מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדר 'זקפן עליו במלוה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 28, 2018 1:49 am

פעמים רבות אנו מוצאים מושג זה של 'זקפן עליו במלוה'. הן באיסור רבית בגוי שנתגייר, הן בסוגיא דעייל ונפיק אזוזי והן בשמיטת כספים.

שאלתי בפי, מהו הגדר בזה? האם יש למישהו מקור בגדולי הפוסקים והראשונים בזה? מה הכוונה של האיש הזה שזוקף המעות במלוה? הוא איננו למדן ורוצה להנפיק איזה תועלת בשוק. איזה תועלת יש לו מזה? (השועה"ר אוחז דלא מהני זקפן עליו במלוה בעייל ונפיק אזוזי, כך שא"א לומר שהכוונה היא שהמעות כבר אינם דמי מקח אלא דמי מלוה, דאז א"א לחלוק עליו).

דבר זה היה נוגע למעשה בסכסוך בין שני בעלי עסק, לכן אהיה אסיר תודה לכל מי שיכול לעזור.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' יוני 28, 2018 5:57 am

חשן המשפט סימן סז סעיף יד.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 28, 2018 4:53 pm

לענין עייל ונפיק אזוזי, נחלקו הראב"ד והרא"ש בזה, והמחבר בסי' ק"צ פסק כדעת הראב"ד, דאף אם קבע זמן לפרעון לא מקרי עייל ונפיק אזוזי. וכמדומני שהב"י כ' שיכול להיות שלא נחלקו זע"ז.
אולי חלוק דין שמיטה מדין עייל ונפיק אזוזי.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי צביב » ה' יוני 28, 2018 5:30 pm

שאלה
השכרתי דירה, וכתבתי לשוכר חשבון על מים וחשמל, לתשלום לאחר חודש.
ולא היתה תגובה, בפורים לא הייתי בבית, וקבלתי מהשוכר משלוח מנות, ולא הספקתי להחזיר,ראיתי שיש חוששים לרבית לאחר זקפן במלוה, ולכן שיערתי את שווי המשלוח ( 20₪)
אחרי פסח כתבתי חשבון חדש, לפי הקודם, וכתבתי הנחה חד פעמית של 20₪ בלי הסבר.
אומנם השוכר טען משהו ( לא ברור שצודק בזה) ושילם 70₪ פחות מהחשבון.

האם המכתב הראשון מלפני פורים נחשב זקפן עליו במלוה, אם אין תגובה של החייב,
והתשלום רק בזקיפה שניה, ובסכום שונה?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2916
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' יוני 28, 2018 8:13 pm

צביב כתב:האם המכתב הראשון מלפני פורים נחשב זקפן עליו במלוה, אם אין תגובה של החייב,
והתשלום רק בזקיפה שניה, ובסכום שונה?

לא הבנתי מה שורש הספק בשאילה זו, כל זקיפה במלוה נעשית ע"י המלוה ולא ע"י הלוה, עי' חוו"ד סי' קעה, ב.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2916
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' יוני 28, 2018 8:20 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שאלתי בפי, מהו הגדר בזה? האם יש למישהו מקור בגדולי הפוסקים והראשונים בזה? מה הכוונה של האיש הזה שזוקף המעות במלוה? הוא איננו למדן ורוצה להנפיק איזה תועלת בשוק. איזה תועלת יש לו מזה? (השועה"ר אוחז דלא מהני זקפן עליו במלוה בעייל ונפיק אזוזי, כך שא"א לומר שהכוונה היא שהמעות כבר אינם דמי מקח אלא דמי מלוה, דאז א"א לחלוק עליו).

עיין במצורף כאן, מה נחשב זקפן במלוה
שמיטת כספים כהלכתה.pdf
(166.86 KiB) הורד 256 פעמים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אולי חלוק דין שמיטה מדין עייל ונפיק אזוזי.

לענין רבית האריך בזה בחלקת בנימין סי' קעא ביאורים ד"ה וזקפן, אם הגדרים שווים לשמיטת כספים, עיי"ש.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי צביב » ו' יוני 29, 2018 1:01 am

יהודה בן יעקב כתב:
צביב כתב:האם המכתב הראשון מלפני פורים נחשב זקפן עליו במלוה, אם אין תגובה של החייב,
והתשלום רק בזקיפה שניה, ובסכום שונה?

לא הבנתי מה שורש הספק בשאילה זו, כל זקיפה במלוה נעשית ע"י המלוה ולא ע"י הלוה, עי' חוו"ד סי' קעה, ב.

אבל כאו החייב לא הבין מכח זקיפה ראשונה שעליו לשלם, וא''כ עדיין אין מלוה.

כשרות
הודעות: 70
הצטרף: ג' אפריל 29, 2014 7:06 pm

Re: גדר 'זקפן עליו במלוה'

הודעהעל ידי כשרות » ו' יוני 29, 2018 12:51 pm

יש מזה דברים בשם הגר"ח מבריסק מהו גדר זקפן
אני סבור שתמצאם בברכת שמואל או בחידושים ושיעורים לגרב"ד
איני זוכר לציין איפא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 256 אורחים