בירך ולא אמר וציונו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 854
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ספטמבר 13, 2018 5:44 pm

מעשה בביהמ"ד אחד שבר"ה בשעת ברכת לשמוע קול שופר, דילג התוקע על מילת וצונו. המקרא אמר לו שלא לחזור ולברך, ואחד המתפללים שם נחלק עליו לאח"כ, באומרו שזקנו בעל הברכת שמואל, במסכת קידושין סימן י"ח אות ב', ייסד שעיקר הברכה היא ה'וציונו', ולכן לא יצאו.

מה דעת חו"ר הפורום בזה.

כדכד
הודעות: 2934
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 13, 2018 6:29 pm

לכאורה הוא צודק כי עיקר הברכה היא שה' ציווה לעשות המצוה ואם רק קדשנו במצוותיו החסיר חלק מהותי מהברכה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 854
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 16, 2018 5:00 pm

הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

וע"ע, במתינות, במחצית השקל ריש סי׳ י"ז

לבנון
הודעות: 341
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי לבנון » א' ספטמבר 16, 2018 6:30 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

דעת הגר"ח ידועה, שברכת התורה היא לא ברכת המצוות, אלא ברכת הודאה ושבח, וממילא אין ראיה לגבי ברכת המצוות.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' ספטמבר 16, 2018 7:13 pm

אם דילג על וצונו, ה"ז כאילו דילג גם על "לשמוע קול שופר", שהרי אין כל משמעות למילים אלו ללא "וצונו". אם כן הרי זה כמי שבירך "בא"י אמ"ה אק"ב" שמסתבר שלא יי"ח ברכה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 854
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 17, 2018 12:19 am

לבנון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

דעת הגר"ח ידועה, שברכת התורה היא לא ברכת המצוות, אלא ברכת הודאה ושבח, וממילא אין ראיה לגבי ברכת המצוות.

בפלוגתא דפוסקים תליא, ולא מצינו חילוק זה בדבריהם.

עכ"פ הגרמ"פ מיירי בענין ברכת המצוות וע"ז כתב דבריו

כדכד
הודעות: 2934
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 17, 2018 10:24 am

לא ראיתי את הגרמ"פ בפנים אבל אם הראיה היא מכך שאפשר לצאת ידי ברה"ת בברכת אהבה רבה אולי אין זו ראיה כי שם יש משמעות להודאה לקב"ה על נתינת התורה גם בלי וציונו לעומת זאת בברכות אחרות אין משמעות כזו אם דילג "וציונו".

פייש
הודעות: 127
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי פייש » ב' ספטמבר 17, 2018 10:44 am

לפלפולא בעלמא.. הרי דעת חלק מהראשונים שנשים אין מברכות על מעשהז"ג כיון דלא מצי אמרי וצונו, ואם אפשר בלי וצונו יאמרו כן, אבל בודאי אינו נכון שאסור לשנות מטבע שטבעו חכמים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 854
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 17, 2018 6:46 pm

ע"ז עי׳ מחצית השקל שהבאתי בסי׳ י"ז

ביקורת תהיה
הודעות: 493
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 18, 2018 9:13 am

מבחינה לשונית יש הבדל בין ברכה שנוסחה 'ל' ובין ברכה שנוסחה 'על'.
המברך 'אשר קדשנו במצותיו לשמוע קול שופר' – אע"פ שלא ביטא במפורש שציונו על כך, מכל מקום הדבר משתמע היטב מדבריו, ומסתבר שיצא ידי ברכה.
המברך 'אשר קדשנו במצותיו על נטילת לולב' – לשון עלגים היא, וצריך עיון מה דינו.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מלפנא, פלתי ו־ 35 אורחים