מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ו' יוני 29, 2018 9:48 am

בתו"כ פרשת אמור נראה שאיסורה מדאורייתא, וכן נראה ביונתן בן עוזיאל ויקרא כא, ז. מצד שני כל הראשונים כתבו שאיסורה מדרבנן בלבד. יש חולק על כך?

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי האמת והשלום » ו' יוני 29, 2018 4:52 pm

ברי היזיקא כתב:בתו"כ פרשת אמור נראה שאיסורה מדאורייתא, וכן נראה ביונתן בן עוזיאל ויקרא כא, ז. מצד שני כל הראשונים כתבו שאיסורה מדרבנן בלבד. יש חולק על כך?

אכן כן עיין רפ"ג דמס' מכות דנתבאר בגמ' שם דבעל המשנה הוא ר' עקיבא וברש"י דמשמע מיניה דדאורייתא הוא ויתבאר ע"י גמ' יבמות ד' מד,א שהגמ' תמה על דברי ר"ע לגבי מחזיר גרושתו ומתרצת בשני אופנים,האופן השני נוגע לעניננו והוא דחלוצתו חיובה מדאורייתא וכן במס' סוטה ד' מד,ב לגבי מחלוקת ר' יוסי הגלילי ור' יוסי משמע דס"ל כר"ע דיבמות,ובאמת כבר עלה על זה בעל תוס' ישנים ביבמות ליישב דברי רש"י במסכ' מכות,וע"כ יובן א' המשניות מיבמות פ"ט דמשמע חלוצה דאורייתא וכן מסוף פי"א דמס' כתובות.
ויש דרך אחרת להעלות רפואה למקורות אלו והוא אגב גרושה נקט חלוצה ובאמת דרבנן ומה שחכמינו לא עשו חיזוק כיון שהוא מוסמך על התורה וחמור יותר משאר ענייני דרבנן ועיין ריטב"א דכבר קדמני בהצעת ביאור זו,ובארוכה בחידושי הנצי"ב לשאילתות בנושא זה ששולח לשאילתא מו כמדומני.וכן תמצא ביאור כמו הצד הראשון במשך חכמה על הפס' "ואשה גרושה מאשה".ברוך רחמנא דסייען.ושבת שלום.

נ.ב. ממלית לעיין ברטנורא ספ"ט דיבמות.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 01, 2018 5:35 pm

על איזה איסור חלוצה הנידון?
איסור חלוצה לכהן או איסור חלוצה לחזור לחולץ?
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' יולי 02, 2018 1:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ב' יולי 02, 2018 9:24 am

לכהן

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 02, 2018 1:06 pm

זו לא גמרא מפורש שאיסורה מדרבנן?

יעקב כץ
הודעות: 27
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 3:18 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי יעקב כץ » ב' יולי 02, 2018 2:32 pm

הרמב"ם פי"ז מהל' איסורי ביאה הל' ז' הביא להדיא שאיסור חלוצה לכהן היא מדרבנן.
"החלוצה אסורה לכהן מד"ס מפני שהיא כגרושה".

פי האתון
הודעות: 699
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי פי האתון » ג' יולי 03, 2018 10:00 am

כדכד כתב:זו לא גמרא מפורש שאיסורה מדרבנן?


מן הסתם כונתך לכאן:
חלוצה.jpg
חלוצה.jpg (67.65 KiB) נצפה 3217 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 03, 2018 10:22 pm

האמת והשלום כתב:עיין רפ"ג דמס' מכות דנתבאר בגמ' שם דבעל המשנה הוא ר' עקיבא וברש"י דמשמע מיניה דדאורייתא הוא.

שו"ע הלכות נשיאת כפים (קכח, מ): כהן שנשא גרושה לא ישא את כפיו.
מגן אברהם: והוא הדין חלוצה (הרא"ם).
והא דהביא מג"א דין דחלוצה מן הרא"ם ולא מדברי רש"י בפרק מומין אלו, שעל הא דתנן התם 'הנושא אשה בעבירה פסול' כתב 'גרושה וחלוצה' – מבאר באשל אברהם וז"ל: ומרש"י אין ראיה, דסובר חלוצה דבר תורה, כפי הנראה במכות ריש אלו הלוקין, יעויין שם בתוס'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 04, 2018 12:05 pm

זכינו למאמר מאוצרו של הגרי"ח סופר שליט"א בזה
עדיין לא פורסם
1GLEVD-W2W.pdf
(47.58 KiB) הורד 591 פעמים

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: חלוצה - יש מי שואמר שאיסורה מדאורייתא?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ד' יולי 04, 2018 12:59 pm

אמנם הגר"א בספרו מעשה תורה כתב כך:
: עשרים חייבי לאוין - חמשה בכהנים, אלמנה לכהן גדול, גרושה לכהן הדיוט, וחלוצה הוי נמי לא תעשה, ונדרש מ'ואשה גרושה מאישה', ד'מאישה' מיותר לדרוש אפילו אינה גרושה מאישה אלא מהיבם נמי אסורה לכהן, וזונה, וחללה - ופירוש חללה, אם לקח כהן גרושה עשאה חללה, וכן כל הנולדים ממנה הן חללים, אלא שהזכרים אסורים לעולם והנקבות אינן אסורות אלא היא בעצמה אבל בניה מותרים וכו'. הרי שמונה עשרה כתובין בפירוש, ושנים מדרשה - סוטה וחלוצה (ע"כ). נראה מדבריו שאיסור החלוצה הוא מדאורייתא [כפשטות התו"כ], שהרי מנאה בין כל חייבי לאוין, ולא כתב אלא דאתיא מדרשה. ועיין תוס' ישנים יבמות מד, א ד"ה הכתוב, שלדעת ר"ע שם שהנושא קרובת חלוצתו הולד ממזר, הלימוד לרבות חלוצה הוא מדאורייתא. וכ"כ משך חכמה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים