מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 09, 2018 6:31 pm

שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.

וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.

מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 09, 2018 7:21 pm

לפענ"ד תירצתי הפוך:
שהוא באמת ישב על תילה של העיר, ועל קברו של בן סורר ומורה, וראה בית מנוגע וכו',
אלא שיש ביניהם מחלוקות בגדרי הלכותיהם של כאו"א מהנ"ל, והחולקים עליו סברו שאותה עיר נחרבה שלא כדין, ואותו בן נהרג שלא כדין וכו'.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

הודעהעל ידי יאיר1 » א' אוגוסט 12, 2018 12:15 am

יאיר1 כתב:שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.

וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.

מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.

יש מי שיחכים אותנו בזה?

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' אוגוסט 12, 2018 2:02 am

יאיר1 כתב:שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.

וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.

מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.


ראיתי פירוש דומה בחתם סופר [הנדמ"ח סנהדרין עא, א ומקורו מהחת"ס עה"ת פ' כי תצא]: מצו"ב:
קבצים מצורפים
חתם סופר פ' כי תצא.png
חתם סופר פ' כי תצא.png (124.71 KiB) נצפה 2111 פעמים

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה

הודעהעל ידי ע. התשבי » א' אפריל 19, 2020 11:46 am

ויש לעיין דלכאו' משמע מהלשון "אני ראיתיו" שראה את הבן סו"מ ועיה"נ עצמם, ואיך יתכן שראה רבי יונתן את אבשלום ושומרון?
[ובכלל לכאו' בזמנו כבר לא דנו דיני נפשות, וא"כ לא יכל לראות בן סו"מ ועיה"נ שנידונו למיתה].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים