מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי איש טלז » ו' ספטמבר 07, 2018 10:07 am

ויל"ע בעדים המעידים על פרטים הנצרכים לחיוב, ואין עיקר החיוב על פיהם, אם הם חייבים בהזמה, וכגון באשת איש שזינתה, אם עדי הקידושין שהוזמו נהרגין, וכן בעדים המעידים על המחלל שבת שהוא גדול [והיה כבר עדים שחייב שחילל שבת ואח"כ באו העדים השניים שהוא גדול וניתן לעונשו]
שו"ר בישועות ישראל סימן ל"ח שלמד מד' התוס' סנהדרין דפ"ו ע"ב, דעדים שהעידו על א' שהוא גדול וכן עדים שהעידו על אשה שהיא מקודשת, אינם חייבים מיתה, ובסו"ד כתב דצ"ע בזה לדינא.
אמנם לחזו"א בב"ק יח' ח' מתבאר דעדים שמעידים שראובן ושמעון היו במקום פלוני א"א להזימם דלעולם יהיה הכחשה וע"כ ל"ב בזה יכול להזימה ונקט דחיוב הזממה יהיה מוטל על העדים שהעידו שאחר היה במקום פלוני וי"ל
מחפש עוד ראיות וכו' לנידון הנ"ל

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי איש טלז » ו' ספטמבר 07, 2018 10:09 am

ובאמת יל"ד בכל זוממי זוממין דהכת המזימה בשקר נחשבת כמעידה על חיוב מיתה לכת המוזמת ואף שעונשם הוא מחמת שהעידו שקר והכת המזימה לא מעידה על כך אלא שהיו באותה שעה במקום פלוני וי"ל בהנ"ל

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי איש טלז » ו' ספטמבר 07, 2018 10:10 am

וכן משכח"ל עוד בעדי גלות שמודה הנידון לדבריהם שהרג בשוגג וטוען שהרג גוי והם מעידים שהוא הרג ישראל מה דינם בכשא"ז ויל"פ בזה ישוב לקושית התוס' ריש מכות גבי גלות ואכ"מ

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי איש טלז » ו' ספטמבר 07, 2018 10:11 am

ויש לבדוק היטב בירושלמי בב"ק מרובה עדי גניבה שהוזמו מתחייבים נמי על הטביחה ואכ"מ

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 07, 2018 10:20 am

עדות על חיוב תמיד כוללת בתוכה גם עדות על הפרטים הצדדיים, האם יש את נפשך לפטור אותם מעונש הזממה? ומה שאלת דוקא כאשר הרוצח בשגגה טוען שהנרצח היה גוי, וכי בטענותיו הדבר תלוי? כל שיש לשאול הוא באופן שהדבר נחלק לשתי כתות, והכת המעידה על עצם החיוב קדמה עדותה לכת המעידה על השלמת התנאים. הלא כן?

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי איש טלז » ו' ספטמבר 07, 2018 10:30 am

אכן כן ,שאלתי היא רק באופן שהחיוב כבר לפנינו רק אין ברור לנו את פרטי החיוב [ולזה דנתי שאולי אפש"ל דבגוונא הנ"ל משכח"ל עד"ז על גלות בלי טענת מזיד הייתי ]

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בתנאי החיוב יש חיוב כאש"ז?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 13, 2018 4:06 pm

חז"ל דנו על כעין זה, כגון ג כיתי עדים שהעידו על שור שנגח ועשאוהו מועד והוזמו, או שהעידו על ג שני חזקה.
ומשמע מהסוגיא שהכל תלוי בכוונת העדים כפי שהיא נראית לפנינו מתוך מעשיהם, שאם היה להם מקום לומר שבאו לזכותו של הנידון (כגון בחזקה: לא באנו אלא לחייבו בפירות שנה אחת) או לעונש קל (כגון בשור: לא באנו אלא לחייבו חצי נזק) - מקבלים את טענתם. אבל אם ניכר מתוך מעשיהם שהתכוונו לענין כולו (כגון שבאו ג כיתי עדים הרומזים אלו לאלו) - חייבים על הענין כולו, שהרי זה מה שזממו לעשות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פלוריש ו־ 188 אורחים