דרומי כתב:איך 'טוב וחסד' שואל כאלה שאלות?...
אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב!
וראה מה שדנו התנאים לענין צלפחד ("התורה כיסתו כו")
דרומי כתב:איך 'טוב וחסד' שואל כאלה שאלות?...
אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב!
וראה מה שדנו התנאים לענין צלפחד ("התורה כיסתו כו")
חלמישצור כתב:גם שמם של החכמים (בבבלי) שישבו בסעודה לא נזכר. גם קמצא ובר קמצא הם שמות רעיוניים (כך מבאר המהר"ל בנ"י ובח"א) שהם חלק מהמשל הכללי הזה.
טוב וחסד כתב:הסיפור המפורסם ביותר על חורבן בית המקדש הוא סיפורו של "קמצא ובר קמצא" ודווקא הם גילו לנו חז"ל את שמם - ואילו את שמו של העשיר שהכל קרה בגללו לא הזכירו לנו את שמו שיהיה לדיראון עולם, למה?
שבענו מטובך כתב:טוב וחסד כתב:הסיפור המפורסם ביותר על חורבן בית המקדש הוא סיפורו של "קמצא ובר קמצא" ודווקא הם גילו לנו חז"ל את שמם - ואילו את שמו של העשיר שהכל קרה בגללו לא הזכירו לנו את שמו שיהיה לדיראון עולם, למה?
ראיתי שתמה על כך חכם אחד בקובץ אור תורה, תשע"ו (חוברת תקפג), עמ' שפה, ונשאר בצ"ע.
בקרו טלה כתב:
טוב וחסד כתב:בקרו טלה כתב:
לפי החתם סופר שכתב: " ולבי אומר לי שבעל הסעודה היה אחד מגדולי ישראל המפורסמים ולכן לא הוזכר כאן כלל מי הוא", לאור דבריו הקושיה מתעצמת עוד יותר מה גרע חלקו של רבי זכריה בן אבקולס (גיטין נו ע"א): "ענותנותו של ר' זכריה בן אבקולס - החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו...". זה פורסם שמו לדורות עולם כמי שנתן יד בחורבן ואילו אותו עשיר שהכל התחיל אצלו - שמו נסתר?
שבענו מטובך כתב:טוב וחסד כתב:הסיפור המפורסם ביותר על חורבן בית המקדש הוא סיפורו של "קמצא ובר קמצא" ודווקא הם גילו לנו חז"ל את שמם - ואילו את שמו של העשיר שהכל קרה בגללו לא הזכירו לנו את שמו שיהיה לדיראון עולם, למה?
ראיתי שתמה על כך חכם אחד בקובץ אור תורה, תשע"ו (חוברת תקפג), עמ' שפה, ונשאר בצ"ע.
הא לחמא עניא כתב:שבענו מטובך כתב:טוב וחסד כתב:הסיפור המפורסם ביותר על חורבן בית המקדש הוא סיפורו של "קמצא ובר קמצא" ודווקא הם גילו לנו חז"ל את שמם - ואילו את שמו של העשיר שהכל קרה בגללו לא הזכירו לנו את שמו שיהיה לדיראון עולם, למה?
ראיתי שתמה על כך חכם אחד בקובץ אור תורה, תשע"ו (חוברת תקפג), עמ' שפה, ונשאר בצ"ע.
מה נרויח אם נדע את שמו?? הרי לעצם גרימת החורבן מספיק במעשה ול"צ גם לשם העשיר, וא"כ מה לנו להזכיר את שמו?
כי לולא יצר הסקרנות זה באמת לא משנה מי הוא היה, העיקר הוא לידע מה היה שם כדי ללמוד מזה עניני בין אדם לחבירו.
משוש דורים כתב:ויש בזה הרבה תוכחה לשיטת הפסק הרווחת בדורינו, ואין כאן המקום להאריך בנושא כאוב זה.
דרומי כתב:ובענין זה שמעתי ווארט נפלא בשם הגרז"נ גולדברג שליט"א, לבאר את לשון הכתוב (הובא ברמב"ם סוף הל' תעניות) "כה אמר ה' צום הרביעי גו' והאמת והשלום אהבו":
חורבנו הסופי של בית המקדש הראשון וביטול מלכות בית דוד היה משום שגדליה בן אחיקם נהג ב"שלום" מוגזם ולא רצה לשמוע למי שסיפר לו רעה על ישמעאל שהרגו, ואילו חורבן ביהמ"ק השני היה מסיבה הפוכה - משום שר' זכרי' בן אבקולס נהג ב"אמת" יתר על המדה ולכן לא רצה להקריב הקרבן אף שהיה בזה מרידה במלכות.
והבית השלישי יעמוד לנצח משום שיהיה בו האיזון המתאים, גם "אמת" וגם "שלום" בלי הקצנה לשום צד. ודפח"ח.
טוב וחסד כתב:הסיפור המפורסם ביותר על חורבן בית המקדש הוא סיפורו של "קמצא ובר קמצא" ודווקא הם גילו לנו חז"ל את שמם - ואילו את שמו של העשיר שהכל קרה בגללו לא הזכירו לנו את שמו שיהיה לדיראון עולם, למה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים