מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעינין חיבוב מצוה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' ספטמבר 06, 2018 10:22 pm

יש שאמרו שיש עניין בלהחזיק את 4 המינים כל היום,וכן יש שנהגו לתקוע כל היום בר"ה שופר וכל זה משום חיבוב מצוה,וצ"ע מה הגדר בזה כי לכאורה לאחר שקיים המצוה מה עניין לעשותה שוב ושוב ?

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי אורח » ו' ספטמבר 07, 2018 1:05 am

כשאמרה תורה "ולקחתם לכם ביום הראשון" לא אמרה לקחת ארבעת המינים רגע אחד אלא שרצון ה' שניקח ארבעת המינים ביום הראשון, ורק שמתקיים דין התורה בלקיחה אפ' של רגע אחד, אך כל שמוסיף לקחת ארבעת המינים ביום הראשון ממשיך לקיים את מה שאמרה תורה ולקחתם לכם ביום הראשון.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' ספטמבר 07, 2018 1:19 am

מקור בבקשה.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי אורח » ו' ספטמבר 07, 2018 3:24 am

עובדיה חן כתב:מקור בבקשה.

ויקרא כג' מ'.
אינני בודה סברות מליבי אלא מקרא אני דורש לפניך, ובמקרא נאמר "ולקחתם ביום הראשון" ולא חלקה תורה שהיכא שכבר לקח בבוקר יום הראשון אין עניין שיקח בצהרי יום ראשון, אלא אמרה תורה לקיחתך ביום הראשון מצוה היא, [ורק דסגי בלקיחה רגע אחד כדי לקיים דינא דולקחתם ביום הראשון, דע"י שכבר לקח רגע אחד הרי הוא בכלל לוקחי הרבעת המינים ביום הראשון, אך וודאי שכשלוקח בהמשך היום הרי הוא ממשיך לקיים את מה שאמרה התורה ולקחתם ביום הראשון].

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 06, 2020 5:19 pm

ועד"ז בתק"ש אמרו דרך צחות, 'יום תרועה' אמר רחמנא, מלמד שתהא תוקע ומריע כל היום כולו...

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בענין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוקטובר 06, 2020 10:55 pm

ניתן לנצל את היום כולו לקיום מצוות ד' מינים עם יהודים נוספים שטרם קיימוה. כנ"ל בענין תק"ש. והרי זה גם חיבוב מצוה נאה לכל הדעות...

באג2000
הודעות: 84
הצטרף: ש' ינואר 21, 2017 10:34 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי באג2000 » ד' אוקטובר 07, 2020 4:35 pm

עובדיה חן כתב:יש שאמרו שיש עניין בלהחזיק את 4 המינים כל היום

א. כך היה מנהגם של אנשי ירושלים בסוכה מ"א ע"ב.
ב. לכאורה חלוק חיבוב מצוה מהידור מצוה - באמת אין טעם הלכתי להחזיקם כל היום, אבל הם חיבבו את המצוה. (הגמרא שם כותבת "ללמד כמה היו זריזין במצוות", אבל זה נמצא שם בהקשר ל"כמה מצוות חביבות עליהן" שהופיע כמה שורות קודם, אז אולי זה גם הכוונה בזריזין- בחיבוב ולא בהידור.)

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 07, 2020 4:55 pm

עובדיה חן כתב:וכן יש שנהגו לתקוע כל היום בר"ה שופר וכל זה משום חיבוב מצוה,וצ"ע מה הגדר בזה כי לכאורה לאחר שקיים המצוה מה עניין לעשותה שוב ושוב ?

בפשטות, לפי הפוסקים אסור לתקוע שוב אחר ששמעו המאה קולות

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 07, 2020 5:57 pm

אי משום חשש לצאת יד"ח, שפיר דמי.

והנוהגים כד' הרב 'סגי נהור', ודאי יצאו ידי כולם.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 07, 2020 8:16 pm

לבי במערב כתב:אי משום חשש לצאת יד"ח, שפיר דמי.

והנוהגים כד' הרב 'סגי נהור', ודאי יצאו ידי כולם.


בשניהם אין הטעם משום חיבוב מצוה

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 07, 2020 8:18 pm

אחר שנוהגים כן משום חשש והידור מצוה (או לזכות את הרבים, וכנ"ל), אפשר ליתן בו עוד טעם לשבח משום חיבובה. אך באמת זה דוחק.

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי בית צדיקים » א' אוקטובר 11, 2020 9:28 pm

באג2000 כתב:
עובדיה חן כתב:יש שאמרו שיש עניין בלהחזיק את 4 המינים כל היום

א. כך היה מנהגם של אנשי ירושלים בסוכה מ"א ע"ב.
ב. לכאורה חלוק חיבוב מצוה מהידור מצוה - באמת אין טעם הלכתי להחזיקם כל היום, אבל הם חיבבו את המצוה. (הגמרא שם כותבת "ללמד כמה היו זריזין במצוות", אבל זה נמצא שם בהקשר ל"כמה מצוות חביבות עליהן" שהופיע כמה שורות קודם, אז אולי זה גם הכוונה בזריזין- בחיבוב ולא בהידור.)

עד היום נוהגים בסאטמער לדוגמא לחזור לבית עם הד' מינים ביד לא כמו עם ישראל שנוהגין לחזור שד' מינים בנרתיקיהם או נשארו בביהמ"ד.

באג2000
הודעות: 84
הצטרף: ש' ינואר 21, 2017 10:34 pm

Re: בעינין חיבוב מצוה

הודעהעל ידי באג2000 » ב' אוקטובר 12, 2020 11:13 am

האמת, שמפורש שם בעמוד הבא שמקיימים מצוה בנטילה כל היום (ועל כן שכח בשבת והוציא לרה"ר נחשב שקיים מצוה), ולא רק חיבוב מצוה או זיכוי הרבים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים