מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6225
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי תוכן » ב' אוגוסט 13, 2018 12:14 am

אחד הגיע מאוחר לבית כנסת, ואחרי הנחת טלית ותפילין החזן כבר הגיע לברכו. הבן אדם ענה ברוך ה' המבורך לעולם ועוד, ומרוב הרגל המשיך 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם', ואז נזכר שלא אמר עדיין פסוקי דזמרה. מה עליו לעשות?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 13, 2018 1:02 am

כפי זכרוני יש תשובה במשנה הלכות לענין כזה, אלא דהתם מיירי במי שאחרי שירת הים פתח ביוצר אור, ומסקנתו שימשיך [ראיתי לפני למעלה מעשור ואולי איני מדייק].

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 13, 2018 1:04 pm

היה לי מעשה דומה והמשכתי "הא' האב הרחמן" כמו בב"ש ואיני יודע אם עשיתי נכון

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 13, 2018 1:52 pm

הרעיון יפה [ומתבקש], אלא שמן הדין יש להמשיך בברכה שפתח בה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אוגוסט 13, 2018 1:56 pm

לענין כתב:כפי זכרוני יש תשובה במשנה הלכות לענין כזה, אלא דהתם מיירי במי שאחרי שירת הים פתח ביוצר אור, ומסקנתו שימשיך [ראיתי לפני למעלה מעשור ואולי איני מדייק].

שו"ת משנה הלכות חלק ח סימן קצג
ב) במי שטעה בפסד"ז שאמר ברכו עם הציבור והתחיל ברכת יוצר אור עם הציבור ואח"כ נזכר שעומד באמצע פסד"ז כיצד יעשה וכמ"ע חשב לפמ"ש במ"ב סק"י סי' נ' בשם משכנות יעקב לגבי חומרת ב"ש וישתבח ובסי' נ"ג סק"י כתב המ"ב בשם המג"א דבשהה אפילו בדיבור לא יחזור לראש וה"ה בברכת יוצר אור כשלא באונס איפסק ברמ"א סי' ס"ה דלא יחזור לראש ולכן כתב שיגמור פסד"ז ואח"ז יגמור ברכת יוצר אור ממקום שהניח באמצע הברכה.
ולפענ"ד הארכתי בכעין זה במקום אחר והעליתי שלא יחזור לפסד"ז אלא ימשיך בתפלת יוצר אור עד לאחר שמ"ע ומזמורי פס"ד אם ירצה יאמר אח"כ כמו במי שבא לביהכ"נ ומצא קהל מתפללים ולא יוכל להגיע להתפלל בציבור שמדלג פסד"ז ומתפלל עם הציבור ואין הז"ג להאריך כעת בראיות.


שו"ת ויען יוסף אורח חיים סימן לה
על דבר השאלה שבמכתבו [במי שהיה עומד באמצע פסוקי דזמרה, והש"ץ אמר ברכו, וטעה והתחיל ברכת יוצר אור ביחד עם הציבור ואחר שאמר "ברוך אתה ה' אל' מלך העולם יוצר" נזכר שעדיין לא גמר הפסוקי דזמרה, האם רשאי לחזור כדי שלא להפסיד ברכת ישתבח].
יש לפשוט הספק מגמרא ראש השנה דף כ"ח ע"ב אמר ר' יושע כשלא נתת עברת על בל תגרע ולא עשית מעשה בידיך, כשנתת עברת על בל תוסיף ועשית מעשה בידיך עיין שם, שמעינן מינה כשצריך בעל כורחו לעבור על אחד משני דברים ואי אפשר שלא יעבור עכ"פ על אחד מהן, יבחור לעבור על מה שעובר רק בשב ואל תעשה כדי שלא יעבור על מה שהעבירה הוא במעשה. והנה בנידון הספק שמסתפק אם יאמר להלאה ברכת יוצר אור ועי"ז יחסר ברכת ישתבח, או יחזור לפסוקי דזמרה, ויהיה הברכה שהתחיל יוצר אור ברכה לבטלה, מוטב שיחסר ברכת ישתבח דלא עבר אלא בשב ואל תעשה, משא"כ כשחוזר לפסוקי דזמרה נמצא דעבר על ברכה לבטלה במעשה, דעקימת שפתיו הוי מעשה, ואף דלא דמי לגמרי, דהכא בשגגה אירע לידו, ותו דלפי הכרעת החיי אדם (כלל ה' בנשמ"א אות א') אם אומר ברכה בדרך שבח לא הוי לא תשא דאורייתא אלא מדרבנן, מ"מ אף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר הוי, כנלענ"ד בס"ד.


שו"ת להורות נתן חלק ב סימן י
ב"ה. כ"ה למב"י י' אייר, תשל"ד לפ"ק.
החיים והשלום לכבוד האי צורבא מרבנן חרוץ ושנון דנחית לימא דתלמודא מו"מ כמר יוסף אלתר וייס הי"ו, פה בני ברק.
יקרתו הגיעני, וע"ד ששאל, במי שעומד באמצע פסוקי דזמרה, והש"ץ אמר ברכו ואף הוא ענה עמו, ועי"ז טעה והתחיל אף הוא בברכת יוצר אור, האם יפסיק כדי להמשיך בפסוקי דזמרה ולומר ישתבח או לא.
א) הנה באמצע ברכת יוצר אור ודאי שלא יתכן להפסיק, דאע"ג דמבואר בשו"ע או"ח (סי' ס"ו ס"ג) דלקדיש ולקדושה ולברכו מפסיק אף באמצע הפסוק, ובאמצע ברכת יוצר אור דינו לכאורה כבאמצע הפסוק של קריאת שמע, וכמו שבין ברכה ראשונה לשניה דינו כבין שמע לוהיה אם שמוע וכמבואר שם (ס"ה), מ"מ הרי הא דמפסיק לקדיש וכו' אינו אלא משום דהוה מצוה עוברת, ומזה למד המג"א שם (סק"ה) דמפסיק גם לברכת הרעמים, ועיין מ"ב שם (סקי"ט), אבל בנ"ד ודאי אין להפסיק באמצע ברכת יוצר אור ולומר ישתבח, שהרי יכול לומר ישתבח אחר שגמר יוצר אור. ועוד דהרי מבואר בשו"ע (סי' נ"ט ס"ב) שאם פתח ביוצר אור וסיים מעריב ערבים לא יצא, ולדעת הב"ח לא יועיל אף אם סיים בתוך כדי דיבור יוצר המאורות, וא"כ כשיפסיק באמצע יוצר המאורות ויאמר ישתבח שהיא ברכה, נמצא שלא סיים ברכת יוצר אור ביוצר המאורות אלא בברכת ישתבח, ונמצא שקלקל את ברכת יוצר אור.
ב) ומהאי טעמא נראה, דמש"כ המג"א הנ"ל דאף באמצע הפסוק מותר להפסיק בברכת הרעמים, היינו דוקא באמצע הפסוק דק"ש, אבל באמצע ברכת יוצר אור או אהבה רבה אין להפסיק בברכה, דא"כ הו"ל כמסיים במעריב ערבים, שהרי התחיל ביוצר אור ומסיים בברכת הרעמים. ואף שימשיך אח"כ בברכת יוצר אור, הנה אין זה אלא ברכה בפני עצמה.
ג) אלא שיש לעיין אם יאמר ישתבח בין יוצר אור ובין אהבה רבה, דהמחבר בשו"ע (סי' ס"ו ס"ב) פסק שאם שכח להניח ציצית ותפילין יכול להפסיק בין הפרקים להניחם ולברך עליהם, והרמ"א כתב שיברך על התפילין ולא על הטלית, וביארו המג"א (סק"ד) בשם תר"י ז"ל, דתפילין הואיל דחובה להתפלל עמהם לכן מפסיק אבל טלית אינו אלא חובת מנא ולכן אינו מפסיק עיין שם, והנה ברכת ישתבח אינו חובה לק"ש דוקא אבל אם לא יאמרנה כאן שוב לא יוכל לאמרה אחר התפלה, וא"כ יתכן דמפסיק בברכת ישתבח כמו בברכת תפילין, אולם במ"ב שם (סקט"ז) הביא דרק ברכת תפילין שרי לברך משום שבלי תפילין הרי הוא כמעיד עדות שקר, ונמצא דתפילין הוא הכשר ק"ש ולכן לא הוי הפסק, אבל ישתבח שאין לו ענין לק"ש י"ל דהוי הפסק.
ד) ומ"מ נראה לענ"ד דשפיר יאמר ברכת ישתבח בין יוצר אור לאהבה רבה, ויתכן דבכה"ג גם הרמ"א מודה דשרי, דדוקא ברכת ציצית שיכול לברך לאחר התפלה וגם אינו מעכב ולכן אין לו לברך ברכה זו בין הפרקים, אבל ברכת ישתבח כיון דהוא סיומא דברכת ברוך שאמר וכמבואר בשו"ע (סי' נ"ד ס"א), ואם לא יברכו עכשיו שוב אי אפשר לברכו אחר התפלה - וכאשר כך נראה פשוט הואיל דכבר הפסיק בתפלות ובקשות שאינן מענין שבח דפסוקי דזמרה, שהרי ברכת ברוך שאמר וישתבח על שבח הקדוש ברוך הוא נתקנה ולא על תפלות ובקשות שבתפלת י"ח, ואין מקום לאמרה אחר תפלת י"ח דודאי דהוי הפסק - ואם לא יברך עכשיו נמצא שפתח בברוך שאמר ולא סיים ברכת פסוקי דזמרה שתקנוהו חז"ל, והוא מעוות לא יכול לתקון, לכן יברך עכשיו אחר שסיים יוצר המאורות. ואין לומר דברכת יוצר אור הוי הפסק בין ברוך שאמר לישתבח וא"כ איך יברך ישתבח אחר יוצר אור, דהרי מבואר בדרך החיים והביאו משנה ברורה (סי' נ"א סק"ח) דבין ברוך שאמר וישתבח מותר להפסיק בברכת הודאה כגון אשר יצר עיין שם, וגם ברכת יוצר אור הוי ברכת שבח על יצירת האור ולא הוי הפסק. ולכן נלע"ד שיאמר ישתבח אחר שסיים ברכת יוצר המאורות טרם שהתחיל אהבה רבה.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 13, 2018 2:09 pm

