מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יוני 22, 2018 1:33 am

בגמ' שבת קמא. מבואר היתר לכתוש פלפלים על ידי קת הסכין.
ולא מצאתי מי שיבאר במה שנשתנה שינוי זה מכל האופנים שמוגדרים כלאחר יד, שהותר לכתחילה?

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי יבנה » ו' יוני 22, 2018 9:12 am

שינוי רגיל אסור, שינוי גדול מותר. דרך פלפלין להטחן במדוך, וכאן כותש בכלי המיועד לחיתוך ואף בזה משתמש בקתו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 22, 2018 9:13 am

ועוי"ל, שגזרו על הציבור כפי כוח הציבור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' יוני 23, 2018 11:39 pm

יבנה כתב:שינוי רגיל אסור, שינוי גדול מותר. דרך פלפלין להטחן במדוך, וכאן כותש בכלי המיועד לחיתוך ואף בזה משתמש בקתו.

יש לך עוד דוגמה לשינוי גדול שהותר? או עכ"פ מקרה שאתה תאמר שמותר עפי"ז.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' יוני 23, 2018 11:40 pm

עזריאל ברגר כתב:ועוי"ל, שגזרו על הציבור כפי כוח הציבור.

זו האפשרות היחידה שעלתה בדעתי.
אלא שהוקשה לי אם כן למה לא חילקו בין דבר שמפיג טעמו לדבר שאין מפיג טעמו כמו שחילקו בטחינה בשינוי ביו"ט.
וי"ל שבשבת שבצריכו שינוי גמור כבר הותר בכל גוונא. ויל"ע.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ש' יוני 23, 2018 11:41 pm

כמדומה שבשביתת השבת שמבאר טעם היתר בורר מיד ולאלתר משום ב' שינויים מבאר ששינוי גדול היתר, האם מוזכר שם גם טחינה בשינוי?

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי יבנה » א' יוני 24, 2018 12:05 am

שומע ומשמיע כתב:
יבנה כתב:שינוי רגיל אסור, שינוי גדול מותר. דרך פלפלין להטחן במדוך, וכאן כותש בכלי המיועד לחיתוך ואף בזה משתמש בקתו.

יש לך עוד דוגמה לשינוי גדול שהותר? או עכ"פ מקרה שאתה תאמר שמותר עפי"ז.

שו"ת הר צבי אורח חיים א סימן קלד
ולזה אקדים מה דמצינו במאי דקי"ל דבמלאכת שבת יש פטור כלאחר יד וכמו שנזכר בהך תוספתא גופא דבתולש כלאחר יד פטור וכן הוא בכל המלאכות, אבל בפטור זה דכלא"י עצמו, יש חילוק בין שנעשה המלאכה בשינוי גדול ובין שנעשה בשינוי קטן, וכענין שאמרו במלאכת בורר (שבת דף עד ע"א) וכן קיי"ל להלכה בורר ואוכל ביד בורר ומניח ביד, בקנון ובתמחוי לא יברור ואם בירר פטור אבל אסור, ובנפה ובכברה לא יברור ואם בירר חייב חטאת, ע"כ. הרי מבואר דבפטורא דכלא"י איכא תרי גווני, בשינוי רבה מותר אף לכתחלה כגון בורר ביד, ובקנון ובתמחוי דהוי שינוי זוטא פטור מן התורה, אבל מ"מ אסור מדרבנן. וכן מצינו במלאכת טחינה (שבת דף קמא ע"א), אר"י הני פלפלי מידק חדא חדא בקתא דסכינא שרי, תרתי אסור, רבא אמר כיון דמשני אפילו טובא נמי. וכן קי"ל להלכה, (או"ח סימן שכא). וכתב בשיבולי הלקט הו"ד בב"י שם בזה"ל: איכא דקשיא ליה, כיון דכדרכו חייב משום טוחן, ע"י שינוי ליהוי פטור אבל אסור. תשובה, קתא דסכינא שינוי גמור הוא דבין מדוך של עץ למדוך של אבן הוי שינוי וקתא דסכינא הוי שינוי גמור. הילכך מותר לכתחלה, כדאמרינן גבי בורר בנפה ובכברה חייב, בקנון ותמחוי דהוי שינוי פטור אבל אסור, ביד דהוי שינוי גמור מותר לכתחלה, עכ"ל שבלי הלקט.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' יוני 24, 2018 6:41 am

אוהב עמו כתב:כמדומה שבשביתת השבת שמבאר טעם היתר בורר מיד ולאלתר משום ב' שינויים מבאר ששינוי גדול היתר, האם מוזכר שם גם טחינה בשינוי?
קבצים מצורפים
1שביתת השבתg.jpg
1שביתת השבתg.jpg (142.13 KiB) נצפה 2429 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' יוני 24, 2018 6:33 pm

ראו נא מה שכתבתי בזה בקובץ המצו"ב ותמצאו נחת
קבצים מצורפים
מאורות ירושלים טוחן -לש.PDF
(1.49 MiB) הורד 167 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היתר טחינה בשינוי - על שום מה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יוני 25, 2018 12:00 am

יישר כוח לכולם, כמו שצייינו בכל המקורות זו בעצם שאלת השיבולי הלקט המובא בב"י.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים