עמוד 1 מתוך 2

כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 7:59 pm
על ידי שמואל דוד
ידועים דברי הט״ז שביאר כפילות הלשון ״מלוך על כל העולם כולו״ שהכוונה “כל״ ממש לאפוקי מרובו ככולו. (עיין לבוש וט״ז הלכות ראש השנה)

אשמח לראיות לכאן ולכאן ולעוד מראי מקומות בזה.

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 8:36 pm
על ידי בקרו טלה
עי' פרדס יוסף החדש תחילת פר' קרח עה"פ כי כל העדה כולם קדושים [בדברי הבנין אריאל שם]

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 8:57 pm
על ידי שמואל דוד
בקרו טלה כתב:עי' פרדס יוסף החדש תחילת פר' קרח עה"פ כי כל העדה כולם קדושים [בדברי הבנין אריאל שם]

יישר כח! אפשר לשלוח תו״ד?

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 9:22 pm
על ידי בקרו טלה
-

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 9:38 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול!
ועיין זבחים פב. כל היום כולו. כל הענין כולו.

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 11:20 pm
על ידי כח עליון
ועי' סנהדרין עח א
מח' תנאים בזה
אם כל נפש או נפש כל דהוא

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' יולי 08, 2018 11:42 pm
על ידי עושה חדשות

Re: כל העולם כולו

פורסם: ב' יולי 09, 2018 8:33 am
על ידי ביקורת תהיה
מוצאים אנו אצל נביאינו עליהם השלום שנתנבאו בסגנון זה. וז"ל הרד"ק על הפסוק 'שָׁם יַעַבְדֻנִי כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה בָּאָרֶץ' (יחזקאל כ מ):
כֶּפֶל הָעִנְיָן לְחַזֵּק. וְכֵן 'וְכָל צָרַיִךְ כֻּלָּם בַּשְּׁבִי יֵלֵכוּ' (ירמיה ל טז), 'כָּל מַלְכֵי גוֹיִם כֻּלָּם' (ישעיה יד יח) וְהַדּוֹמִים לָהֶם. וְחִזּוּק הָעִנְיָן בְּזֶה הַדָּבָר לוֹמַר, כִּי אַף עַל פִּי כֵן בְּמִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג לֹא יָמוּת מֵהֶם אֶחָד, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּהְיוּ בְּצָרָה.
וכן כתב על הפסוק 'וְהִרְבֵּיתִי עֲלֵיכֶם אָדָם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה' (יחזקאל לו ט): הַכֶּפֶל לְחַזֵּק הָעִנְיָן, וּלְהוֹרוֹת עַל עֲשֶׂרֶת הַשְּׁבָטִים שֶׁנֶּעֶלְמוּ עַד הַיּוֹם.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ב' יולי 09, 2018 12:21 pm
על ידי ביקורת תהיה
כח עליון כתב:ועי' סנהדרין עח א
מח' תנאים בזה
אם כל נפש או נפש כל דהו

ביאור המחלוקת בסנהדרין שם הוא כדלהלן:
'כל' משמש בשתי לשונות:
א. שלמות דבר, כמו 'כל היום וכל הלילה';
ב. שום דבר, משהו, כמו 'ולא נותר כל ירק', 'כל מלאכה לא יעשה בהם'.
המלה 'כל' בפסוק 'ואיש כי יכה כל נפש אדם מות יומת' שפת יתר היא, כי היה די לומר 'כי יכה נפש אדם' והכל בכלל, אלא ללמדנו –
שיטת חכמים: רק המכה את הנפש כולה מומת, ולא המכה את מקצתה – על פי הוראה א של מלת 'כל';
שיטת רבי יהודה בן בתירא: אף המכה משהו מן הנפש מומת – על פי הוראה ב של מלת 'כל'.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ג' יולי 10, 2018 4:38 pm
על ידי יהודי טבעי
ביקורת תהיה כתב:
כח עליון כתב:ועי' סנהדרין עח א
מח' תנאים בזה
אם כל נפש או נפש כל דהו

ביאור המחלוקת בסנהדרין שם הוא כדלהלן:
'כל' משמש בשתי לשונות:
א. שלמות דבר, כמו 'כל היום וכל הלילה';
ב. שום דבר, משהו, כמו 'ולא נותר כל ירק', 'כל מלאכה לא יעשה בהם'.


לא כנחלק אלא כמוסיף על דבריו, בשורש המילים שני הפירושים במילה יסודם בדבר אחד, ריבוי וכלליות, אלא שהפירוש הראשון רואה את הריבוי והכלליות בדבר עצמו, והפירוש השני רואה את הריבוי והכלליות במבט חובק כל, כלומר כל מה שיש לו רק משהו של הדבר.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' יולי 11, 2018 6:53 am
על ידי הצעיר באלפי
שמעתי פעם שהרמב"ן כותב בהל' נדה שעיון כל הגוף (לפני טבילה) הוא חיוב מן התורה, והו"ד בבית יוסף ושו"ע, והרי זה פשוט בלתי אשפרי לאשה לעיין בכל גופה, אך לפי הכלל דכל היינו רוב א"ש.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' יולי 11, 2018 8:27 am
על ידי שמואל דוד
הצעיר באלפי כתב:שמעתי פעם שהרמב"ן כותב בהל' נדה שעיון כל הגוף (לפני טבילה) הוא חיוב מן התורה, והו"ד בבית יוסף ושו"ע, והרי זה פשוט בלתי אשפרי לאשה לעיין בכל גופה, אך לפי הכלל דכל היינו רוב א"ש.

כמדומני שהט״ז סובר דע״י משמוש הגוף יוצא ידי חובת עיון דאורייתא.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2018 2:03 am
על ידי שמואל דוד
מנחות ו:
בכל הפסולין כולן
[ועיין טהרת הקדש]

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 9:47 pm
על ידי אותה אבקש
דברים מעוררים מהספר עברא דדשא [ח"א] למו"ר הגרש"א שליט"א:
עברא דדשא1.png
עברא דדשא1.png (90.71 KiB) נצפה 12824 פעמים
עברא דדשא2.png
עברא דדשא2.png (158.1 KiB) נצפה 12824 פעמים
הרוצה להרחיב דעתו יעיין שם עמ' קפא והלאה כל הדרשה (באוצר המקוון).

נ.ב. לידידי ואלופי הג"ר שמואל דוד שליט"א
עיי"ש בעמ' נח מה שהעיר בדברי הגמ' (סוכה מה:) 'כל המצות כולן אין אדם יוצא בהן אלא דרך גדילתן' שאי אפשר לבאר שם כהט"ז.

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 10:10 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול!

Re: כל העולם כולו

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 7:45 pm
על ידי גבאי האוצר
ויש לציין גם דברי הגמרא בהוריות ג: על כל עדת ישראל, והלימוד מהגוי כולו שאין גוזרים גזירה על הציבור אא"כ רוב הציבור יכולים לעמוד בו

Re: כל העולם כולו

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 5:33 am
על ידי שמואל דוד
חולין קו: נוטל אדם את שתי ידיו שחרית ומתנה עליהן כל היום כולו
ועיין לשון התוספות

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 4:41 am
על ידי מיללער
בקרו טלה כתב:-

הפרדס יוסף שם מקשה על הגמ' בהוריות דלמדו מכל עדת דצריך שיורו כל הבית דין ולא סגי ברובא, והקשה הרי 'כל' ג"כ לא משמע אלא רוב ונשאר בצ"ע

ואשתמיט ליה למר שהמהרש"א על אתר ביאר הדבר, דכיון דבבית דין יש דין כללי של אחרי רבים להטות ואזלינן בתר רובא, היה ידעינן מ'עדת' בלחוד דסגי ברוב, ואם כן תיבת כל מיותר לגמרי אם לא לומר שכאן צריך כל ממש ולא סגי ברוב.

-

ובעיקר דברי הטו"ז בהל' ר"ה שהובא בפתיחת האשכול, ציין הרש"ש שם בהוריות לעיין בחידושיו על שו"ע שם. האם נדםסו חידושי והגהות הרש"ש על שלחן ערוך?

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 5:17 am
על ידי קאצ'קלה
מיללער כתב:ובעיקר דברי הטו"ז בהל' ר"ה שהובא בפתיחת האשכול, ציין הרש"ש שם בהוריות לעיין בחידושיו על שו"ע שם. האם נדםסו חידושי והגהות הרש"ש על שלחן ערוך?

ודאי שנדפסו, בשו"ע מדפוס ווילנא תרי"ט ואילך (כיום בילקוט מפרשים שבסוף כרכי השו"ע).
הנה הקטע המבוקש:
רשש סימן תקפב.JPG
רשש סימן תקפב.JPG (181.87 KiB) נצפה 12535 פעמים

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 6:54 am
על ידי מיללער
קאצ'קלה כתב:
מיללער כתב:ובעיקר דברי הטו"ז בהל' ר"ה שהובא בפתיחת האשכול, ציין הרש"ש שם בהוריות לעיין בחידושיו על שו"ע שם. האם נדםסו חידושי והגהות הרש"ש על שלחן ערוך?

ודאי שנדפסו, בשו"ע מדפוס ווילנא תרי"ט ואילך (כיום בילקוט מפרשים שבסוף כרכי השו"ע).
הנה הקטע המבוקש:
רשש סימן תקפב.JPG

תודה רבה!

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2018 5:49 am
על ידי שמואל דוד
מנחות כו: ומתעכלין והולכין כל הלילה כולה
ועיין דק״ס

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' ספטמבר 09, 2018 6:09 am
על ידי שמואל דוד
מנחות כז. כולן באגודה אחת.
עיין רש״ש.
ואפשר שכולן = רובן ודוק׳.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 12:55 am
על ידי שמר
בקרו טלה כתב:עי' פרדס יוסף החדש תחילת פר' קרח עה"פ כי כל העדה כולם קדושים [בדברי הבנין אריאל שם]

הערה בנד"ד.
הנה האריכו וכבר נכב"ב היכן נעלמו בניו של משה שלא הוזכרו בתורה (מלבד מס' פעמים) ולא שמענו על צאציו ואכמ"ל.
וכתב החזקוני ריש פרשת יתרו וז"ל "י"מ כל הפרשה מוישמע יתרו עד וילך לו אל ארצו לאחר מתן תורה... ולפי שטה זו צ"ל גרשום ואליעזר לא עמדו על הר סיני ואעפ"י שאין ראיה לדבר זכר לדבר שלא הוזכרו מכאן ואילך בשום מקום בתורה עכ"ל.
ועל הפסוק הנ"ל וכל העדה כולם קדשים פרש"י כולם קדשים – כולם שמעו דברים בסיני מפי הגבורה. והנה לפי דברי החזקוני לא היו כולם במתן תורה ואף רש"י הביא שיטה זו, ומהו א"כ כולם קדשים, ושמא תאמר רובו ככולו, אזי תיקשי מדברי הט"ז הנ"ל דהא הכא נכפל כל העדה כולם קדשים ומוכרח שהיו כולם ללא יוצא מן הכלל.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 3:56 am
על ידי שמואל דוד
יש לעיין מדוע לא העיר הלבוש על ״כל הרשעה כולה״ וצ״ע.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ה' ספטמבר 13, 2018 12:16 am
על ידי האמת והשלום
שמואל דוד כתב:יש לעיין מדוע לא העיר הלבוש על ״כל הרשעה כולה״ וצ״ע.

לגבי דברי הלבוש,בזכרוני היה שאכן העיר ואולי הדבר מבולבל בזכרוני ובעל ההערה הוא מהרי"ל,אך אם תפתח "מעשה רב" על ימים נוראים באמת מוזכר שם או שזה במילואים שיש מראשוני האחרונים וכן מודפס בסידורי הספרדים "והרשעה כולה בעשן",מלבד זה שלא הבנתי איך העשן מכלה לרשעה הבנתי מדוע לא גרסו כמודפס בסידורי האשכנזים "וכל הרשעה כולה כעשן" ומ"מ כעשן יותר מובן והוא על דרך זה שאין לעשן ממשות כל עיקר וכמו שהיעלמותו בקלות אף הרשעה כן.

ולעניננו נראה לענ"ד לחזק הביאורים שהוזכרו לעיל ע"פ אימרת ר' יוחנן בקידושין "אין למדין מן הכללות אפי' במקום שנאמר בו חוץ" ועל כן ראו מתקני הנוסח לכפול לתיבת "כל".

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 12:54 am
על ידי שמואל דוד
מנחות לא:

כל השם כולו (עיין רי״ף ורא״ש דל״ג תיבת כולו)
ועיין בספר כלי גולה.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 1:20 am
על ידי מיני ומינך
שמואל דוד כתב:יש לעיין מדוע לא העיר הלבוש על ״כל הרשעה כולה״ וצ״ע.

עי' בלבושי שרד שהביא שזאת כוונת הט"ז, עיי"ש בדבריו בסי' תקפ"ב ס"ק ג [ועי' בהגה במהדורת פרידמאן]

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 1:39 am
על ידי שמואל דוד
מיני ומינך כתב:
שמואל דוד כתב:יש לעיין מדוע לא העיר הלבוש על ״כל הרשעה כולה״ וצ״ע.

עי' בלבושי שרד שהביא שזאת כוונת הט"ז, עיי"ש בדבריו בסי' תקפ"ב ס"ק ג [ועי' בהגה במהדורת פרידמאן]

יישר כח!
אפשר לשלוח צילום?

Re: כל העולם כולו

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 10:37 pm
על ידי שמואל דוד
מנחות לה: כל המצות כולן כו'
ועיין בספר תמורת איל מגילה כא:

Re: כל העולם כולו

פורסם: ג' אוקטובר 02, 2018 12:57 am
על ידי עושה חדשות
על פת הנילושה בחלב אי' ד"כל הפת כולה" אסורה. וכמדומני שהאחרו' כתבו בזה ביאורים.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 4:05 pm
על ידי שמואל דוד
בסוף הלל ״וכל עמך בית ישראל כולם ברנה״ כו׳

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 1:27 am
על ידי שמואל דוד
חולין קח.
כל החתיכות כולן

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 4:48 am
על ידי קראקובער
וימח את כל היקום ויש נדון בגמרא אם המבול היה בארץ ישראל.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 7:06 am
על ידי שמואל דוד
קראקובער כתב:וימח את כל היקום ויש נדון בגמרא אם המבול היה בארץ ישראל.

אפילו אם המבול לא היה בא״י, מ״מ מתו מהבלא.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 9:42 am
על ידי שמר
שמואל דוד כתב:
קראקובער כתב:וימח את כל היקום ויש נדון בגמרא אם המבול היה בארץ ישראל.

אפילו אם המבול לא היה בא״י, מ״מ מתו מהבלא.

אפ"ה לא שייך לשון "וימח" על בנ"א שמתו בהבלא.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 11:41 am
על ידי שמר
"מכל החי" (נח)
להוציא דגים ועוג.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:55 am
על ידי שמואל דוד
מנחות סו.
דכל השנה כולה מלאה שבתות

Re: כל העולם כולו

פורסם: ו' אוקטובר 19, 2018 5:04 am
על ידי שמואל דוד
היום ראיתי ביאור נפלא ברוח חיים פרק ו על המשנה כל העוסק בתורה לשמה כו׳ ״כל העולם כולו״ כדאי הוא לו.

Re: כל העולם כולו

פורסם: ב' נובמבר 05, 2018 12:29 am
על ידי עושה חדשות
אוצר לב - כל.pdf
(1.99 MiB) הורד 247 פעמים

Re: כל העולם כולו

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 6:07 am
על ידי שמואל דוד
חולין דף י. באותו המין כל היום כולו

ועיין דעת תורה (מהרש"ם) או"ח תרפב