מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

הודעהעל ידי החושב » ו' ספטמבר 07, 2018 3:12 pm

כמדומה מקובל בהלכה שגם מי שלא יודע לשון הקודש, יכול הוא לקיים כל המצוות של קריאה כשהוא קורא בלשון הקודש. כגון קריאת שמע, ברכת המזון, תלמוד תורה (של מקרא) ואולי עוד דוגמאות.
וכן כתב המשנה ברורה בסימן ס"ב לגבי קריאת שמע כדבר פשוט. ובביאור הלכה שם תמה על הפמ"ג שמפקפק בזה:
ביאור הלכה סימן סב
ומש"כ במ"ב דבלה"ק אפילו אינו מבין הלשון יצא עיין בפמ"ג שמסתפק בזה ומהתימא שהעלים עיניו מדברי הלבוש בסימן קצ"ג שכתב בהדיא שם דהמברך יוצא אף אם אינו מבין הלשון ובאמת שם בסימן קצ"ג לא נסתפק בזה כלל והעתיק שם דברי הלבוש לדינא. וכן כתוב לדינא למעשה בהגהות ר' אלעזר לאנדא בפ"ז דסוטה עיין שם.


אני מחפש מקור לדבר זה.
בינתיים מצאתי רק מקור שממנו לכאורה מוכח להיפך - אם לא מבינים את השפה - לא יוצאים.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יח עמוד א
והלועז ששמע אשורית יצא וכו', - והא לא ידע מאי קאמרי? - מידי דהוה אנשים ועמי הארץ. - מתקיף לה רבינא: אטו אנן האחשתרנים בני הרמכים, מי ידעינן? אלא מצות קריאה ופרסומי ניסא - הכא נמי מצות קריאה ופרסומי ניסא.

רש"י מסכת מגילה דף יח עמוד א
ופרסומי ניסא - אף על פי שאין יודעין מה ששומעין, שואלין את השומעין ואומרין מה היא הקרייה הזו, ואיך היה הנס, ומודיעין להן.

א. מה קושיית הגמרא: והא לא ידע מאי קאמרי? אז לא ידע. מה קרה? הרי זה הדין הכללי שבלשון הקודש יוצאים בכל המצוות גם אם לא מבינים את השפה.
ב. מתשובת הגמרא נראה שזהו דין מיוחד בקריאת המגילה - ששם העיקר הוא פרסומי ניסא. אבל בשאר הדברים (כמו קריאת שמע, או ברכת המזון) מי שלא לא מבין את השפה לא יכול לצאת. וכסברא הפשוטה של הגמרא - אם אתה לא מבין ובשבילך זה סתם רצף הברות - לא עשית כלום.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' ספטמבר 07, 2018 4:38 pm

אני לא כל כך מבין את התמיהה, מאי גרע מי שלא מבין את השפה ממי שלא כיון את פירוש המילות (ובמקרים מסוימים אף נמצא ב'חיש' ארוך מתחילת הברכה, וכלל אינו זוכר ששפתיו נעות, וכבר תמה המנחת שלמה מדוע לא לדון אותו כמתעסק, ואעפ"כ למעשה נוקט שיוצאים ידי חובה).

ובמגילה מוכרחים לומר (לפום ריהטא) שהגמרא סברה שבלי להבין ולחשוב על פירוש המילים אין פרסום הנס, ומסיקה הגמרא דלא כן. אבל מצווה שכל ענינה היא דיבור ואין צריך כוונה לעיכובא, במאי יגרע מי שאינו מבין את השפה, ואי משום דלא 'ראוי לבילה', א. זו סברא מחודשת. ב. ראוי וראוי, יכול לבקש ממישהו שילמד אותו פירוש המילות.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

הודעהעל ידי החושב » א' ספטמבר 09, 2018 1:37 pm

מקדש מלך כתב:אני לא כל כך מבין את התמיהה, מאי גרע מי שלא מבין את השפה ממי שלא כיון את פירוש המילות (ובמקרים מסוימים אף נמצא ב'חיש' ארוך מתחילת הברכה, וכלל אינו זוכר ששפתיו נעות, וכבר תמה המנחת שלמה מדוע לא לדון אותו כמתעסק, ואעפ"כ למעשה נוקט שיוצאים ידי חובה).

זה אכן דומה, אף כי יש לחלק [במיוחד לאור ההסתכלות המודרנית על הנושא של המודע ותת מודע - יש דברים שהמוח של האדם קולט למרות שהוא לא מודע לזה].
וראיתי כעל במשנה ברורה שגם כן מביא ראיה זו:
שער הציון סימן קצג ס"ק ג
עיין בפרי מגדים שכתב דיוכלו לברך בלשון הקודש אף על פי שאינן מבינות, אף על גב דבשמיעה בעינן דוקא שיבינו, כשהן מברכות בעצמן עדיף טפי, וכן כתב בלבוש ועולת תמיד, וכן כתב במגן גבורים סימן ס"ב בשם ספר שער אפרים, עיין שם, וכן משמע ממגן אברהם סימן ק"א סעיף קטן ה. ונראה לי גם כן כדמות ראיה לזה, דמאי גריעא דבר זה מאם לא כוון לבו בברכת המזון דודאי יצא בדיעבד, וכמו שכתבנו לעיל בסימן ס' במשנה ברורה סעיף קטן ז בשם הפוסקים:



ובמגילה מוכרחים לומר (לפום ריהטא) שהגמרא סברה שבלי להבין ולחשוב על פירוש המילים אין פרסום הנס, ומסיקה הגמרא דלא כן. אבל מצווה שכל ענינה היא דיבור ואין צריך כוונה לעיכובא, במאי יגרע מי שאינו מבין את השפה, ואי משום דלא 'ראוי לבילה', א. זו סברא מחודשת. ב. ראוי וראוי, יכול לבקש ממישהו שילמד אותו פירוש המילות.

אולי. אבל יותר נראה לחלק, שבמגילה מדובר בשמיעה (ולא בקריאה) [וכמו החילוק שמחלקים הפוסקים שהובאו בשעה"צ הנ"ל]

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 11, 2018 11:47 pm

אבל לא קיימא לן כהאי חילוק, וכהמשך דברי המשנ"ב בקצג שם:

ויש פוסקים שסוברין שבלה"ק יוצא אדם ידי חובתו בשמיעה אף על פי שאינו מבין הלשון (משא"כ [ה] בשאר לשונות דלכו"ע אינו יוצא אם אינו מבין הלשון) וכן המנהג שנשים יוצאות י"ח בשמיעה מהמברך אף על פי שאינן מבינות כלל ואפילו בקידוש שהוא דאורייתא לכו"ע להנשים אפ"ה יוצאות בשמיעה וכן ע"ה אף על פי שאינן מבינים דברי המקדש [אחרונים] ומ"מ יותר טוב שיאמרו אחרי המברך והמקדש מלה במלה בלחש אם אפשר להם דבזה יצאו לכל הפוסקים

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: דין קריאה בלשון הקודש כאשר אינו מבין לשון הקודש

הודעהעל ידי החושב » ד' ספטמבר 12, 2018 12:38 am

מקדש מלך כתב:אבל לא קיימא לן כהאי חילוק, וכהמשך דברי המשנ"ב בקצג שם:

ויש פוסקים שסוברין שבלה"ק יוצא אדם ידי חובתו בשמיעה אף על פי שאינו מבין הלשון (משא"כ [ה] בשאר לשונות דלכו"ע אינו יוצא אם אינו מבין הלשון) וכן המנהג שנשים יוצאות י"ח בשמיעה מהמברך אף על פי שאינן מבינות כלל ואפילו בקידוש שהוא דאורייתא לכו"ע להנשים אפ"ה יוצאות בשמיעה וכן ע"ה אף על פי שאינן מבינים דברי המקדש [אחרונים] ומ"מ יותר טוב שיאמרו אחרי המברך והמקדש מלה במלה בלחש אם אפשר להם דבזה יצאו לכל הפוסקים

אכן. המנהג שעליו מדבר המשנה ברורה הוא שסומכים על שיטת רש"י שהובאה ברא"ש.
רא"ש מסכת ברכות פרק ז סימן ו
תנ"ה שנים שאכלו מצוה ליחלק בד"א ששניהם סופרים אבל אחד סופר ואחד בור סופר מברךיד ובור יוצא מכאן רוצים להביא ראיה דאשה יוצאה בבהמ"ז בשמיעה אף על פי שאינה מבינה לה"ק ואינה צריכה לברך בלשון שהיא מכירהטו ואין ראיה מכאן דדלמא מיירי הכא שבור מבין לשון הקודש אבל אינו יודע לברך ורש"י הביא ראיה מדתנן במגילה (דף יז א) הלועז ששמע אשורית יצא אף על פי שאין מבין הלשון ויש לדחות דפרסומי ניסא שאני כדאמר התם רבינא האחשתרנים בני הרמכים מי ידעינן מאי ניהו אלא פרסומי ניסא שאני:

השיטה הזו בפירוש לא מסתדרת עם הבנת הסוגיא (מגילה יח.) כפי שהובנה והוצגה בתחילת האשכול: בגמרא משמע שהדין הזה הוא מיוחד למגילה, ואילו רש"י כותב שזה דין כללי. (וכפי שכותב על זה הרא"ש)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 284 אורחים

cron