו אלא איום פרסומו, כמ"ש מהרש"א אמשיח בן יוסף, וזה יהי' לכאורה שיקבץ כל נדחי ישראל או לכל הפחות כל זקני ישראל ברגע א' ממקומם למקום נועד כמו שעשה מרע"ה במצרי' וזה א"א בלי שיקבצו ממקומם מרחוק, ובשבת אי אפשר אלא ע"י קפיצה ולא קאי השקלי' וטרי' על ביאת ב"ד עצמו אלא על קיבוץ פזורי ישראל שעי"ז יתפרסם ביאתו לכל עולם ולזה כיוון הנודר כנלע"ד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 137 אורחים