מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפטיר בשבת - קרבנות היום

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' יולי 15, 2018 9:02 am

כידוע, המפטיר בנביא קורא קודם בתורה. ובכך, מצינו חילוקי דינים: בשבת, חוזרים וקוראים פסוקים מסוף קריאת התורה של שבת; וביו"ט, קוראים את קרבנות היום.

בשב"ק העעל"ט עלתה במוחי השאלה, מדוע בשבת חוזרים וקוראים מה שקראו כבר, ולא מוציאים ספר נוסף לקריאת קרבנות יום השבת?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יולי 15, 2018 9:45 am

תוספות מגילה דף כג.
והא שאין מוציאין ב' ספרי תורות בכל השבתות לקרוא בשניה וביום השבת כמו שעושין ביו"ט נראה לפי שאין בפרשה אלא שני פסוקים ואין קורין בתורה פחות מג' פסוקים ואין להתחיל בפרשה שלמעלה או לסיים בפרשה שלמטה משום דלא הוי מענינו של יום ועוד י"ל לפי שצריך להפטיר בכל שבת מענינו של יום ואי קרינן בשל שבת א"כ יהא צריך להפטיר בדסליק מיניה והיינו בשבת וא"כ יהו כל ההפטרות מענין אחד ועוד י"ל לפי שלעולם אין קורין בספר תורה שני בקרבנות אלא באותן שבאין לכפרה כדפירש לקמן פרק בני העיר (דף לא.) שקורין בהן ביו"ט ומהני לישראל כאילו הקריבום אבל קרבנות שבת אינן באין לכפרה ומש"ה אין קורין בהן:
[ועי"ע בטור סי' רפ"ג ובב"י שם]
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' יולי 15, 2018 12:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 15, 2018 11:14 am

יש לציין שיש מקרים נדירים שבהם כן קוראים את המוסף דשבת - בשבת ר"ח (ואז גם המפטיר הוא מעין הפרשה: "והיה מדי חודש בחדשו ומדי שבת בשבתו גו'")

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' יולי 15, 2018 1:08 pm

בקרו טלה כתב:
תוספות מגילה דף כג.
והא שאין מוציאין ב' ספרי תורות בכל השבתות לקרוא בשניה וביום השבת כמו שעושין ביו"ט נראה לפי שאין בפרשה אלא שני פסוקים ואין קורין בתורה פחות מג' פסוקים ואין להתחיל בפרשה שלמעלה או לסיים בפרשה שלמטה משום דלא הוי מענינו של יום ועוד י"ל לפי שצריך להפטיר בכל שבת מענינו של יום ואי קרינן בשל שבת א"כ יהא צריך להפטיר בדסליק מיניה והיינו בשבת וא"כ יהו כל ההפטרות מענין אחד ועוד י"ל לפי שלעולם אין קורין בספר תורה שני בקרבנות אלא באותן שבאין לכפרה כדפירש לקמן פרק בני העיר (דף לא.) שקורין בהן ביו"ט ומהני לישראל כאילו הקריבום אבל קרבנות שבת אינן באין לכפרה ומש"ה אין קורין בהן:
[ועי"ע בטור סי' רפ"ג ובב"י שם]

חשוב להגדיר במדוייק את הנידון. כי גם השואל לא הגדיר את שאלתו. ישנם שתי סיבות מדוע כן היה צריך לכאורה לקרוא את קרבנות היום,
האחד מתקנת משה רבינו לקרות בכל מועד 'בעניינו של יום'. ומטעם זה קורין בראש חודש בקרבנות המוספין של ראש חודש. אבל בשאר ימים טובים יוצאים ידי חובת עניינו של יום בפרשיות השונות שתיקנו לקרות בהם.
מלבד זאת יש תקנה מאוחרת מימי הגאונים להוציא ספר נוסף בכל יום טוב, לקרות בו במפטיר גם את קרבנות היום, (שהוא גם מעניינו של יום).
דברי התוס' המובאים בטור, והטעמים השונים מדוע אין קורין במוסף של שבת, באים ליישב על תקנת הגאונים מדוע לא תיקנו בשבת לקרות מפטיר בקרבנות היום.
אבל יש כאן שאלה נוספת מדוע אין קריאת התורה בשבת 'בעניינו של יום' מצד תקנת משה רבינו, על כך לא היה די בטעמים החלושים שכתבו התוס', אלא התשובה היא ששבת אינו יום טוב, ואין עליו תקנה מעניינו של יום, וכמו שאמרו בגמרא 'שבת לא איקרי מועד'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 15, 2018 2:02 pm

וכן הוא ב'דעת זקנים' בפרשת פינחס, שלאחר שכתבו הטעם כי 'בפרשת שבת לא כתיב בה כפרה, לפיכך אין אנו קורין אותה', הוסיפו וז"ל:
דבר אחר, משום דגבי מועדות כתיב 'אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְיָ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, דמשמע קריאה בתורה ממש; אבל בשבת לא כתיב כן, וגם לא איקרי מועד, וראש חודש איקרי מועד, כדכתיב 'קָרָא עָלַי מוֹעֵד' וגו'.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' יולי 15, 2018 4:21 pm

ביקורת תהיה כתב:וכן הוא ב'דעת זקנים' בפרשת פינחס, שלאחר שכתבו הטעם כי 'בפרשת שבת לא כתיב בה כפרה, לפיכך אין אנו קורין אותה', הוסיפו וז"ל:
דבר אחר, משום דגבי מועדות כתיב 'אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְיָ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, דמשמע קריאה בתורה ממש; אבל בשבת לא כתיב כן, וגם לא איקרי מועד, וראש חודש איקרי מועד, כדכתיב 'קָרָא עָלַי מוֹעֵד' וגו'.


נפלא עד מאד, כמה ביקשתי מקור לדבר זה.

ויש לציין שהר"ן (מגילה פ"ג, דף י: מדפי הרי"ף) כתב לגבי קריאת המפטיר בקרבנות טעם אחר - 'שמשום דביו"ט מפסיקין וקורין בעניינו, קוראין נמי בקרבנו, שהרי כל קריאתו לחובת היום, אבל בשבת שלא תיקנו בקריאתו שתהא מעניינו של יום, אלא לקרות התורה על הסדר, לא תיקנו גם כן לקרות בקרבנו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 16, 2018 2:19 pm

דעת זקנים מבעלי התוספות כתב:משום דגבי מועדות כתיב 'אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְיָ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, דמשמע קריאה בתורה ממש; אבל בשבת לא כתיב כן, וגם לא איקרי מועד.

וצ"ע מקרא (ויקרא כג) דכתיב:
{ב} דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם מוֹעֲדֵ֣י ה' אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם מִקְרָאֵ֣י קֹ֑דֶשׁ אֵ֥לֶּה הֵ֖ם מוֹעֲדָֽי׃
{ג} שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ מִקְרָא־קֹ֔דֶשׁ כָּל־מְלָאכָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ שַׁבָּ֥ת הִוא֙ לה' בְּכֹ֖ל מֽוֹשְׁבֹתֵיכֶֽם׃
{ד} אֵ֚לֶּה מוֹעֲדֵ֣י ה' מִקְרָאֵ֖י קֹ֑דֶשׁ אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם בְּמוֹעֲדָֽם׃
{ה} בַּחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֗וֹן בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר לַחֹ֖דֶשׁ בֵּ֣ין הָעַרְבָּ֑יִם פֶּ֖סַח לה'׃

ושם ממשיך את כל פרשת מועדות.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' יולי 16, 2018 6:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
דעת זקנים מבעלי התוספות כתב:משום דגבי מועדות כתיב 'אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְיָ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, דמשמע קריאה בתורה ממש; אבל בשבת לא כתיב כן, וגם לא איקרי מועד.

וצ"ע מקרא (ויקרא כג) דכתיב:
{ב} דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם מוֹעֲדֵ֣י ה' אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם מִקְרָאֵ֣י קֹ֑דֶשׁ אֵ֥לֶּה הֵ֖ם מוֹעֲדָֽי׃
{ג} שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ מִקְרָא־קֹ֔דֶשׁ כָּל־מְלָאכָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ שַׁבָּ֥ת הִוא֙ לה' בְּכֹ֖ל מֽוֹשְׁבֹתֵיכֶֽם׃
{ד} אֵ֚לֶּה מוֹעֲדֵ֣י ה' מִקְרָאֵ֖י קֹ֑דֶשׁ אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם בְּמוֹעֲדָֽם׃
{ה} בַּחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֗וֹן בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר לַחֹ֖דֶשׁ בֵּ֣ין הָעַרְבָּ֑יִם פֶּ֖סַח לה'׃

ושם ממשיך את כל פרשת מועדות.

ראשית יש לדעת שזו קושיא על הגמרא, 'שבת לא איקרי מועד' זה לשון הגמרא, ערכין דף י: ורש"י זבחים צא. מציין זאת שמוספי המועדים מקודשים משל שבת.
ועתה יש ליישב כיצד הגמרא תיישב לשון הכתוב.
וצריך לומר ש'אלה הם מועדי' היא כותרת כללית על כל הפרשה ולא על שבת, והתורה מזכירה את שבת רק כראשון למקראי קודש, וזה מדויקי בפרשה כי התורה חוזרת שוב וכתבה 'אלה מועדי ה'', כלומר שעד עכשיו עדיין לא פרטנו את המועדים, ומכאן ואילך הם המועדים.

ענני
הודעות: 20
הצטרף: ד' יולי 04, 2018 11:47 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי ענני » ב' יולי 16, 2018 11:52 pm

טור
רפג א מה שאין מוציאין בשבת ב׳ ספרים לקרות המוספין וביום השבת וגר כמו שקורץ בי״ט פרשת קרבנות המוספין ^לפי שאין בפרשת קרבנות מוסף שבת >ב <רק ב׳ פסוקים ואין לקרות אלא מעניינו של יום ועוד טעם אחר דאיתא במסכת תענית >כז:( אמר הקב״ה לאברהם תקנתי להם סדר קרבנות בזמן שקורים אותם לפני מעלה אני עליהם כאילו הקריבום לפני ומוחל אני על כל עוונותם ובמוסף שבת אין קרבן לכפר שכולן עולות וזהו רצית קרבנותיה למה רצית קרבנותיה לפי ששאר י״ט כולן באין חטאת ובשבת כולן באין עולות

שו''ע

רפג למה אין מוציאין ב׳ ספרי תורות בשבת. ובו ס״א:
א מה שאין מוציאין בשבת ספר שני לקרות פרשת המוספין מפני שאין בה אלא שני פסוקים:

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יולי 17, 2018 1:36 am

יהודי טבעי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
דעת זקנים מבעלי התוספות כתב:משום דגבי מועדות כתיב 'אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְיָ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו, דמשמע קריאה בתורה ממש; אבל בשבת לא כתיב כן, וגם לא איקרי מועד.

וצ"ע מקרא (ויקרא כג) דכתיב:
{ב} דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם מוֹעֲדֵ֣י ה' אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם מִקְרָאֵ֣י קֹ֑דֶשׁ אֵ֥לֶּה הֵ֖ם מוֹעֲדָֽי׃
{ג} שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ מִקְרָא־קֹ֔דֶשׁ כָּל־מְלָאכָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ שַׁבָּ֥ת הִוא֙ לה' בְּכֹ֖ל מֽוֹשְׁבֹתֵיכֶֽם׃
{ד} אֵ֚לֶּה מוֹעֲדֵ֣י ה' מִקְרָאֵ֖י קֹ֑דֶשׁ אֲשֶׁר־תִּקְרְא֥וּ אֹתָ֖ם בְּמוֹעֲדָֽם׃
{ה} בַּחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֗וֹן בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר לַחֹ֖דֶשׁ בֵּ֣ין הָעַרְבָּ֑יִם פֶּ֖סַח לה'׃

ושם ממשיך את כל פרשת מועדות.

ראשית יש לדעת שזו קושיא על הגמרא, 'שבת לא איקרי מועד' זה לשון הגמרא, ערכין דף י: ורש"י זבחים צא. מציין זאת שמוספי המועדים מקודשים משל שבת.
ועתה יש ליישב כיצד הגמרא תיישב לשון הכתוב.
וצריך לומר ש'אלה הם מועדי' היא כותרת כללית על כל הפרשה ולא על שבת, והתורה מזכירה את שבת רק כראשון למקראי קודש, וזה מדויקי בפרשה כי התורה חוזרת שוב וכתבה 'אלה מועדי ה'', כלומר שעד עכשיו עדיין לא פרטנו את המועדים, ומכאן ואילך הם המועדים.


כבר עמדו בזה מפרשי המקרא עי' מהר"ל בגור אריה ובדברי הגר"א בקול אליהו

ביני
הודעות: 46
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: מפטיר בשבת - קרבנות היום

הודעהעל ידי ביני » ו' יולי 21, 2023 1:16 am

יהודי טבעי כתב:
בקרו טלה כתב:
תוספות מגילה דף כג.
והא שאין מוציאין ב' ספרי תורות בכל השבתות לקרוא בשניה וביום השבת כמו שעושין ביו"ט נראה לפי שאין בפרשה אלא שני פסוקים ואין קורין בתורה פחות מג' פסוקים ואין להתחיל בפרשה שלמעלה או לסיים בפרשה שלמטה משום דלא הוי מענינו של יום ועוד י"ל לפי שצריך להפטיר בכל שבת מענינו של יום ואי קרינן בשל שבת א"כ יהא צריך להפטיר בדסליק מיניה והיינו בשבת וא"כ יהו כל ההפטרות מענין אחד ועוד י"ל לפי שלעולם אין קורין בספר תורה שני בקרבנות אלא באותן שבאין לכפרה כדפירש לקמן פרק בני העיר (דף לא.) שקורין בהן ביו"ט ומהני לישראל כאילו הקריבום אבל קרבנות שבת אינן באין לכפרה ומש"ה אין קורין בהן:
[ועי"ע בטור סי' רפ"ג ובב"י שם]

חשוב להגדיר במדוייק את הנידון. כי גם השואל לא הגדיר את שאלתו. ישנם שתי סיבות מדוע כן היה צריך לכאורה לקרוא את קרבנות היום,
האחד מתקנת משה רבינו לקרות בכל מועד 'בעניינו של יום'. ומטעם זה קורין בראש חודש בקרבנות המוספין של ראש חודש. אבל בשאר ימים טובים יוצאים ידי חובת עניינו של יום בפרשיות השונות שתיקנו לקרות בהם.
מלבד זאת יש תקנה מאוחרת מימי הגאונים להוציא ספר נוסף בכל יום טוב, לקרות בו במפטיר גם את קרבנות היום, (שהוא גם מעניינו של יום).
דברי התוס' המובאים בטור, והטעמים השונים מדוע אין קורין במוסף של שבת, באים ליישב על תקנת הגאונים מדוע לא תיקנו בשבת לקרות מפטיר בקרבנות היום.
אבל יש כאן שאלה נוספת מדוע אין קריאת התורה בשבת 'בעניינו של יום' מצד תקנת משה רבינו, על כך לא היה די בטעמים החלושים שכתבו התוס', אלא התשובה היא ששבת אינו יום טוב, ואין עליו תקנה מעניינו של יום, וכמו שאמרו בגמרא 'שבת לא איקרי מועד'.


גם שאלה זו כבר נשאלה בראשונים בסגנון זה (שנקרא וביום השבת משום חיוב קריאת עניינו של יום). עיין במרדכי סוף מגילה שהקשה שנקרא וביום השבת כמו בר"ח ובמועדים. וזה ברור שקריאת ראש חדש הוא משום עניינו של יום ולא מתקנת הגאונים. [וגם סידר השאלה על המימרא שמשה תיקן להם לישראל וכ"ו ולא על תקנת הגאונים שהזכיר מקודם.]
ועיין עוד בפירוש הרא"ש על התורה פרשת פינחס שהקשה למה לא תיקן משה ועזרא שנקרא וביום השבת, וזה בוודאי לא תקנת הגאונים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים