מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קירור במקפיא בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי אהוביון » ו' יולי 06, 2018 1:06 pm

למחמירים שהקפאה בשבת הוי נולד האם לשים בקבוק במקפיא כדי לקררו על דעת להוציאו לפני שיקפא האם זה כבישול שאסור גם על דעת לקחתו לפני שיתבשל או שיש לחלק?

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי יעקובי » ו' יולי 06, 2018 1:47 pm

הסברא כמובן שיש לחלק לכאורה בין איסור תורה (בישול) לאיסור דרבנן (נולד). ברם לא כן דעת הרשב"א בחידושיו לשבת מ ע"ב:
והנכון שנאמר שלא התירו להפשיר אלא במקום שאין היד סולדת בו, אבל במקום שהיד סולדת בו אפילו להפשיר אסור גזירה שמא יניח שם עד שיתבשל, ואפילו בכלי ראשון של חמי טבריה אסרו כן משום דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון.

ושמא עדיין יש מקום לחלק בין 'בישול' דרבנן (בחמי טבריה), כיון דסוף סוף שם 'בישול' עלה, בכה"ג אמרינן כל דתקון רבנן וכו', משא"כ גבי איסור 'נולד' שאין בדומה לו איסור תורה.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 08, 2018 12:44 am

גם להניח ע"ד להסיר מהאש קודם שיבא לידי בישול אין בו איסור תורה, אלא איסור דרבנן.
ונולד אינו איסור תורה, והוי גזירה לגזירה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יולי 08, 2018 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי יעקובי » א' יולי 08, 2018 1:17 am

גם לבשל בחמי טבריה הוי גזירה דרבנן. ולהניח שם ע"ד להסיר קודם שיתבשל הוי גזירה לגזירה, ואעפ"כ אסור לדעת הרשב"א.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 08, 2018 2:21 am

שניהם בענין בישול

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי יעקובי » א' יולי 08, 2018 2:30 am

לא הבנתי. הרשב"א מדבר על הפשרה בחמי טבריה, דאסורה, אטו שמא ישכח ויבשל. והרי אף בישול זה עצמו איסורו מדברנן. ובקצרה: הפשרה בחמי טבריה אסורה אטו הבישול שם, והבישול שם אסור אטו בישול באור.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי חיימקה » א' יולי 08, 2018 2:43 am

שש"כ [מהדו"ח] פ"י ס"ד וז"ל: "גם מותר להכניס מים בשבת ובחג לתא ההקפאה ע"מ לקררם ולהוציאם לפני שיוקפאו".
ובהערה יז למטה כתב וז"ל: "דדווקא לגבי בישול דאורייתא גזרינן שמא ישכח ויתבשל בשבת, סי' שיח ס' יד, דיכול לבוא לאיסור בישול".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 08, 2018 8:01 am

יעקובי כתב:לא הבנתי. הרשב"א מדבר על הפשרה בחמי טבריה, דאסורה, אטו שמא ישכח ויבשל. והרי אף בישול זה עצמו איסורו מדברנן. ובקצרה: הפשרה בחמי טבריה אסורה אטו הבישול שם, והבישול שם אסור אטו בישול באור.


לא הבנתי מה לא הבנת הלא אתה בעצמך העלית את האפשרות של החילוק הזה שהזכיר הרב קו ירוק.

הורודנאי
הודעות: 163
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי הורודנאי » א' יולי 08, 2018 2:03 pm

אינני מבין מה עניין הרשב"א לכאן, הרשב"א מזכיר להדיא שהסיבה שאסור דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון, וע"כ כשגזרו על בישול בחמי טבריה גזרו שייחשב כמו בישול דאורייתא, ומכיון שעל בישול דאורייתא גזרו ממילא הגזירה גם על בישול דרבנן. אבל לומר שעשו גזירה בכל דין דרבנן והלא גם בשאר איסורים דאורייתא לא מצינו כזאת גזירה.
נערך לאחרונה על ידי הורודנאי ב א' יולי 08, 2018 2:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי אהוביון » א' יולי 08, 2018 2:20 pm

הסברא להתיר לכאורה כי כל איסור הקפאה זה רק שיטת הדובב מישרים (עי' ארחות שבת) ולכן על כזאת חומרא לא מסתבר להוסיף חומרא נוספת

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי מענה איש » א' יולי 08, 2018 2:22 pm

אולי בהקפאה ל''ש לגזור שמא ישכח כיון שאין רצונו שיקפא דהלא הוא רוצה לשתות המים

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 08, 2018 2:26 pm

מענה איש כתב:אולי בהקפאה ל''ש לגזור שמא ישכח כיון שאין רצונו שיקפא דהלא הוא רוצה לשתות המים

כהאי גוונא בבישול (שאינו רוצה שיתחמם יותר מדי, כי רצונו לתת לתינוק) - אסור.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי מענה איש » א' יולי 08, 2018 2:28 pm

עזריאל ברגר כתב:
מענה איש כתב:אולי בהקפאה ל''ש לגזור שמא ישכח כיון שאין רצונו שיקפא דהלא הוא רוצה לשתות המים

כהאי גוונא בבישול (שאינו רוצה שיתחמם יותר מדי, כי רצונו לתת לתינוק) - אסור.


צודק.
אבל כמדומה שהגרע''י התיר לצורך תינוק וצריך לעיין.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 08, 2018 2:32 pm

ע"ע מ"ב רנב, נב. וי"ל.

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי יעקובי » א' יולי 08, 2018 9:23 pm

אוצר החכמה כתב:
יעקובי כתב:לא הבנתי. הרשב"א מדבר על הפשרה בחמי טבריה, דאסורה, אטו שמא ישכח ויבשל. והרי אף בישול זה עצמו איסורו מדרבנן. ובקצרה: הפשרה בחמי טבריה אסורה אטו הבישול שם, והבישול שם אסור אטו בישול באור.


לא הבנתי מה לא הבנת הלא אתה בעצמך העלית את האפשרות של החילוק הזה שהזכיר הרב קו ירוק.

אני הבנתי את דברי קו ירוק 'שניהם בענין בישול' היינו שגם המעשה עליו הרשב"א מדבר דמי לבישול, וממילא אין כאן גזירה לגזירה, בבחינת כולא חדא גזירה היא, ולזה השבתי דהרשב"א איירי בהפשרה אטו בישול וכו'. אך אה"נ, אם כוונתו הייתה לחילוק בין 'בישול' דרבנן שיש כיוצא בו איסור תורה לבין 'נולד' שאין כיוצא בו איסור תורה, מה טוב.

יעקובי
הודעות: 1093
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי יעקובי » א' יולי 08, 2018 9:25 pm

הורודנאי כתב:אינני מבין מה עניין הרשב"א לכאן, הרשב"א מזכיר להדיא שהסיבה שאסור דכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון, וע"כ כשגזרו על בישול בחמי טבריה גזרו שייחשב כמו בישול דאורייתא, ומכיון שעל בישול דאורייתא גזרו ממילא הגזירה גם על בישול דרבנן. אבל לומר שעשו גזירה בכל דין דרבנן והלא גם בשאר איסורים דאורייתא לא מצינו כזאת גזירה.

אכן. ולזה נתכוונתי בסיפא דהודעתי הראשונה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: קירור במקפיא בשבת

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' יולי 09, 2018 5:14 am

מענה איש כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מענה איש כתב:אולי בהקפאה ל''ש לגזור שמא ישכח כיון שאין רצונו שיקפא דהלא הוא רוצה לשתות המים

כהאי גוונא בבישול (שאינו רוצה שיתחמם יותר מדי, כי רצונו לתת לתינוק) - אסור.


צודק.
אבל כמדומה שהגרע''י התיר לצורך תינוק וצריך לעיין.

בצירוף דעת הרמב"ם שאין בישול אחר בישול בלח


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים