עמוד 1 מתוך 1

תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:03 pm
על ידי אברך
לכאורה קטן שלומד תורה אין זה אלא מדין חינוך ואין זה מצות לימוד תורה ממש מן התורה, שהרי אינו מחוייב בה.
אמנם מצינו שקטן מופלג בחכמה אף פחות מגיל י"ג שנים חייבים לכבדו מן התורה מדין 'והדרת פני זקן' כדעת ריה"ג בקידושין לב: דהיינו יניק וחכים, והביא הבית יוסף יו"ד סי' רמד בשם השבלי הלקט דהיינו שלא הגיע לכלל מצוות.
ולכאורה מה שייך לכבדו, הרי תורתו אינו אלא מדין חינוך. ולכאורה מכבדים את ה'אדם' שלומד תורה, ולא את ה'תורה' שיש באדם.
וצל"ע.

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:17 pm
על ידי אוצר החכמה
א. להיפך. מה שכתבת זו התשובה כבוד התורה לא קשור למעשה המצווה של לימוד התורה אלא למציאות של ידיעת התורה. (מי שלומד בהתמדה גדולה אחות לוטן תמנע כי אינו מבין הוא ירא שמים גדול אבל לא ת"ח).
ב. לא נראה לי שאתה צודק שלימוד הבנים הקטנים נובע מחינוך ומצוות התורה ושננתם לבניך היא רק בגדולים אבל צריך ראיות.

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:23 pm
על ידי דרומי
יש מצות עשה מדאורייתא ללמוד עם הקטנים תורה. ובכך שונה לימוד תורה משאר המצוות שבהם זה רק מדרבנן.

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:42 pm
על ידי אברך
זה מצוה על הבן?
כפשוטו זה מצוה על האב ללמד את בנו מן התורה, אבל הבן עצמו מקייים מצוה מן התורה?

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:43 pm
על ידי אברך
אוצר החכמה כתב:א. להיפך. מה שכתבת זו התשובה כבוד התורה לא קשור למעשה המצווה של לימוד התורה אלא למציאות של ידיעת התורה. (מי שלומד בהתמדה גדולה אחות לוטן תמנע כי אינו מבין הוא ירא שמים גדול אבל לא ת"ח).
ב. לא נראה לי שאתה צודק שלימוד הבנים הקטנים נובע מחינוך ומצוות התורה ושננתם לבניך היא רק בגדולים אבל צריך ראיות.


גוי ת"ח מופלג, האם גם חייבים לכבדו מצד התורה שבו?

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 1:56 pm
על ידי יהודה בן יעקב
החפצא של תורה של קטנים הוא כשל גדולים, ואף יותר מכך
שבת דף קיט עמוד ב

אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן אמר ליה רב פפא לאביי דידי ודידך מאי אמר ליה אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:07 pm
על ידי אברך
הראיה אינה הוכחה גמורה, כיון שתשב"ר נקראים עד גיל עשרים כמדומני.

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:15 pm
על ידי שמואל דוד
יש תשובה בצפנת פענח בגדר לימוד תורה של קטן

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:30 pm
על ידי אש משמים
שם האשכול מטעה לכן רצוי למחוק את המילה 'דין' בשם האשכול.
(נראה כ'דין תורה' של קטן)

Re: דין תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 2:41 pm
על ידי אוצר החכמה
אברך כתב:
אוצר החכמה כתב:א. להיפך. מה שכתבת זו התשובה כבוד התורה לא קשור למעשה המצווה של לימוד התורה אלא למציאות של ידיעת התורה. (מי שלומד בהתמדה גדולה אחות לוטן תמנע כי אינו מבין הוא ירא שמים גדול אבל לא ת"ח).
ב. לא נראה לי שאתה צודק שלימוד הבנים הקטנים נובע מחינוך ומצוות התורה ושננתם לבניך היא רק בגדולים אבל צריך ראיות.


גוי ת"ח מופלג, האם גם חייבים לכבדו מצד התורה שבו?


בעביד באיסורא לא עסקינן.

Re: תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 3:48 pm
על ידי דרומי
בהמשך למה שכתבתי לעיל

Re: תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: ה' יולי 19, 2018 10:54 am
על ידי אברך
מצאתי חתם סופר בשו"ת יו"ד סי' רלג שמביא שיטות שסוברות ש'יניק וחכים' הוא רק כשהגיע לכלל מצוות, כיון שכל הכיבוד של תורה הוא רק כשמביאה לידי מעשים, אבל מי שאינו בכלל מעשים, אין סברא לכבד תורתו. ופשוט לו שלכו"ע מה שנאמר 'את ה' אלוקיך תירא' לרבות ת"ח, לא קאי על פחות מי"ג שנים [ולא נחלקו אלא לענין 'והדרת פני זקן' שקנה חכמה].

Re: תורה של קטן, כתורה ממש?

פורסם: א' יולי 22, 2018 10:16 pm
על ידי סעדיה
אברך כתב:מצאתי חתם סופר בשו"ת יו"ד סי' רלג שמביא שיטות שסוברות ש'יניק וחכים' הוא רק כשהגיע לכלל מצוות, כיון שכל הכיבוד של תורה הוא רק כשמביאה לידי מעשים, אבל מי שאינו בכלל מעשים, אין סברא לכבד תורתו. ופשוט לו שלכו"ע מה שנאמר 'את ה' אלוקיך תירא' לרבות ת"ח, לא קאי על פחות מי"ג שנים [ולא נחלקו אלא לענין 'והדרת פני זקן' שקנה חכמה].

וע"ע בשפת אמת יו"ד סי' רמ"ד.