קדושת דמים או קדושת בדה"ב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברלינר
הודעות: 59
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

קדושת דמים או קדושת בדה"ב

הודעהעל ידי ברלינר » א' ספטמבר 16, 2018 10:25 pm

הרבה הלכות הגמרא אומרת חילוקי דינים בין קדושת מזבח לקדושת בדק הבית בלשון
"ה"מ קדשי מזבח דקדושת הגוף אבל קדשי בדה"ב דקדושת דמים לא" (או להיפך)
ויש לדון מה העיקר הדמים והגוף או מזבח ובדה"ב (דהרי יש דמים למזבח כמו כל פסה"מ ויש קדושת הגוף בבדה"ב כמו כלי שרת ואבני המקדש כמופרסם מהראב"ד)
עיין תוס תמורה ג ע"א ד"ה מאי ששם מוכח דפסה"מ הוי קדושת דמים והוי כבדה"ב לגבי דיש אזהרה דמעילה
אך עיין שם בשטמ"ק בהשמטות שגם מוכח כתוס (אמנם אח"כ הוא מיסתפק בזה וכותב דלא ניתברר) אך בהמשך הוכיח משיש מעילה במחובר ואין מחובר אלא בבדה"ב
אפילו שבית המקדש עצמו היה מחובר וכמובן היה קדושת הגוף ןאפ"ה פשיטא לו דמוגדר כבדה"ב

יש לי כמה מחשבות דברים בזה
אשמח עם מישהו יוכל להרחיב את היריעה בידיעות

ברלינר
הודעות: 59
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: קדושת דמים או קדושת בדה"ב

הודעהעל ידי ברלינר » ה' ספטמבר 20, 2018 11:04 pm

השטמ"ק שהבאתי מסתפק בפסה"מ שלא נפדו
וז"ל "ובפסה"מ שלא נפדו לא ידעתי בטוב אם יש להם מעילה"
והגר"מ זמבא תמה דהוא גמרא מפורשת שיש בהם מעילה
והנראה דאין כוונת השטמ"ק שאין בה מעילה אלא ההיפך האם יש מעילה בקדשי עכו"ם דזה הסוגיא התם (ועיין שם ודו"ק)
עכ"פ יש בזה דבר תמוה דלא יהיה מעילה בקדשי מזבח וכשיפסל יהיה מעילה דאז נהפך לקדשי דמים
וגם קשה הטעם דבשלמא לגבי בדה"ב אפשר לומר דיש בזה יותר ממונות להקדש אך בדמים למזבח מאי איכא למימר
אמנם נסתפקתי אולי כל כוונת השטמ"ק רק בפסה"מ שנפסלו אך בדמים למזבח ודאי יש מעילה


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מלפנא, פלתי ו־ 35 אורחים