קימה בפני ת"ח כדין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אש משמים
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

קימה בפני ת"ח כדין

הודעהעל ידי אש משמים » ו' יוני 22, 2018 3:09 pm

שו"ע יו"ד רמד ט
הָרוֹאֶה (ו) חָכָם עוֹבֵר, אֵינוֹ עוֹמֵד עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְתוֹךְ אַרְבַּע אַמּוֹתָיו, וְכֵיוָן שֶׁעָבַר מִלְּפָנָיו יוֹשֵׁב. וְאִם הוּא רַבּוֹ מֻבְהָק, עוֹמֵד מִלְּפָנָיו מְלֹא (ז) עֵינָיו וְאֵינוֹ יוֹשֵׁב עַד שֶׁיִּתְכַּסֶה מֵעֵינָיו אוֹ עַד שֶׁיֵּשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ.
באר היטב (ו) חכם. פי' שהוא גדול ממנו וראוי ללמוד ממנו וכתב הש''ך ומשמע דאסור לעמוד עד שיגיע לתוך ד' אמותיו דכיון דליכא חיובא לא מוכחא מילתא שמפניו הוא עומד אלא נראה כעומד לצרכו: (ז) עיניו. כתב בסמ''ק כמלא רוס עיניו פי' רס''ו אמות:

חשבתי לדון האיך אנו קמים בפני הרבה ת"ח שאין לקום בפניהם אלא רק בתוך ד' אמות ואנו קמים 'מלא עיניו' כדין רבו מובהק?
אולי באמת יש להמתין עד שיגיע לתוך ד' אמות שלו. אך נראה יותר לומר, שהיות וכולם כן קמים 'מלא עיניו' וכשהוא לא יקום אז אין זה יהיה כיבוד גדול כשיקום בד' אמותיו, אלא הוא ביזיון עד שיקום כדין, אף שמדינא אין לקום, אם כולם קמים (או אפי' ביחיד כיון שכך הרגילות) יש לו לקום. והוא שכתב הש"ך "דכיון דליכא חיובא לא מוכחא מילתא שמפניו הוא עומד אלא נראה כעומד לצרכו" משמע שאם מוכח שעומד לכבודו ולא לצורך עצמו שפיר עביד.
אך יש לדקדק בלשונו שכתב "דכיון דליכא חיובא" משמע שמשום הדין יש כיבוד רק בד' אמות שלו וא"כ אפי' הרגילות לקום כיון שליכא חיובא אין לקום דשוב לא הוי מוכח מילתא.
ואולי י"ל שכיון שהוא הרגילות היום שוב הוי כחיוב לעניין שיהיה מוכח מילתא.

אש משמים
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: קימה בפני ת"ח כדין

הודעהעל ידי אש משמים » ג' יוני 26, 2018 2:56 pm

היה לי לפלא שיש כ"כ הרבה יודעי דעת תורה אך אין יודע דעת הלכה?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים

cron