מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי קול מבשר » ו' ספטמבר 28, 2018 3:35 pm

כידוע בגדי יו"ט "יהיו יותר טובים משל שבת" כמבואר בשו"ע תקכ"ט. ומשום כך נהגו רבים וטובים ללבוש הפרא"ק ביו"ט.
מאידך לגבי חול המועד מסיק בשעה"צ ריש סי' תק"ל ש"מקראי קודש" הנאמר בחול המועד קיל משל יו"ט ומשום הכי אין דין ללבוש בגדי שבת בחוה"מ, רק בגדים יותר מכובדים מימות החול ( לדוג' בזמנינו- חליפה של שבת ללא עניבה וכך נוהג אני הקטן)

לפי השעה"צ הנ"ל תמוהה ההנהגה להלך בפרא"ק בימות חול המועד, בבגדים חשובים יותר מבגדי שבת - נמצאת מכבד חולי המועדות ומבזה את השבתות...

האם יש מי שחולק על הכרעת המ"ב הנ"ל וסובר שגם בגדי חול המועד צריכים להיות חשובים כשל יום טוב או שמא יש כאן רק סיבות חברתיות וכו' והנח להם לישראל וגו'

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' ספטמבר 28, 2018 3:43 pm

קול מבשר כתב:כידוע בגדי יו"ט "יהיו יותר טובים משל שבת" כמבואר בשו"ע תקכ"ט. ומשום כך נהגו רבים וטובים ללבוש הפרא"ק ביו"ט.
מאידך לגבי חול המועד מסיק בשעה"צ ריש סי' תק"ל ש"מקראי קודש" הנאמר בחול המועד קיל משל יו"ט ומשום הכי אין דין ללבוש בגדי שבת בחוה"מ, רק בגדים יותר מכובדים מימות החול ( לדוג' בזמנינו- חליפה של שבת ללא עניבה וכך נוהג אני הקטן)

לפי השעה"צ הנ"ל תמוהה ההנהגה להלך בפרא"ק בימות חול המועד, בבגדים חשובים יותר מבגדי שבת - נמצאת מכבד חולי המועדות ומבזה את השבתות...

האם יש מי שחולק על הכרעת המ"ב הנ"ל וסובר שגם בגדי חול המועד צריכים להיות חשובים כשל יום טוב או שמא יש כאן רק סיבות חברתיות וכו' והנח להם לישראל וגו'

השאילה הרי לא רק על לובשי הפראק, אלא גם על כאלה שכמוני הקטן, לא זכו למידה זו, אבל לובשים בגדי שבת ממש. (וכאן הרי לא תועיל הטענה של סיבות חברתיות, ודו"ק היטב.)

וראה בשש"כ פרק ס"ו הערה ח' בשם הגרשז"א מה שהתקשה בדברי השעה"צ, ומה שמביא בשם הח"א דחייבים ללבוש בגדי שבת בחוה"מ ע"ש.

ובגוף הענין תלוי בסוגיא הגדולה והקשה של הגדרת ענין חוה"מ ואיזה חיובים (כיבוד, עונג, מקרא קודש, כו') נוהגים ואיזה לא.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ו' ספטמבר 28, 2018 3:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי קול מבשר » ו' ספטמבר 28, 2018 3:45 pm

יש"כ!
ובכ"ז, בגדי יו"ט מנא לן?

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' ספטמבר 28, 2018 3:49 pm

קול מבשר כתב:יש"כ!
ובכ"ז, בגדי יו"ט מנא לן?

ראה מ"ש בעריכה בהודעתי, שלכאורה תלוי האם חוה"מ נקרא מקרא קודש, וכן עוד שאילות של חיובים, ולא עיינתי כעת בסוגיא זו.

אולם באמת מסברא פשוטה היה נראה פשוט שצריך ללבוש בגדי יו"ט דוקא בחוה"מ. שהרי מה שבגדי יו"ט צריכים להיות חשובים יותר מבגדי שבת, כ' במ"ב תקכ"ט סקי"ב שהוא משום מצות שמחת יו"ט. והרי מצות שמחה שווה לכל ימי הרגל כמבואר ברמב"ם, וא"כ פשיטא שצריך ללבוש בגדי יו"ט כל ימי הרגל.

קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי קול מבשר » א' ספטמבר 30, 2018 2:15 am

אולם באמת מסברא פשוטה היה נראה פשוט שצריך ללבוש בגדי יו"ט דוקא בחוה"מ. שהרי מה שבגדי יו"ט צריכים להיות חשובים יותר מבגדי שבת, כ' במ"ב תקכ"ט סקי"ב שהוא משום מצות שמחת יו"ט. והרי מצות שמחה שווה לכל ימי הרגל כמבואר ברמב"ם, וא"כ פשיטא שצריך ללבוש בגדי יו"ט כל ימי הרגל.


כל הפוסקים האחרונים ( משנ"ב, חיי"א, ערוך השולחן) לא נחתו לסברא פשוטה זו ואף אחד מהם לא כתב שבגדי חוה"מ יהיו כבגדי יו"ט.

ובישוב השאלה ( והסתירה בדברי המשנה ברורה) נראה שאין מצוות שמחה מחייבת לבישת בגדים יותר חשובים מבגדי שבת דהיכן מצינו בכתוב או בחז"ל חיוב שמחה בבגדים יותר חשובים מ--- ואין בזה סברא.ועוד דחיוב שמחה יכול לקיימו בכל אחד ממיני השמחה ובזה סגי, ( ובעיקר שבגמ' מוזכר עניין שמחה בבגדים אצל נשים ) אלא שמ"מ גם ע"י לבישת בגדים נאים מקיימים מצוות שמחה ולכן ראוי שבגדי יו"ט יהיו יותר טובים משל שבת משום דע"י תוספת חשיבות בבגדים מגיעים לידי שמחה. והנה בשבת חייבים בכסות נקייה המיוחדת לשבת מדין "כבוד" וה"ה ביום טוב הנקרא "מקרא קודש". אמנם ביום טוב ראוי להוסיף על כך כדי לקיים מצוות שמחה. אמנם בחול המועד לא נאמר דין "כבוד" ואין כלל דין החלפת בגד, לכן מספיק תוספת חשיבות כלשהי על בגדי חול כדי לקיים מצוות שמחה.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 30, 2018 2:50 pm

מתוך ספרי הקט ויאמר שמואל:
באנו לברר האם צריך ללבוש בימי חול המועד בגדי יו"ט, וכפי שנוהגים רבים מבני התורה ללבוש את בגד היו"ט גם בחוה"מ, וכדלהלן:
א] כ' השו"ע (או"ח תקכט,א): ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת, ומקורו טהור מדברי ההג"מ בפ"ו דיו"ט שכ' כן עפ"ד הירושלמי קידושין (פ"א ה"ה) האחין שחלקו חולקין מה שעליהם וכו' בראויים להשתמש בחול אבל בראויים להשתמש ברגל מביאין לאמצע וחולקין, רב מנא אמר כלי רגל חולקין כלי שבת צריכא. וכן ציין הגר"א ז"ל בביאורו. והמג"א (תקל,א) הביא בשם התניא (הנ"ל) דחייב לכבד את חוה"מ כבשאר יו"ט וכ' שהמהרי"ל היה לובש הקט"א והמטרו"ן (=המעיל והכובע=) של שבת, והפרמ"ג כ' דצ"ל דלבש בגדי יו"ט ולא בגדי שבת. ואמנם המשנ"ב (וכנ"ל) כ' דא"צ לדמותו ליו"ט לגמרי אלא יכבדו בכסות נקיה ולא ינהג בהם מנהג חול.
ודבריו צ"ע דהא בשו"ע תקכ"ט א' כ' דבעינן ללבוש בגדי יו"ט, והמשנ"ב עצמו כתב שם דהוא משום דחייב בשמחה וזהו ג"כ בכלל שמחה, ומקורו מהמג"א (סק"ד). א"כ צ"ע דמאחר שהמשנ"ב כ' דגם חוה"מ חייב בשמחה, א"כ אע"ג דלא בעינן ללבוש בחוה"מ בגדי יו"ט משום כבוד ועונג, מ"מ עדיין נתחייב ללובשן כדין שמחה, וכמש"כ המשנ"ב גופיה דלבישת בגדי יו"ט הוא משום שמחה, וצ"ע.
וידי"נ הרה"ג ר' יהושע בחר שיחי' תי' דמדין שמחה נאמר דבעי' להוסיף על המאכלים והמלבושים הנהוגים, דזה מוסיף בהשמחה. וא"כ בשבת ויו"ט דבעי' ללבוש בגדים חשובים משום כבוד ועונג, אזי נצטווינו להוסיף על בגדים אלו בתוספת יקר וחשיבות מדין שמחה, ולהכי כ' המג"א (בסי' תקכ"ט) על דין השו"ע שכ' דבגדי יו"ט צריכים להיות יותר טובים משל שבת, דה"ה דבעינן להוסיף מגדנות ביו"ט יותר מבכל שבת, דזהו השמחה להוסיף על המקובל בשבויו"ט טפי. אך בחוה"מ דא"צ ללבוש בו בגדי כבוד כשבויו"ט, מכיון דלית ביה דין כבוד ועונג, ע"כ היינו צריכים להתלבש בחוה"מ בבגדי חול. וע"ז הוסיפו לן דבעי' ללבוש בחוה"מ בגדים יותר נאים מימות החול מדין שמחה, וע"כ נקיט המשנ"ב דצריך לכבדו בכסות נקיה, ולא ינהג בו מנהג חול, ושפת"י.
ויש להוסיף ע"ז ממש"כ הירושלמי (עי' פאה פ"ח ה"ז) א"ר יוחנן אוי לנו על עטיפה בשבת כעטיפת החול, וכ' ע"ז ההגהות מימוניות (שבת ל,ב) בשם המהר"ם דלכך נהגו ללבוש שרגני"ט ביו"ט מטעם שגם ביו"ט צריך להחליף. הרי לנו שכל עיקר ענין חילוף הבגדים הוא להבדיל יקרת הבגד מבגדי חול לבגדי שבת ויו"ט, וממילא כשמוסיף בחוה"מ על מלבושי החול שפיר דמי. [ויש קצת להעיר דהנה ההג"מ בפ"ו מיו"ט כ' דבגדי יו"ט צריכים להיות נכבדים יותר מבגדי שבת, וה"ה מקור ד' השו"ע בזה, וכדכ' הבה"ג. וההג"מ ציין להלכות שבת פ"ל ה"ב, ואילו שם כתב דמפני שבגדי שבת צריכים להיות נכבדים יותר מבגדי החול, ע"כ נהגו ללבוש בשבת שרגני"ט כדי לכסות בגדי החול למי שאין לו מה להחליף, וכ' דלכך נהגו ללבוש שרגני"ט ביו"ט מטעם שגם ביו"ט צריך להחליף. ומשמע מיניה דל"ש יו"ט משבת כה"ג ובשניהם מועיל ללבוש בגד השרגני"ט וא"צ להוסיף ביו"ט טפי. וכנראה י"ל דאיירי באותם שאין להם, וכמש"כ בריש דבריו דאיירי במי שאין לו להחליף].
ב] וגבי בגדי הושענא רבה מצינו דכ' המג"א (תרסד,ג) כך: "מהרי"ל לבש הקיט"ל, אבל שאר בגדי חוה"מ לא היה משנה. ובמדינתנו נהגו ללבוש בגדי שבת ולא הקיט"ל, ערס"י תק"ל. והפרמ"ג (שם) כתב: "ובמדינתנו הש"ץ לובש הקיט"ל ולא שאר העם ולובשים בגדי שבת". ועי' א"ר ומשנ"ב שם דכ"כ. והנה השעה"צ (ר"ס תק"ל) כתב: "וכן בסי' תרס"ד סק"ג במג"א משמע לכאו' דבחוה"מ, לבד הושענא רבא, אין המנהג ללבוש בגדי שבת, ומהרי"ל דעבד לנפשיה עבד".
ולענ"ד אפשר דהביאור בזה אחר הוא, והוא דס"ל להמג"א והפרמ"ג דבהושענא רבא לובשים רק בגדי שבת מפני יום הדין שבו, דלהכי לובשים בו בגד הקיט"ל, והיו מקומות שאמרו בהוש"ר סליחות (עי' מעלות הסולם שבמעש"ר השלם שכן נהגו בוילנא), והוי כמש"כ המשנ"ב בעצמו בהלכות ראש השנה (תקפא, כה) ש"מכל מקום לא ילבש בראש השנה בגדי רקמה ומשי כבשאר יום טוב, דיהא מורא הדין עליו, אלא ילבש בגדים לבנים נאים". אך בשאר ימי חוה"מ ס"ל להמג"א שלובשים בהם בגדי יו"ט, וכמש"כ בשם התניא, וצ"ע.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי קראקובער » א' ספטמבר 30, 2018 3:03 pm

קול מבשר כתב:לפי השעה"צ הנ"ל תמוהה ההנהגה להלך בפרא"ק בימות חול המועד, בבגדים חשובים יותר מבגדי שבת - נמצאת מכבד חולי המועדות ומבזה את השבתות...

אולי מטעם "גזירה משום שבת שחל אחרי יום טוב" שלא יהיה בזיון משום שבת להוריד הפראק השאירו כבר לכל המועד.

קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

Re: מה הענין ללבוש פראק בחול המועד?

הודעהעל ידי קול מבשר » א' ספטמבר 30, 2018 4:06 pm

הרב ספראי כתב:
וע"ז הוסיפו לן דבעי' ללבוש בחוה"מ בגדים יותר נאים מימות החול מדין שמחה, וע"כ נקיט המשנ"ב דצריך לכבדו בכסות נקיה, ולא ינהג בו מנהג חול, ושפת"י.


יש"כ וברוך שכיוונתי למקצת דבריו.
אעיר שמדברי המשנ"ב לא נראה שתוספת חשיבות בבגדי חוה"מ היא מדין שמחה אלא מדין מקראי קודש ,אלא שאין דין המקראי קודש של כל יו"ט המחייב דין "כבוד" הרגיל, כדין מקראי קודש הקל דחוה"מ המחייב הבדלה כלשהי מימות החול בלבד.( אלא דמ"מ לפי הדברים האמורים אין הדין הנאמר בחוה"מ סותר לדין שמחה.)

וכך נראה מפורש בדברי המכילתא שהיא המקור לדין זה ( ואותה פירש המ"ב ע"פ דרכו דצריך הבדלה כל שהיא מחול):
ביום הראשון מקרא קודש וביום השביעי מקרא קודש ארעם במאכל ובמשתה ובכסות נקיה אין לי אלא יו"ט הראשון והאחרון שהם קרויין מקרא קודש חולו של מועד מנין ת"ל (ויקרא כג לז) אלה מועדי ה' אשר תקראו אותם מקראי קודש:

הרי שלמדו זאת מ"מקראי קודש" ולא מדין שמחה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים