מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמא בן נתינה בבבלי ובירושלמי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אלי.ברקו
הודעות: 13
הצטרף: ג' פברואר 23, 2016 12:43 pm

דמא בן נתינה בבבלי ובירושלמי

הודעהעל ידי אלי.ברקו » א' יולי 15, 2018 10:47 am

בסיפור של דמא בן נתינה בבבלי (קידושין לא.) משמע שלא מכר את האבן בכלל, והפסיד את המכירה, אבל לשנה הבאה שנולדה לו פרה אדומה, קיבל עלייה את מה שביקשו בשביל האבן.

בירושלמי שם, הוא גם מכר את האבן באותו מעמד, וגם נולדה לו פרה אדומה באותו לילה ואותה מכר במשקלה בזהב.

מה הנ"מ בהבדלים בין בבלי לירושליים, ואיזה מהם דן את הגוי לזכות ואיזה לגנאי?

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דמא בן נתינה בבבלי ובירושלמי

הודעהעל ידי טברייני » ב' יולי 16, 2018 12:10 am

אגדות חלוקות.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=41060

לא הבנתי מהו ואיזה מהם דן את הגוי לזכות ואיזה לגנאי?

אלי.ברקו
הודעות: 13
הצטרף: ג' פברואר 23, 2016 12:43 pm

Re: דמא בן נתינה בבבלי ובירושלמי

הודעהעל ידי אלי.ברקו » ב' יולי 16, 2018 12:54 pm

זו דעה אישית - ולא מצאתי מי שידון אחרת:

בסיפור של ירושלימי מפורש שלא רצה להינות ממצוות כאו"א.
אבל בבבלי ביקש מהם שכר על הפרה "את מה שהפסיד שלא מכר את האבן".
משמע שכן הרגיש שהפסיד בגלל המצווה ?

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: דמא בן נתינה בבבלי ובירושלמי

הודעהעל ידי טברייני » ב' יולי 16, 2018 2:06 pm

האמת אני כבר שנים מסתובב עם המחשבה הזו
דלכאורה הרי הגמרא מקטרגת על ישראל, ולומדת כאו"א ממעשה דגוי
ולכן חשבתי באמת לפרש דמשום סיפא נקטיה שהרגיש שהפסיד במצוה הזו, וא"כ מצותו היא אך ורק מוסרית ומצפונית ולא תורנית, וידוע לנו להן מוסר בני אדם מוביל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 282 אורחים