ציבא עבד בית שאול

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מ בעריל
הודעות: 3
הצטרף: ב' יולי 02, 2018 9:56 pm

ציבא עבד בית שאול

הודעהעל ידי מ בעריל » ג' יולי 10, 2018 10:10 pm

לכבוד כלל חברי הפורום שלום!
כמה הערות בענין ציבא עבד בית שאול
שמואל א ט
שָׁאוּל עֶבֶד וּשְׁמוֹ צִיבָא ... וּלְצִיבָא חֲמִשָּׁה עָשָׂר בָּנִים וְעֶשְׂרִים עֲבָדִים.
כנראה שניתנו לו נכסים על מנת שאין לרבו רשות בהם. שאלתי היא אם אותם עבדים חייבים במצוות?
כשנתן דוד המלך כל אשר למפיבשת לציבא (שמואל ב יט) האם שחררו כמבואר בפאה (ג ח)? וכשחזר בו דוד המלך ממחצית האם ציבא עצמו בכלל החזרה?
אם הותר לדוד לקנוס את מפיבשת ליטול ממנו נכסיו ולהעבירם לאחר, למה הותר לו העשה 'לעולם בהם תעבדו'?
יורונו המורים ויבא שכמ"ה

ההוא גברא
הודעות: 577
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: ציבא עבד בית שאול

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' יולי 11, 2018 3:43 pm

בכל התנ"ך ובספר שמואל בפרט עבדי מלכים אינם עבדים אלא בני חורין שמשרתים מלכים ומקורבים להם.
נראה שהוא היה הממונה על נכסי שאול המלך, ולכן היה עשיר בעל עבדים וכשכלו בית שאול החזיק בנכסים לעצמו.

שבענו מטובך
הודעות: 272
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ציבא עבד בית שאול

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' יולי 11, 2018 3:57 pm

ההוא גברא כתב:בכל התנ"ך ובספר שמואל בפרט עבדי מלכים אינם עבדים אלא בני חורין שמשרתים מלכים ומקורבים להם.
נראה שהוא היה הממונה על נכסי שאול המלך, ולכן היה עשיר בעל עבדים וכשכלו בית שאול החזיק בנכסים לעצמו.

אבל ראה דברים מפורשים ביבמות סב ע"א ובפירש"י שם, שציבא היה עבד כנעני כפשוטו. וכן הוא בירושלמי יבמות פ"ב ה"ו.

מ בעריל
הודעות: 3
הצטרף: ב' יולי 02, 2018 9:56 pm

Re: ציבא עבד בית שאול

הודעהעל ידי מ בעריל » א' יולי 15, 2018 9:21 pm

לשון הרד"ק שמואל ב ט ב
וּלְבֵית שָׁאוּל עֶבֶד – עבד כנעני היה והי׳ לשאול ולביתו אחריו כמו שכתוב והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם ובני ציבא ועבדיו כלם עבדים לבית שאול כמו שאמר וכל מושב בית ציבא עבדים למפיבשת כי העבדים הם ובניהם וכל אשר להם היו לאדוניהם וכן נראה מדברי רז״ל כי ציבא עבד כנעני היה וכן נראה מהפסוקים.
וכן הוא בעוד מפרשים שם.

מ בעריל
הודעות: 3
הצטרף: ב' יולי 02, 2018 9:56 pm

Re: ציבא עבד בית שאול

הודעהעל ידי מ בעריל » ד' אוגוסט 15, 2018 3:49 pm

שבענו מטובך כתב:
ההוא גברא כתב:בכל התנ"ך ובספר שמואל בפרט עבדי מלכים אינם עבדים אלא בני חורין שמשרתים מלכים ומקורבים להם.
נראה שהוא היה הממונה על נכסי שאול המלך, ולכן היה עשיר בעל עבדים וכשכלו בית שאול החזיק בנכסים לעצמו.

אבל ראה דברים מפורשים ביבמות סב ע"א ובפירש"י שם, שציבא היה עבד כנעני כפשוטו. וכן הוא בירושלמי יבמות פ"ב ה"ו.

תודה על המראה מקום.
וראו דברי ערוך לנר ביבמות שם שדן בזה
"ועשרים עבדים: ק"ל עבדים לעבד מנא ליה? הא מה שקנה עבד קנה רבו, וא"כ עבדי בית שאול היו כמו הוא עצמו ולא עבדיו. ואין לומר שהקנה לו אחר על מנת שאין לרבו רשות בו, הא מסקינן בקידושין (כג:) דאפילו בכה"ג קנה האדון. ובשלמא על הפסוק לא קשה די״ל דציבא ישראל גמור הי׳ ומשרת בבית שאול, ואף דקרי לי' עבד שאול גם דואג האדומי נקרא כן אף שראש סנהדרין הי׳. אבל לפי הש״ס דהכא דס״ל עבד כנעני הי׳ קשה? ... ועוד ק"ל אם איתא דציבא עבד כנעני א*כ דוד שנתן לציבא חצי השדה אשר למפיבשת מאי אהני הא אין קנין לעבד בלא רבו ואפילו אם האדון בעצמו נתן לו ג*כ לא קנה ... וא"ל דדלמא דוד שחררו דכמו שיש למלך רשות ליתן נכסי אחד מעבדיו לאחר כמו כן יש לו רשות לשחרר עבדו ודוד שחרר לציבא קודם שנתן לו השדה מכ״מ קשה איך עבר דוד על עשה דהמשחרר עבדו עובר בעשה? ואפשר דעשה דלעולם בהם
תעבודו לא שייך אלא באדון שעובד בו אבל באחר לא אלא דבאחר לא שייך שחרור כיון דהעבד לאו ברשותו הוא אבל מלך שיש לו רשות גם על נכסי אחר יכול לשחרר. ועדיין צ״ע."
מה שכתב שהפסוק עצמו היה אפשר להבין ... צ"ע למה רצה דוד שמשרתם של בית שאול ימשיך לשרת מפיבשת, למה יתחייב ציבא לעבוד אצל זרע מעבידו לשעבר?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גלרשטיין ו־ 27 אורחים