מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת יה"ר בבהמ"ז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי יאיר » ש' פברואר 26, 2011 11:38 pm

א.האם מישהו מכיר דיעה שצריך תמיד לומר את ברכת ה"יהי רצון שלא יבוש בעה"ב בעוה"ז וכו'", הבעל יאמר כן על אשתו וגם היא על בעלה וכן הילדים על ההורים?

ב.האם מישהו מכיר כללים ברורים מתי יש לומר "הרחמן הוא יברך את בעה"ב ו/או בעלת הבית הזה?

מה הדין בישיבה/מלון וכו' וכן האם צריך לומר כן כשאוכל במקום מסויים (בית חולים לדוגמא) לחם שהביא מביתו?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 27, 2011 12:14 am

ככלל, הדינים מבוארים בנו"כ על שו"ע או"ח סימן רא. לשאלות הפרטניות:

א. מהמג"א שם (ס"ק ב) עולה שכך דעתו, והעתיקו המשנ"ב ס"ק א.

ב. לא הבנתי את השאלה - אם אתה מתכוון להבדל בין יה"ר שלא יבוש וכו' ובין הנוסח שציינת, אז אין כללים, אלא ישנה שאלה האם יש לומר את הנוסח הארוך (יה"ר) או שניתן להסתפק בנוסח הקצר, כמנהג רוב האשכנזים. גם המשנ"ב משאיר זאת בתמיהה, למה אנו משנים מהנוסח הנזכר בגמרא. בפסקי תשובות על הסימן הנ"ל מביא את הדעות (ולמה שציין שם כדאי להוסיף את צוואת בעל יד אליהו, שעולה שם שהקפיד מאוד דווקא לומר את הנוסח יה"ר).

ג. במג"א הנ"ל מפורש שלא.

מעבר לכך יש לשאול שאלה כללית יותר, האם בכלל שייך דין זה כאשר כל אחד מברך לעצמו, ולא שהמזמן מברך עבור כולם. מהאחרונים עולה שכן, אך מפשט הגמ' והראשונים עולה שלא.\

מקווה שעזרתי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 27, 2011 1:38 am

תודה רבה ויישר כח!

אך מחילה..דבר אחד לא הבנתי.
עוד לפני ששאלתי כאן את השאלה עיינתי במ"ב שם ולא ראיתי מקור לכך וגם כעת אני נסה להבין מאלו מילים לומדים כך..הרי מדובר שם על הוצאת י"ח בברכת המזון והמ"ב מעיר בתחילה שאע"פ שהיום כ"א מברך לעצמו מ"מ המנהג לתת לאורח לזמן. ובשו"ע "אבל אם יש שם אורח הוא מברך...כדי שיברך לבעה"ב ומה מברכו:"יה"ר שלא יבוש וכו'",
משמע דרק אורח מברך את היה"ר ואם בעה"ב רוצה לתת לבנו לזמן, רשאי, אך היכן ראינו שכתב במ"ב שגם בנו אומר את היה"ר?

ויה"ר שה' יפקח את עיני..

לגבי השאלה השניה (ב') שאלתי האם צריך לומר הרחמן וכו' כשמתארח לדוגמא במלון ומשלם על האוכל וכן במקומות שונים אחרים - האם יש מקור שכותב כללים ברורים בזה.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 27, 2011 5:43 pm

א. המג"א, שצויין אליו בהודעה הקודמת, טוען כי אם נתן לאחד מבני ביתו לברך פשיטא שדינו כאורח לעניין זה - קרי, שמברך את בעל הבית. ובעקבותיו גם המשנ"ב בס"ק א, שגם אליו צויין כבר: "או למי שירצה מבני ביתו, ויברך גם כן לבעל הבית".

ב. הכלל, על פי הפוסקים הנ"ל, הוא שאם אוכל משל בעל הבית אומר את ברכת האורח; ואם אוכל משלו, או שמשלם עבור האוכל, אינו אומר (משנ"ב ס"ק ג, ז).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 27, 2011 10:09 pm

תודה ויישר כח!

א. א"כ למה אין נוהגין כן היום?

ב.שאלתי היתה על "הרחמן".

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 11, 2016 9:41 am

כידוע העולם אומר בשם בית בריסק ור' איסר זלמן והסטייפלער שמוכח מהרמב"ם שברכת האורח היא חלק מברכה רביעית ולכן צריך לאומרה מיד אחרי אל יחסרנו ולא להפסיק ב"הרחמן".

והשבוע ראיתי בעלון אחד שמועה שהגרא"ז אמר שה"הרחמן" שאומרים הם חלק מברכה רביעית ולכן אין לענות אמן אחר אל יחסרנו. וחשבתי שזה סתירה.

שוב מצאתי שדברי הגרא"ז בספרו (הל' ברכות ב' ז') אכן סתומים:

[ז] ברכה רביעית צריך להזכיר בה שלש מלכיות, וכשמברך האורח אצל בעל הבית מוסיף בה ברכה לבעל הבית, כיצד אומר יהי רצון שלא יבוש בעל הבית בעולם הזה ולא יכלם לעולם הבא וכו', ויש לו רשות להוסיף בברכת בעל הבית ולהאריך בה.
מד' הרמב"ם מוכח דברכת האורח אצל בעה"ב הוא המשך לברכת הטוב והמטיב ולא ברכה בפ"ע, וכתב ויש לו רשות להוסיף בברכת בעה"ב ולהאריך בה, ולפי"ז נמצא שכל ברכות הרחמן שאנו אומרים אם יאמרו אותם אחר ברכת בעה"ב הם מצורפים לברכת הטוב והמטיב, ולפי"ז א"א לענות אמן אחר שאמר אל יחסרנו, וזה אין לומר דיהי' הפסק בין היהי רצון ובין אל יחסרנו בתפלות הרחמן דא"כ אינה מצטרפת לברכה רביעית, וע"כ דצריך לומר היהי רצון תיכף אחר אל יחסרנו ושלא לענות אמן, אלא דאפשר דכשאין אורח אין תפילות הרחמן מצטרפין.


ולא ברור כאן האם הרחמן הוא חלק מהברכה, ומה זה תלוי האם אמרו זה לפני ברכת האורח או לאו.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 11, 2016 9:46 am

כמובן ראוי לציין שבטור יש דיון קרוב לזה (סוף קפ"ט):

כתב אחי ה"ר יחיאל ז"ל נהגו להאריך בברכת הטוב והמטיב הרחמן בכמה גוונים ולא ידעתי מאין בא זה להרבות בבקשה בין ברהמ"ז לברכת בפה"ג ואפשר שנהגו לעשות כן מהא דאמרו (ברכות מו א) אורח מברך יר"מ וכו' ע"כ ונ"ל שאין בזה משום הפסק וגדולה מזו מצאנו בברכת המילה שמתפללין על הילד באמצע הברכה אחר שבירך בפה"ג ומפסיק בין ברכה לשתייה:


ומד' רבינו יחיאל שנהגו להפסיק ב"הרחמן" מהא דאמרו אורח מברך אפשר ללמוד די בקלות שס"ל שאין ברכת האורח חלק מברכה רביעית, עכ"פ לא יותר מ"הרחמן".

וראה עוד בפרישה לגבי הרחמן:

(ט) שמתפללין על הילד וכו'. פירוש שאומרים אלהינו ואלהי אבותינו קיים את הילד הזה וכו' אחר שבירך בורא פרי הגפן וכו' וז"ל ר' אברהם פראג בהגהותיו ועיין ביורה דעה סימן רס"ה וצ"ע כי הלשון מגומגם כאן מאוד ע"כ ונראה לע"ד דקשה ליה מהו זה דקאמר באמצע הברכה הא לא אמרינן התפלה על הילד כי אם בסוף הברכה כמו שכתב שם ביורה דעה ואי משום מה דמפסיק בין טעימה של כוס הברכה לבין הברכה ויהא הפסק באמצע הברכה אכתי קשה מאי וגדולה מזו מצינו שכתב דמצינו שם הא שוים הם דגם כאן מפסיק בכמה בקשות רחמים ותפלות בין ברכת הטוב והמטיב לטעימת הכוס של ברכה ומיהו יש ליישבו דשאני הכא דעיקר ברכת הטוב והמטיב הכל בקשות ותפלות הוא, הוא יטיב לנו והוא יגמול בעדנו נמצא דהוספת הרחמן ובקשתן הוא מעין הברכה קצת ועוד דברכת הטוב והמטיב אין חותמין לבסוף נמצא כאילו הכל ברכה אחת היא מה שאין כן בברכת קיים את הילד שהיא ברכה דשבח ולא נתקן בה שום בקשה כי מה שאומרים בה על כן אל חי צורנו צוה להציל ידידות וכו' אין זה בקשה אלא אומר (ברכות שעל ידי) [בזכות שכר] המילה מציל נפשותינו מן הגיהנם וגם מסיים אותה בברכה ואומר ברוך אתה יי' כורת הברית והוי ליה לטעום מכוס של ברכה מיד וזהו שקאמר וגדולה מזו וגם שם ביורה דעה סימן רס"ה כתב דיש נותנין יין לתינוק מיד אחר הברכה כדי שלא להפסיק ועוד דשאני הכא בברכת המזון דאין מברכין בורא פרי הגפן כי אם לבסוף וא"כ הוא תוכף השתייה לברכת בורא פרי הגפן מה שאין כן בברכת המילה שמברך בורא פרי הגפן תחלה כדין קידוש ואם כן מפסיק בתפלה בין שתייה לברכה וזה שכתב רבינו אחר שבירך בורא פרי הגפן וק"ל:

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי מצליח » א' יולי 29, 2018 7:17 pm

מדברי אדמו"ר מדינוב שליט"א
קבצים מצורפים
שמן למאור דינוב.pdf
(604.49 KiB) הורד 195 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 30, 2018 12:09 pm

(לא עיינתי כעת, אני כותב מזכרוני). דייקו ברמב"ם שברכת האורח היא חלק מהברכה הרביעית, ולפיכך דקדקו להסמיכה אליה ורק אח"כ להוסיף 'הרחמן', ולא לענות אמן אחרי 'אל יחסרנו', (והמחמירים אומרים הכל בנשימה אחת...), ולפ"ז בנוסחאות הראש' אשר כתבו את ברכת האורח אחרי תפילות הרחמן, יהיה מבואר דפליגי על הרמב"ם. אמנם באמת אין שום הכרח לזה, וכמו שאפשר להוסיף בברכה רביעית את ברכת האורח, כך אפשר להוסיף גם 'הרחמן', וה'סדר' ודאי לא לעיכובא. ובדבר עניית אמן, מהיכ"ת שא"א לענות אמן קודם סיום הברכה, ומאי שנא ממה שנוהגים לענות אמנים בברכת החודש במוסף של ר"ח או ביעלה ויבוא וכיו"ב. ואם זה סיבה לא לענות אמן, הרי באותה מידה יש דיוק ברמב"ם שברכות חתנים הם הוספה בברכה רביעית, (והגרי"ז דקדק גם בזה, כידוע), וכי יהיה הדין לא לענות אמן. ואי נימא דמ"מ אין להוסיף בברכה רביעית אלא ברכת האורח או ברכת חתנים, אטו כל הנוסח של 'הוא יגמלנו' וכו' אינו הוספה של בקשות, וה"ה הרחמן. כך לענ"ד.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 04, 2019 12:04 am

עושה חדשות כתב:(לא עיינתי כעת, אני כותב מזכרוני). דייקו ברמב"ם שברכת האורח היא חלק מהברכה הרביעית, ולפיכך דקדקו להסמיכה אליה ורק אח"כ להוסיף 'הרחמן', ולא לענות אמן אחרי 'אל יחסרנו', (והמחמירים אומרים הכל בנשימה אחת...), ולפ"ז בנוסחאות הראש' אשר כתבו את ברכת האורח אחרי תפילות הרחמן, יהיה מבואר דפליגי על הרמב"ם. אמנם באמת אין שום הכרח לזה, וכמו שאפשר להוסיף בברכה רביעית את ברכת האורח, כך אפשר להוסיף גם 'הרחמן', וה'סדר' ודאי לא לעיכובא. ובדבר עניית אמן, מהיכ"ת שא"א לענות אמן קודם סיום הברכה, ומאי שנא ממה שנוהגים לענות אמנים בברכת החודש במוסף של ר"ח או ביעלה ויבוא וכיו"ב. ואם זה סיבה לא לענות אמן, הרי באותה מידה יש דיוק ברמב"ם שברכות חתנים הם הוספה בברכה רביעית, (והגרי"ז דקדק גם בזה, כידוע), וכי יהיה הדין לא לענות אמן. ואי נימא דמ"מ אין להוסיף בברכה רביעית אלא ברכת האורח או ברכת חתנים, אטו כל הנוסח של 'הוא יגמלנו' וכו' אינו הוספה של בקשות, וה"ה הרחמן. כך לענ"ד.


viewtopic.php?f=50&t=44257

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת יה"ר בבהמ"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 02, 2020 12:01 am

וראה עוד במג"א ר"ס קצ"ב שבנוסח הקצר של ברכהמ"ז הוסיף בברכה הרביעית "ויזכנו לימות המשיח עושה שלום", ומשמע בפשיטות כהנ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים