מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' יוני 24, 2018 10:05 pm

כל מלקטי ענייני צוואת ריה"ח מציינים שהמהרם מינץ סימן עט כתב על צוואות ריהח שהן לא נתפשטו, ורובן בטילות.
כך כותב הגרע"י בכמה מקומות ביבי"א.
לא מצאתי את זה במהרם מינץ ויש לי תחושה שאחד טעה וכולם העתיקו ממנו, והטעות היא על התשובה הזאת:

שו"ת מהר"ם מינץ סימן סג (ב)

ירבו שלומים, כטיפי ימים ונחלים, אל שני מאורות הגדולים, אשר ביום ובלילה מושלים, אחר כל חפצם המעולים, נשיא נשיאי הלוי מהר"ר זעליקמן ס"ל שי', והאלוף מהר"ר מאן, שי'. נודיע לטיבותייכו, אשר לפני כמה ימים, כתבו לנו האלופים מהר"ן עפשטיין ומהרר"ם מינץ הלוי שי', איך אשר תקנתם תקנות גדולות שאין רוב הציבור יכולים לעמוד בו, וגם גזרת' גזירות ועונשי' על כל סביבותיכם לקיימם ולקבלם. וכתבו איך שאותה תקנות נעשו בלתי רצונם, וגם בלתי רצון כמה וכמה נכבדים ופרנסים, קהילות מעגנץ, ווירמש פרנקפורט אופנהיים, אשר מעולם לא רצו ליכנס בהם כלל, צורחים מתחילה ועד סוף, וגם עוד היום דלא ניחא להן בהך תקנתא. גם האלוף מהר"ר וייביש שי', כתב כאשר קרא ושמע התקנות היה נבהל מאוד, ולא רצה לקבלם. ועל צבאו גיסי הוותיק הח"ר ליפמן שי', ועל צבאם ג' מדינות גליל התחתון, מדינת קלוני"א גוול"ך געל"ר, הכל עמדו וצווחו שלא לקבלם, ולא רצו ליכנס בהם. גם ראינו העתק פיתקא שכתב מהר"א לוריא ז"ל, שלא לומדי המדינה הסכימו, אלא אדרבה מקצתם מיחו בדבר, עם הסכמת אצילי ארץ ופרנסי המדינה, ואם יאמרו שלתקנת הקהילה נתכוונו, הלא תקנתם קלקלתם עכ"ל. חזו כמה גברא רברבא מסהידו על אילו תקנות דלא ניחא להם בהו, ויהבי טעמא להא מילתא, דילמא נפיק חורבה מיניה ח"ו. וכל אלו הימים החרשנו וציפינו דילמא עבדי רבנן שלומי בנייהו, להיות באגודה אחת ובצוותא דהדדי. אמנם לפי דעתינו אשר מידי יום יום מתגברות חולקי דיעות ביניהם, לא ראי זה כראי זה, וצד אינו שוה בהם, בהא מילתא דרמו ביה תיגרא. ומאחר שראינו עתה מקרוב העתקות שלהן כמ' הגאון מופת הדור ר"ג מהר"י נוישטט יצ"ו, והאלופים מהר"ר מיישטרלין יצ"ו, ומהר"י ברונא יצ"ו, אשר שקלו וטרו בהאי מילתא ועיינו בה שפיר, וכתבו לאו כל כמיניי'(ם) לכוף את שכנגד, לעשות ולקיים את התקנות האילו, גם לא חלו גזירות ועונשים דידכו, ולא יחילו עלייהו, לא על כלם ולא על מקצתם, ולא על יחידי, וכתבו ראיות וטעמים ע"ז, ונימוקים עמם, כאשר מסתמא ידעת' גם ראיתם.

ומעתה נחנו ח"מ, לא נוכל להשמט מלחוות גם דעתינו, כי חזינה דבתר רישא גופא אזיל, ובוחן לבבות יודע, כי כל כוונתינו לש"ש, כדי שלא ירבו מחלוקת בישראל. ולפי דעתינו, דאינכם רשאים לכוף את אותו שכנגדיכם להכנס באותן תקנות, מאחר דלא נתרצו מתחילה, כדפסק מהר"ם בתשובתו, הא דקתני ורשאים בני העיר להסיע על קיצתם היינו מדעת כלם וקמל"ן דברובא בעלמ' בלא קניין הן הן הדברים הנקנים באמירה. ועוד מאחר דהני (חזני) [רוזני] עומדים וצווחים להיות צייתי דינא בבי דינא רבא דבנוישטט, או בב"ד אחת מקהילות הממוצעות לכם ולהם, באיזה שתחפיצו, וכי בזה לא יצאו י"ח, אפילו היו המיעוט כנגד רוב'. ועוד אפשר אם יעמדו למני' אותה שכנגדיכם וסביבותיכם, הממאנים בתקנתיכם, קרוב לודאי דאית להו רובה. גם שב גם ישיב אית בהו, בעלי תריסי' ומנהיגי הדור דלא מקבלי עלייהו לטותה דרבנן, ולהון לא נהירא ולא סבירא ואמרינן אדרבה איפכא מסתברא. ואיתא בתשובה רבי' יוסף ט"ע, לא מצינו שעיר אחת יכולה להטיל גזירה על עיר אחרת, לא משום רוב חכמה ולא משום רוב ממון או מניין, וכתב כללא דמילתא, אין לאילו כפייה על אילו כל עיקר, ואפילו מרובים וגדולים. וכתב במרדכי הארוך, תקנה שלא נתפשטה, והיה זמן ארוך מן התקנה שהיתה יכולה להתפשט, ואף על פי כן לא נתפשטה, ודאי נוכל להבין, דהאי לא פשטה משום דאין רוב הציבור יכולים לעמוד בו, להכי אפי' ב"ד קטן יכול לבטל, אפי' דברי ב"ד גדול, כדנפקא לן מקראי התם פ"ב דע"ז, דאמר רב אדא בר אהבה מאי קראה, במארה אתם נארים, ואותי אתם קובעים הגוי כולו. אי איכא גוי כולה כו' עכ"ל. ואילו התקנות, לא מיבעיא דלא נתפשטו, אלא אדרבא אפיקו עלייהו מעיקרא קול יללה ותלונה וצווחה ומיאנו מלקבלם. ועוד, מאחר דהרוב מן הקהילות, מגנ"ץ ווירמש ורנקבורט אופנהיים, וכמה וכמה טובי המדינה צווחו מתחילה ועד סוף, ומיאנו מלקבלם, מי יוכל להטיל עליהם לא גזירה ולא עונש. ואיתא בתקנת של צץ המטה, שלא ינדה הרב שום אדם, בלתי רשות הקהל, וגם הקהל לא ינדו בלתי רשות הרב, ואם יעברו הרב או הקהל אין לחוש לנידויי', ואם יסכימו שאר רבנים להרב, מ"מ אין נידויו נידוי עכ"ל. א"כ מאחר דהרוב תוך הקהילו' הם מנגד, א"כ לאו בני כפייה ועשייה נינהו במידי דיהבי טעמא למילתא.

האם טעיתי?

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי עקביה » ב' יוני 25, 2018 12:17 am

אין לי ידיעה לגבי כוונת המביאים את תשובת מהר"ם מינץ, ומ"מ הקטע שהדגשת לכאורה אינו רלוונטי בנוגע לצוואת ריה"ח, שכן לצוואת ריה"ח אין תוקף של תקנה, והדברים האמורים בה אינם מחייבים את איש. הם בגדר המלצה לכל המעוניין.
די לראות את יחסו של הנודע ביהודה (אה"ע תניינא סי' עט) לצוואה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 25, 2018 12:47 am

הרע"י מציין בדיוק לסימן הרלוונטי: שו"ת מהר"ם מינץ סימן עט.
והשתא דאתא לידן נימ' בה מילתא, לא מצינו בשום דוכתי בפי' שלא להתירו, אף על גב דאיתא בתו' בפ' קמא דחולין, וידר יעקב נדר לאמר לדורות שיהיו נודרים בעת צרה. מזה אינה ראייה, רק ר"ל דאע"ג דבעלמא אסור לנדור נדר, מ"מ הכא שרי אפי' הרי עלי. (הגה, וכן איתא באגודה שם. אבל לא מיירי מזה אם יש לו התר' אם לאו עכ"ה). אך איתא תשובה, וז"ל, שאלתי ממהר"ר חזקי', על אדם אחד שנדר בחליו אני מקבל עלי ללמוד שנה, ולא אמר בלשון נדר ולא בלשון שבוע'. והשיב ששמע בשם מהר"ר יודא חסיד, שכל מה שאדם נודר בחליו או בע' צרתו כדי שינצל, אין להתירו כלל, אף על גב שלא קיבל עליו בלשון נדר, נדר גודל הוא, ועובר בלא יחל דברו. וגם אמר ששמע מפי מהרי"ח דסכנה הוא להתיר נדרו שקבל עליו בחליו או בעת צרה עכ"ל. תשובה זו יש לי ב' פעמים, אך לא סיים מי הוא השואל, שמא אינו בר סמכא, או שמא היא הגה באשיר"י ואין לי אשי'. (הגה, אך התשובה זקינו' מאד ונראו' שכולם אמת ויש לסמוך עליהם). מ"מ נ"ל ליישב, דלאו משום איסורה אין להתיר, רק משום סכנה כדמפרש הטעם אח"כ, אף על גב דלכתחילה כתב אין להתיר כלל, וזה משמע לפום ריהט' איסורה. מצינו ליישב דהוי קול ושוברו עמו, בתחילה כתב בלא טעמא, כי שמא שמע משמו סתמא, דמי שהגיד לו בשם מהר"ח, איפשר לא ידע הטעם, ואח"כ נודע לו הטעם, לכן כתב אחר כך וגם אמר בשם מהרי"ח דסכנה היא וכו', וזהו פירושו על הא דלעיל שכתב אין להתיר כלל. וכן נ"ל, דאל"כ היה ק"ק, מעיקר' קאמר איסורה ואח"כ קאמר מנהג', כלומר סכנת על מאן דקפיד. (הגה"ה, אף על גב דאמרינן סכנת' חמור מאיסור', מכל מקו' הכא הוי סברא איפכא דאיסור הוי על השואל והנשאל המתירה, וסכנת' רק על השואל. מעתה כיון דאיכא איסורי, ממילא לא מתי' את הנדר, להיו' חוטא ולא לו, אז לא יוכל לבא לידי סכנתה. לכן אמינא דהכל חד טעמא, וליכא למישמע איסורא מהא תשובה. עכ"ה). וגם כל צוואת מהרי"ח דלא נתפשטו ורובם בטילות.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יוני 25, 2018 9:07 am

עקביה כתב:אין לי ידיעה לגבי כוונת המביאים את תשובת מהר"ם מינץ, ומ"מ הקטע שהדגשת לכאורה אינו רלוונטי בנוגע לצוואת ריה"ח, שכן לצוואת ריה"ח אין תוקף של תקנה, והדברים האמורים בה אינם מחייבים את איש. הם בגדר המלצה לכל המעוניין.
די לראות את יחסו של הנודע ביהודה (אה"ע תניינא סי' עט) לצוואה.

זה בדיוק כוונתי. שאין קשר בין הדברים.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דברי המהר"ם מינץ על צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יוני 25, 2018 9:12 am

מה שנכון נכון כתב:הרע"י מציין בדיוק לסימן הרלוונטי: שו"ת מהר"ם מינץ סימן עט.
והשתא דאתא לידן נימ' בה מילתא, לא מצינו בשום דוכתי בפי' שלא להתירו, אף על גב דאיתא בתו' בפ' קמא דחולין, וידר יעקב נדר לאמר לדורות שיהיו נודרים בעת צרה. מזה אינה ראייה, רק ר"ל דאע"ג דבעלמא אסור לנדור נדר, מ"מ הכא שרי אפי' הרי עלי. (הגה, וכן איתא באגודה שם. אבל לא מיירי מזה אם יש לו התר' אם לאו עכ"ה). אך איתא תשובה, וז"ל, שאלתי ממהר"ר חזקי', על אדם אחד שנדר בחליו אני מקבל עלי ללמוד שנה, ולא אמר בלשון נדר ולא בלשון שבוע'. והשיב ששמע בשם מהר"ר יודא חסיד, שכל מה שאדם נודר בחליו או בע' צרתו כדי שינצל, אין להתירו כלל, אף על גב שלא קיבל עליו בלשון נדר, נדר גודל הוא, ועובר בלא יחל דברו. וגם אמר ששמע מפי מהרי"ח דסכנה הוא להתיר נדרו שקבל עליו בחליו או בעת צרה עכ"ל. תשובה זו יש לי ב' פעמים, אך לא סיים מי הוא השואל, שמא אינו בר סמכא, או שמא היא הגה באשיר"י ואין לי אשי'. (הגה, אך התשובה זקינו' מאד ונראו' שכולם אמת ויש לסמוך עליהם). מ"מ נ"ל ליישב, דלאו משום איסורה אין להתיר, רק משום סכנה כדמפרש הטעם אח"כ, אף על גב דלכתחילה כתב אין להתיר כלל, וזה משמע לפום ריהט' איסורה. מצינו ליישב דהוי קול ושוברו עמו, בתחילה כתב בלא טעמא, כי שמא שמע משמו סתמא, דמי שהגיד לו בשם מהר"ח, איפשר לא ידע הטעם, ואח"כ נודע לו הטעם, לכן כתב אחר כך וגם אמר בשם מהרי"ח דסכנה היא וכו', וזהו פירושו על הא דלעיל שכתב אין להתיר כלל. וכן נ"ל, דאל"כ היה ק"ק, מעיקר' קאמר איסורה ואח"כ קאמר מנהג', כלומר סכנת על מאן דקפיד. (הגה"ה, אף על גב דאמרינן סכנת' חמור מאיסור', מכל מקו' הכא הוי סברא איפכא דאיסור הוי על השואל והנשאל המתירה, וסכנת' רק על השואל. מעתה כיון דאיכא איסורי, ממילא לא מתי' את הנדר, להיו' חוטא ולא לו, אז לא יוכל לבא לידי סכנתה. לכן אמינא דהכל חד טעמא, וליכא למישמע איסורא מהא תשובה. עכ"ה). וגם כל צוואת מהרי"ח דלא נתפשטו ורובם בטילות.

ישר כח גדול


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים