מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירך ולא אמר וציונו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' ספטמבר 13, 2018 5:44 pm

מעשה בביהמ"ד אחד שבר"ה בשעת ברכת לשמוע קול שופר, דילג התוקע על מילת וצונו. המקרא אמר לו שלא לחזור ולברך, ואחד המתפללים שם נחלק עליו לאח"כ, באומרו שזקנו בעל הברכת שמואל, במסכת קידושין סימן י"ח אות ב', ייסד שעיקר הברכה היא ה'וציונו', ולכן לא יצאו.

מה דעת חו"ר הפורום בזה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 13, 2018 6:29 pm

לכאורה הוא צודק כי עיקר הברכה היא שה' ציווה לעשות המצוה ואם רק קדשנו במצוותיו החסיר חלק מהותי מהברכה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 16, 2018 5:00 pm

הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

וע"ע, במתינות, במחצית השקל ריש סי׳ י"ז

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי לבנון » א' ספטמבר 16, 2018 6:30 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

דעת הגר"ח ידועה, שברכת התורה היא לא ברכת המצוות, אלא ברכת הודאה ושבח, וממילא אין ראיה לגבי ברכת המצוות.

ספרים וועלט
הודעות: 1216
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' ספטמבר 16, 2018 7:13 pm

אם דילג על וצונו, ה"ז כאילו דילג גם על "לשמוע קול שופר", שהרי אין כל משמעות למילים אלו ללא "וצונו". אם כן הרי זה כמי שבירך "בא"י אמ"ה אק"ב" שמסתבר שלא יי"ח ברכה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 17, 2018 12:19 am

לבנון כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הראוני את דברי מרן הגרמ"פ באו"ח ח"א סי׳ כ"א שכתב להדיא ד׳וצונו׳ איננה עיקר בברכה, בנוגע לצאת ידי ברכת התורה באהבה רבה, עיי"ש.

דעת הגר"ח ידועה, שברכת התורה היא לא ברכת המצוות, אלא ברכת הודאה ושבח, וממילא אין ראיה לגבי ברכת המצוות.

בפלוגתא דפוסקים תליא, ולא מצינו חילוק זה בדבריהם.

עכ"פ הגרמ"פ מיירי בענין ברכת המצוות וע"ז כתב דבריו

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 17, 2018 10:24 am

לא ראיתי את הגרמ"פ בפנים אבל אם הראיה היא מכך שאפשר לצאת ידי ברה"ת בברכת אהבה רבה אולי אין זו ראיה כי שם יש משמעות להודאה לקב"ה על נתינת התורה גם בלי וציונו לעומת זאת בברכות אחרות אין משמעות כזו אם דילג "וציונו".

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי פייש » ב' ספטמבר 17, 2018 10:44 am

לפלפולא בעלמא.. הרי דעת חלק מהראשונים שנשים אין מברכות על מעשהז"ג כיון דלא מצי אמרי וצונו, ואם אפשר בלי וצונו יאמרו כן, אבל בודאי אינו נכון שאסור לשנות מטבע שטבעו חכמים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 17, 2018 6:46 pm

ע"ז עי׳ מחצית השקל שהבאתי בסי׳ י"ז

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: בירך ולא אמר וציונו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 18, 2018 9:13 am

מבחינה לשונית יש הבדל בין ברכה שנוסחה 'ל' ובין ברכה שנוסחה 'על'.
המברך 'אשר קדשנו במצותיו לשמוע קול שופר' – אע"פ שלא ביטא במפורש שציונו על כך, מכל מקום הדבר משתמע היטב מדבריו, ומסתבר שיצא ידי ברכה.
המברך 'אשר קדשנו במצותיו על נטילת לולב' – לשון עלגים היא, וצריך עיון מה דינו.

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ו' דצמבר 13, 2019 12:03 pm

מי שאמר בברכה: בא"י אמ"ה אשר קידשנו במצותיו...
(ושכח) וציונו
על נטילת ידיים.

לכאורה שכח את החוליה המקשרת בין שני חלקי הברכה, והסברא אומרת שמעכב - אבל לא מצאתי מי שדיבר בזה.
אשמח לסברות ולמקורות.

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי יבנה » ו' דצמבר 13, 2019 3:35 pm

תבדוק בספר שגיאות מי יבין של ר' לרנר.
מצד הסברא מה שציוונו כלול במה שאמר אשר קדשנו במצוותיו, ואינו נחשב כשינוי ממטבע הברכה. ומצד הענין מובן לכל כוונתו שנט"י הוא המצוה , וכעין עסוקים באותו ענין.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' דצמבר 13, 2019 4:19 pm


כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 15, 2019 5:38 pm

יבנה כתב:תבדוק בספר שגיאות מי יבין של ר' לרנר.
מצד הסברא מה שציוונו כלול במה שאמר אשר קדשנו במצוותיו, ואינו נחשב כשינוי ממטבע הברכה. ומצד הענין מובן לכל כוונתו שנט"י הוא המצוה , וכעין עסוקים באותו ענין.

הסברא של עסוקים באותו ענין הוא במקום שצריך לקשר את המעשה שהוא עושה לחלות שהוא רוצה להחיל כעליו ע"י אמירה ואז אם מובן בלא אמירה שפיר אבל הברכות נתקנו כדי שיאמרו אותן ולא כדי שיבינו מהענין את כונתו ולכן לא נראה לי כדברי מר

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 296
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ב' דצמבר 16, 2019 11:06 am

יבנה כתב:תבדוק בספר שגיאות מי יבין של ר' לרנר.
מצד הסברא מה שציוונו כלול במה שאמר אשר קדשנו במצוותיו, ואינו נחשב כשינוי ממטבע הברכה. ומצד הענין מובן לכל כוונתו שנט"י הוא המצוה , וכעין עסוקים באותו ענין.

כמדומני 'ברנד', ולא, הוא לא דיבר מזה שם (בחיפוש בספר שנמצא באוצר).

יבנה
הודעות: 3669
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שכח 'וציונו' בברכה האם מעכב?

הודעהעל ידי יבנה » ג' דצמבר 17, 2019 8:20 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:
יבנה כתב:תבדוק בספר שגיאות מי יבין של ר' לרנר.
מצד הסברא מה שציוונו כלול במה שאמר אשר קדשנו במצוותיו, ואינו נחשב כשינוי ממטבע הברכה. ומצד הענין מובן לכל כוונתו שנט"י הוא המצוה , וכעין עסוקים באותו ענין.

כמדומני 'ברנד', ולא, הוא לא דיבר מזה שם (בחיפוש בספר שנמצא באוצר).

https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... 1569357682


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים