כתב הקוה"ס (כלל א') שנקטינן להלכה דכל ספק ממון לקולא לנתבע, דקיימ"ל כרבנן דסומכוס דאמרי "זה כלל גדול בדין המע"ה".
והנה הסמ"ג (עשין ע') כתב שאפי' סומכוס אינו אומר דבריו ('ממון המוטל בספק חולקין') כ"א בספק מציאותי (נמצא עוברה בצידה ואין ידוע אם משנגחה וכו'), ומדבריו למדין שבספיקא דדינא סומכוס נמי מודה דהמע"ה, וכ"כ תוס' בבכורות, וכ"כ הרשב"ם (בגט פשוט קס"ו) "דכיוון דמסתפק לבי דינא, היאך יוציאו מיד המוחזק" ו"הואיל ואין הדיינים יודעין לפסוק, יהיו שותקין".
והש"ך ב'תקפו כהן' פירש את דברי הסמ"ג, שעד כמה שיש כאן ספק לדיינים, המוחזק יכול לטעון ברי שאצלו אין הדבר ספק ושהסברא נוטה לו שהדין עימו. והקשה הקוה"ס על דברי הש"ך שהרי לרבה בר רב הונא אפילו בברי ממש סובר סומכוס חולקין (כדאי' בבב"מ ב: וק' ע"א).
ולא הבנתי את קושייתו, שהרי זה גופא, דדווקא בספיקא דדינא אפשר לומר סברא שעד כמה שהדיינים לא יודעים להכריע מסברתם, אזי יכול המוחזק לטעון שאצלו אין הדבר ספק וסברתו נוטה בבירור עימו. אבל הלא לדברי הסמ"ג דסומכוס ס"ל יחלוקו רק בספק מציאותי, א"כ מאי דאמר רבה בר רב הונא דסומכוס ס"ל דיחלוקו אפי' בברי וברי עכ"ח קאי בספק מציאותי, ובזה באמת אין סברא לומר שיהיה בכח המוחזק לטעון ברי שקים לו שהדין עימו, שהרי אין לו דרך לדעת את המציאות, ולכן יחלוקו.