לענין כתב:הרעיון יפה [ומתבקש], אלא שמן הדין יש להמשיך בברכה שפתח בה.

במקרה שלי לא התחלתי יוצר אור והיה דעתי לברך ברוך שאמר אלא שמשיגרא דלישנא המשכתי ואמרתי מלכות ולכן עשיתי כנ"ל

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 13, 2018 2:29 pm

יש לדון אם אכן זה נקרא שלא פתח ביוצר אור [בשבת למשל, אם אמר אתה חונן בשיגרא דלישנא, זה ודאי נקרא שפתח בה, וצריך לסיימה].
ואינני מבין מה שכותב כת''ר שהיה בדעתו לומר ברוך שאמר, רק שטעה ואמר מלכות, איפה אחזת? לפני ברוך שאמר, או באמצעו?
בכל מקרה, היכא שעומד לפני פרשת התמיד או מזמור שיר וכיו''ב, פשיטא שודאי זה נקרא שפותח ביוצר אור וחייב להמשיך, ורק אם עומד באמצע ברוך שאמר - לפני בא''י אמ''ה, שם יש לדון כדברי מר, ואעפ''כ נראה לענ''ד דגם זה נקרא שפותח ביוצר אור, וכמו שהבאתי מהטועה בברכת שבת ופתח באתה חונן, דלא אזלינן אלא בתר דעתו [המוטעית] דרגע זה, ולא אחר מחשבתו הכללית שרוצה לומר אתה קדשת או אתה אחד.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 13, 2018 5:10 pm

ראיה מברכות השבת אין כיוון ששם אמר את המלים של ברכת החול וכאן אמרתי רק בא"י אמ"ה
לגבי איפה אחזתי - לא התחלתי להתפלל עדיין וכיוון שהש"ץ עמד בברכו תכננתי לומר בזריזות ב"ש פסד"ז וישתבח וחשבתי להסמיך את תחלת ברוך שאמר לאמירת ברכו אלא שמשיגרא דלישנא המשכתי "בא" אמ"ה" ולכן התחלתי ב"ש מהאמצע ולא מההתחלה והסתפקתי אם צדקתי. חשבתי שספקי ייפשט באשכול זה ובינתים לא היא.
בכל מקרה לא חשבתי שאני עומד להתחיל יוצר אור אלא שאני רוצה לומר ברכה וטעיתי בניסוח הברכה

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 13, 2018 7:11 pm

א. בגמרא ברכות בסוגיא דפתח ביוצר וסיים במעריב משמע ברור דבעינן שם ומלכות בכוונה לשם ברכה זו או עכ"פ לשם ברכה דומה לה (ובגדר של "דומה" - נחלקו רבותינו), ואם לאו - ה"ז כברכה בלא שם ומלכות.
ב. יש להשוות עם מחלוקת האחרונים לגבי מי שפתח בברוך דהטוב ומטיב דברהמ"ז ונזכר ששכח הזכרת היום ורוצה לשנות זאת ל"ברוך ... אשר נתן ...".

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 14, 2018 11:00 am

על א. יש מח' ראשונים בפרוש הגמרא בברכות י"ב לרש"י הכוונה שפתח בשם ומלכות על דעת ברכה אחת וסיים את הברכה באחרת אך יש ראשונים שמפרשים לא כך ונדמה לי שכמותם סתם מרן בשו"ע (והביא ד' רש"י כי"א). בכל אופן אם התגובה של מר מכוונת למה שכתבתי קודם הרי שאצלי המקרה היה הפוך - ידעתי איזו ברכה אני רוצה לברך ונכשלתי בשיגרא דלישנא והוספתי שם ומלכות בעוד שהברכה שרציתי לברך אינה פותחת בברוך.
על ב. אשמח אם תוכל להביא מקור או לבאר את מחלוקת האחרונים בענין זה כי זה נראה דומה באמת

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 14, 2018 11:52 am

ב. בעל התניא בסידורו כותב שאפילו אם רק אמר "ברוך" - יחזור לתחילת ברכת המזון (אבל אולי נימוקו משום שכבר אין זה המשך לברכה שלישית), ואינני זוכר מי חולק עליו.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי החושב » ג' אוגוסט 14, 2018 3:23 pm

תוכן כתב:אחד הגיע מאוחר לבית כנסת, ואחרי הנחת טלית ותפילין החזן כבר הגיע לברכו. הבן אדם ענה ברוך ה' המבורך לעולם ועוד, ומרוב הרגל המשיך 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם', ואז נזכר שלא אמר עדיין פסוקי דזמרה. מה עליו לעשות?

לי נראה פשוט שימשיך ביוצר אור.
אחרי שאמר שם ומלכות בכוונה לברכה אחת, ולאחר מכן החליט להסב את דבריו לברכה אחרת - בפשטות לא מועיל, והרי תהיה זו ברכה לבטלה (לא בדקתי כעת, אבל כך זכור לי). ונמצא שיצא קרח מכאן ומכאן.
מה גם שאף לכתחילה יש לעשות דווקא באופן זה. שכיון שלא הספיק להגיד פסוקי דזמרה, והציבור כבר התחילו ברכות ק"ש - ידלג פס"ד לגמרי (אם לא שיכול לקרוא מהר, ויוכל להתחיל שמו"ע עם כולם, ולפחות לא יספיד קדושה).
מה שדן באחד השו"תים שהובא לעיל, האם עדיף שיהיה ברכה לבטלה או עדיף להגיד 'ברוך שאמר' - לא זכיתי להבין. פסוקי דזמרה זה בכלל לא דינא דגמרא. ולא שייך להשוות לדברים שחיובם מבואר בגמרא.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 14, 2018 5:13 pm

החושב כתב:
תוכן כתב:אחד הגיע מאוחר לבית כנסת, ואחרי הנחת טלית ותפילין החזן כבר הגיע לברכו. הבן אדם ענה ברוך ה' המבורך לעולם ועוד, ומרוב הרגל המשיך 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם', ואז נזכר שלא אמר עדיין פסוקי דזמרה. מה עליו לעשות?

לי נראה פשוט שימשיך ביוצר אור.
אחרי שאמר שם ומלכות בכוונה לברכה אחת, ולאחר מכן החליט להסב את דבריו לברכה אחרת - בפשטות לא מועיל, והרי תהיה זו ברכה לבטלה (לא בדקתי כעת, אבל כך זכור לי). ונמצא שיצא קרח מכאן ומכאן.
.

אז כדאי שיבדוק מר בסוגיא בברכות י"ב שצוינה לעיל ובמחלוקת הראשונים בה. לפי מה שזכור לי אין אף שיטה שפשוט לה שאם אמר שם ןמלכות על דעת להמשיך ברכה אחת והמשיך ברכהאחרת זו ברכה לבטלה.
לרש"י בזה מסתפקת הגמרא ולשיטות אחרות פשוט להם שכן יצא

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי החושב » ג' אוגוסט 14, 2018 9:25 pm

כדכד כתב:
החושב כתב:
תוכן כתב:אחד הגיע מאוחר לבית כנסת, ואחרי הנחת טלית ותפילין החזן כבר הגיע לברכו. הבן אדם ענה ברוך ה' המבורך לעולם ועוד, ומרוב הרגל המשיך 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם', ואז נזכר שלא אמר עדיין פסוקי דזמרה. מה עליו לעשות?

לי נראה פשוט שימשיך ביוצר אור.
אחרי שאמר שם ומלכות בכוונה לברכה אחת, ולאחר מכן החליט להסב את דבריו לברכה אחרת - בפשטות לא מועיל, והרי תהיה זו ברכה לבטלה (לא בדקתי כעת, אבל כך זכור לי). ונמצא שיצא קרח מכאן ומכאן.
.

אז כדאי שיבדוק מר בסוגיא בברכות י"ב שצוינה לעיל ובמחלוקת הראשונים בה. לפי מה שזכור לי אין אף שיטה שפשוט לה שאם אמר שם ןמלכות על דעת להמשיך ברכה אחת והמשיך ברכהאחרת זו ברכה לבטלה.
לרש"י בזה מסתפקת הגמרא ולשיטות אחרות פשוט להם שכן יצא

בזכותך באמת פתחתי ספר... ישר כוח.
אכן במה שעולה מהסוגיא זכרת יותר טוב ממני, אבל למעשה, לענ"ד, הנכון הוא כפי מה שכתבתי.

שיטת רש"י שהספק של הגמרא הוא, האם מה שקובע זה הכוונה שבשעת אמירת שם ומלכות, או שהסיום שהוציא בפיו הוא הקובע. התוספות סוברים כמו רש"י. וכן הרמב"ם (לדעת הב"י) וכן סובר הרשב"א והראב"ד (הובא ברא"ש) [אולי יש עוד ראשונים, אבל פתחתי רק רא"ש ובית יוסף]. לעומת זאת הרי"ף והרא"ש סוברים שלא בזה הסתפקה הגמרא, וודאי שהכוונה בשעת אמירת שם ומלכות אינה מעכבת (וספק הגמרא הוא האם מועילה חזרה תוך כדי דיבור - ואין זה קשור לעניינינו).
השולחן ערוך (רט-א) פסק לפי שיטת הרמב"ם ורש"י [אבל אין מזה הכרח שפסק דווקא נגד שיטת הרי"ף. שכן, גם בלי להכריע לכאורה כך יש לנהוג מספק]
הספק בגמרא לא נפשט, לכן בדיעבד אין לחזור על הברכה.

כעת באים אנחנו הקטנים ואומרים: הפוסקים הניחו לנו מקום להתגדר. הם כתבו הוראות לגבי המקרה המבואר בגמרא - הבן אדם כבר עשה את מה שעשה, ונשאר רק לדון אם יחזור על הברכה או לא. אבל יש עוד מקרה מצוי שלא דיברו עליו. מה לעשות לכתחילה? התחיל לברך על דעת משהו אחד - האם מותר לסיים על דעת משהו אחר?
מקרה הראשון, הוא מה שנידון כאן. התחיל לברך 'יוצר אור' וכעת רוצה להמשיך 'ברוך שאמר'.
אבל יש עוד הרבה מקרים מצויים. למשל, איפה שיש סדר מוגדר לברכות. כמו קנה"ז, או 'המוציא' ו'לישב בסוכה' ועוד הרבה. וקורה הרבה פעמים שבן אדם מתבלבל. האם מותר לו לתקן את עצמו, או שחייב להמשיך את מה שהיה בדעתו?

לי נראה פשוט שאסור לו לתקן את עצמו וחייב להמשיך לפי מה שהיה בדעתו (אם לא היה בדעתו כלום - זה בסדר גמור, כמבואר בתוס' שם) - כמובן, כל עוד שזה שייך.
לפי רש"י ושא"ר שסוברים כמוהו - הרי מדובר בספק. וכי מותר לאדם לברך ספק ברכה לבטלה בשביל לקיים איזה עניין הלכתי אחר (כמו סדר הברכות לכתחילה, או פסוקי דזמרה)? ודאי שלא.
אלא מה נגיד, שיש כאן שיטת הרי"ף. נכון, לא לגמרי ברור שהיא נפסקה להלכה, אבל על כל פנים זה כבר ספק ספיקא.
הבעיה היא שבברכה לבטלה מחמירים גם בספיק ספיקא. ובפרט שכאן, לכאורה, השיטה העיקרית להלכה היא שיטת רש"י.
לכן, אם אדם אמר שם ומלכות על דעת ברכה אחת, אסור לו לסיים בברכה אחרת (אם לא שאין לו ברירה).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 12:27 am

מסקנת החושב נכונה, ומפורשת היא במשנה ברורה (סי' מ"ו ס"ק כ') בשם החיי אדם.

ש. ספראי
הודעות: 1698
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אוגוסט 16, 2018 1:24 am

זה מה שרשום אצלי בענין זה מקדמא דנא:

בדין השוכח ברכת "ישתבח" ונזכר ששכח בעומדו באמצע ברכת "יוצר אור". האם ביכולתו לומר "ישתבח" בין-הפרקים של "יוצר אור". הנה בשאלה זו נחלקו גדולי פוסקי דורנו זצ"ל ויבלחט"א. שלדעת מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל ומרן הגרי"ש אלישיב שליט"א הפסיד הוא את ברכת "ישתבח", אך לדעת מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אפשר לומר "ישתבח" בין הפרקים. וחשבתי להביא ראיה לדברי הגר"ח קניבסקי שליט"א דהנה כתב המג"א (ס"ו סק"ה) שמפסיקים בין הפרקים דיוצר אור לכבוד הקב"ה, ועל כן מותר להפסיק לברכת הרעם. וכן מצינו שכתב הגאון האדר"ת (בצוואתו שנדפסה בספר נפש דוד) ששרי לברך "על נטילת ידים" בין הפרקים, וסיבת שניהם היא דכיון דהוי ברכה עוברת שרי לברכה בין הפרקים.

והנה פסק השו"ע (נ"ב ס"א) דכשבא לביהכנ"ס ומצא שכבר התחילו הציבור ברכת יוצר ואין לו שהות לומר פסוקי דזמרה אפילו בדילוג, שיקרא ק"ש וברכותיה בלא פסוד"ז, ואחר התפילה יאמרם, אך בלי ברכותיה שלפניה ואחריה. ונמצא שאם לא יברך השתא "ישתבח", נמצא מפסידה, דשוב לא יוכל לברכה אחר התפילה. ונמצא דהוי ברכה עוברת, דאם לא יברכה כעת לא יוכל לברכה אח"כ, והוי לכאו' כברכת הרעם, דשרי לן לברכה באמצע ברכות יוצר בין הפרקים. ואחר שפירסמתי הדברים הנ"ל בקובץ "מבקשי תורה" בשנת תשנ"ה, שמעתי מאחד מבאי בית מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שהראו הדברים בפני מרן שליט"א. ומרן הגרי"ש אלישיב שליט"א לא הסכים עם דברים אלו.

ובשנת תשנ"ו נכנסתי ושטחתי הדברים קמיה מו"ר הגר"ח קניבסקי שליט"א. והשיב הגר"ח באלו הדברים, דלהלן: הנה בדבר זה יש לדון מד' שאלות. א] האם מכיון והפסיק בברכה אחרת, שוב לא יכול לשוב לסדר הברכות שצריך לברך. וע"ז יש להשיב מדברי הפוסקים שאם בירך ברכת הרעם או ברכת "אשר יצר" באמצע פסוקי דזמרה, דיכול להמשיך בסדר פסוד"ז ולברך ישתבח. ומזה חזינן שברכה אחרת, שאינה מסדר התפילה, אינה מפריעה מלהמשיך ולברך את הברכות הצריכות לברכם. ב] האם כשלא יברך כעת ישתבח, יפסיד ברכה זו או לא. הנה נדון זה כתיב מפורש בשו"ע (וכנ"ל) דאחר התפלה א"א לברך שוב ישתבח. וא"כ הוי כברכה עוברת. ג] האם אפשר לברך ברכה עוברת בין הפרקים דברכת יוצר אור. וע"ז מצינו דברי המג"א, שנפסקו במשנ"ב שמברכים ברכת הרעם בין הפרקים כיון שהוי ברכה עוברת. ד] יש לדון האם מכיון ופסוד"ז קודמים לסדר התפילה, ובסדר התפילה מצויים פסוד"ז קודם יוצר אור וק"ש וברכותיה, וא"כ יל"ע דמכיון והמשיך בתפילתו ובסדר התפילה, שוב לא יכול לשוב ולומר ישתבח. וע"ז י"ל דמכיון וקי"ל דנשים חייבות בפסוד"ז ומ"מ פטורים מברכות ק"ש. חזינן דפסוד"ז קשורים המה לתפילת שמונה עשרה וכלל לא לק"ש וברכותיה. וא"כ מאי איכפ"ל שאמר יוצר וק"ש, הא סו"ס פסוד"ז שייך לשמונה עשרה, ושמונה עשרה עדיין לא התפלל, וממילא יוכל לומר ישתבח בין הפרקים כל זה שמעתי ממרן הגר"ח קניבסקי שליט"א.

והנה עדיין יל"ע בזה, דהנה אף א"נ כראיות מו"ר הגר"ח שליט"א הוי ברכה עוברת, ושכה"ג ל"ח הפסק, ושפסוד"ז קשור לשמונה עשרה, אכתי קשה דהא ישתבח ניתקן לסוף סדר פסוד"ז, וא"כ כעת, שכבר המשיך בסדר התפילה וזנח את סדר פסד"ז, מי יימר לן דיכול לשוב ולברך ישתבח. וממה שהוכיח הגר"ח קניבסקי שליט"א מברכת אשר יצר או ברכת הרעם דאם בירכום באמצע פסוד"ז, שוב יכול לומר ישתבח. זה עדיין לא מעלה ארוכה לענ"ד, כיון דברכות אלו אינם מסדר התפילה ושפיר נחשב שעדיין מצוי הוא בחלק הפסוקי דזמרה. אך שכבר המשיך לברכת יוצר-אור, הרי כבר הפסיק בסדר פסוד"ז, ומי יימר לן דאפשר לשוב ולברכו.

ובשלמא בנשים שפיר הוכיח מו"ר שליט"א וכנ"ל, אך באנשים הלא נתקן כן סדר התפילה דיוצר וברכת ק"ש אחר פסוד"ז. ויעויין ג"כ בהא דקי"ל דאחר זמן תפילה עד ד' שעות אומרים ברכות ק"ש כיון דהוא מסדר התפילה. וצע"ק. והרב ידידיה קרביץ שיחי' העיר דאפשר ויל"ע בדבר גם מדין היסח הדעת. דבשלמא אם בירך ברכת הרעם, לא הסיח דעתו מהברכה שאוחז בה. אך כששכח ישתבח והמשיך לברכת יוצר אור, הרי הסיח דעתו מברכת ישתבח. ויל"ע.

ושאלתי את הגר"ח קניבסקי שליט"א ותשובת מכתבו היא כך: ברכות ותפילות אינם נחשבים להפסק, עכ"ל.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לא אמר פסוקי דזמרה והתחיל ברכות ק"ש

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 1:55 am

ייש''כ על הדברים המרתקים!
ומענין לענין, אביא מהרשום אצלי בס"ד.

ט. הטור הביא ד' בעל המנהיג דהקורא את שמע וקראו החזן לעמוד לקרות בתורה צריך לעמוד לקרות בתורה לכבוד התורה, מק"ו מכבוד הבריות ויראתם שמפסיק בשבילם. והביא הבית יוסף דברי הרשב"א בתשו' (ח"א סי' קפ"ה) דפשיטא לי' גבי כהן הקורא ק"ש שקראוהו לקרות בתורה שאינו מפסיק, וכ' הב"י דלענין הלכה אנו אין לנו אלא דברי הרשב"א דרב מובהק הוא, וכ"כ בשו"ע ס"ד. והוא מובן מאד דלא שרו אלא עניה לדברים שבקדושה שהיא דומה לעניית שלום, אבל לומר שמפני הכבוד ילך ויעסוק בענין אחר, וכמו להשתדל בשביל רבו ואביו זו לא שמענו, ופשיטא דלא יפסיק לדבר מצוה ואפי' נצרך , ולכן נקט הב"י כהרשב"א , והמ"ב הביא מהאחרונים שהמנהג לעלות לתורה, וצ"ע. וכיו"ב י"ל לענין מ"ש המג"א שאם שמע קול רעמים יפסיק ויברך, וצ"ע דלא אשכחן אלא כעין שאילת שלום, אבל הפסק באמצע הברכה למצוה אחרת מנא לן, וצ"ע .

וכן חידוש הוא בעיני מה שהתירו האחרונים ז"ל לומר קדיש דרבנן באמצע פסוקי דזמרא [האם לדעת מרן הגרח"ק מותר לאבל לומר קדיש -במקום שלא יהיה לו אח''כ לכה''פ- בין ברכות ק''ש?].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים