מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהימן כבי תרי בממון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

מהימן כבי תרי בממון

הודעהעל ידי איש טלז » ג' יולי 17, 2018 10:50 pm

בפשוטו לא מהני מהימן כבי תרי בדיני ממונות כך לכאורה כי זה שצד אחד מאמין לו אין בכוחו לחייב את הצד השני להשמע לו, אולם ראיתי היום במחנ"א זכי' מהפקר סימן ו' כתב בתו"ד, ז"ל, דטעמא דיאוש שלא מדעת ל"ה יאוש משום דבאיסורא אתא לידי', כלומר הרי היא ככל אבידה שנתחייב בהשבתה, ויאוש דאח"כ ל"מ דברשותא דמרי' קאי אלא שאינו יודע למי יחזיר עד שיבא אליהו, וכל שבא אליהו ואמר של פלוני היא צריך להחזירה, "ואפשר דה"ה אם נאמן אצלו כבי תרי דחייב להחזירה, וכאותה שאמרו בקידושין אי מהימן לך זיל אפקה לצי"ש", עכ"ל,
וכי בדידיה תליא מילתא להאמינו כיון דנעשה שומר אבידה א"כ מחויב הוא לכל כללי המשפט וצ"ע .

[וכמדומה שמוכח שאבידה שאני ואכ"מ]

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מהימן כבי תרי בממון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 18, 2018 4:38 pm

עכ"פ כבר א"ש למה 'אליהו' יהיה נאמן לברר את השבת האבידה...

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: מהימן כבי תרי בממון

הודעהעל ידי ישנו » ד' יולי 18, 2018 10:25 pm

מהימן כבי תרי מהני בממון רק לעניין לא מקרעינן ולא מגבינן כמבואר בכתובות פ"ה.
השבת אבידה מהני ע"א כמבואר בר"ן הידוע בחולין, והריטב"א בגיטין חולק משום שע"א אינו צורבא מרבנן, אבל מוסכם שצורבא נאמן באבידה ול"ב שני עדים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים