מי שבירך לגוי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ש' ספטמבר 29, 2018 10:52 pm

האם מותר לעשות "מי שבירך" לגוי, לרפואתו או סתם להצלחתו, או שמא יש בזה לא תחנם, או איסור אחר.

שבענו מטובך
הודעות: 350
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' ספטמבר 30, 2018 7:27 am

דיבר מזה בערוגת הבשם או"ח סי' לג.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ב' אוקטובר 01, 2018 9:27 pm

שבענו מטובך כתב:דיבר מזה בערוגת הבשם או"ח סי' לג.


עיינתי בדבריו, מסקנתו לאסור והוא די משכנע, יש לו שני טעמים, הא' ע"פ המג"א בסימן קפח שכותב שכאשר מברכים ברכהמ"ז ויש גוי בבית צריך לומר "כולנו יחד בני ברית" כדי לא לכלול את הגוי בברכה ואסור משום לא תחנם. (מקורו של המג"א בכלבו ובמטה משה, וכ"פ כף החיים). טעם שני הט"ז כותב והביאו המג"א (שם) שצריך לומר "כולנו בני ברית יחד" כדי שלא ישמע לרגע שמברך את הגוי, וביאר בערוגת הבשם שכאשר מזכיר את האבות לא שייך לכלול גוי בכלל הברכה והרי זה כמזויף מתוכו והאריך שם בזה.

מאידך ראיתי בספר אבני דרך (ח"י עמ' 43 - מחברי זמנינו) שגם כן דן בזה, ומסקנתו להתיר, אינני מכיר את הספר, אך במחכ"ת הוא נראה מאוד מגמתי, הוא רוצה להתיר ולכן כל המקורות שהוא מביא רק מורים להתר ואת הטעמים לאסור הוא שם בהערות בקצרה בדרך של אולי, את ערוגת הבשם והמג"א הוא לא מזכיר, והוא לא מאריך בהסברים להתרו. אבל מ"N הוא מביא שם כמה מקורות שלכאו' מורים שיש להתיר והם כמה פוסקים חשובים שפסקו שמותר להתפלל לרפואת גוי, כמו ספר רוב דגן לר' יצחק עטייה (מובא בשדי חמד) ושו"ת יחוה דעת, וכן ר' חיים פלאג'י (חיים ביד, נא) שפסק שמותר להתפלל לרפואת גוי שיש לישראל תועלת ממנו במסחר. וכן בספר חסידים (תשצ) כתב כן.

שאלתי היא מה ההבדל?, האם יש כאן מחלוקת? או שמא, וכך נראה יותר (שהרי אחד מהם לא הזכיר את השני) יש הבדל בין לברך לבין להתפלל.

שייף נפיק
הודעות: 1310
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוקטובר 01, 2018 9:44 pm

מה עם לא תחנם?

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' אוקטובר 02, 2018 2:31 am

שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?


עיין בדבריי ותמצא נחת.

הצעיר באלפי
הודעות: 466
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' אוקטובר 03, 2018 4:35 am

עינא דשפיר חזי כתב:
שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?


עיין בדבריי ותמצא נחת.

מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.

בקרו טלה
הודעות: 2356
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אוקטובר 03, 2018 9:21 am

הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.

התפלל שהמשרתת תחזור
קבצים מצורפים
אמרי פנחס השלם ב.PDF
(247.17 KiB) הורד 26 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' אוקטובר 03, 2018 9:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 2045
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוקטובר 03, 2018 9:24 am

הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.

זה מי-שברך לעצמו.

עזריאל ברגר
הודעות: 3958
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 03, 2018 9:47 am

עקביה כתב:
הצעיר באלפי כתב:מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.

זה מי-שברך לעצמו.

וזה התירוץ על כגון דא - שמותר לכתחילה לתת מתנה לגוי כאשר המטרה היא לתועלת לנו.

דרומי
הודעות: 3934
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 03, 2018 9:52 am

היה על כל הנושא אשכול לאחרונה - תחת הכותרת "תפלה על גוי - בשם אביו". וכדאי לאחד האשכולות
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' אוקטובר 07, 2018 4:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוקטובר 03, 2018 10:12 am

הצעיר באלפי כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:
שייף נפיק כתב:מה עם לא תחנם?


עיין בדבריי ותמצא נחת.

מסופר (לא ראיתי במקור, אבל כנראה שהוא דבר מפורסם, ובקל ניתן למצוא )
שהרה''ק רבי פנחס מקאריץ זי''ע היה עורך מי שבירך עבור השפחה הנכרית שיהא לה כח לעבוד ושלא תברח וכדו'.


מה עם המגן אברהם?

פרי יהושע
הודעות: 2768
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 03, 2018 10:16 am

אם הוא תורם ומבקש מי שבירך לא נראה בכלל איסור ל"ת

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ד' אוקטובר 03, 2018 10:21 am

פרי יהושע כתב:אם הוא תורם ומבקש מי שבירך לא נראה בכלל איסור ל"ת


בערוגת הבשם שצויין לעיל מביא שני טעמים, והטעם השני שלא מוסיפים גוי בתוך ברכה והרי זה מקלקל את הברכה שמזכירים את אבותינו ומברכים גוי.

אתה מוזמן לעיין בדבריו (יש עוד כמה שורות בעמוד הקודם שם הוא מביא את השאלה ואת המג"א)
קבצים מצורפים
ערוגת הבשם.pdf
(71 KiB) הורד 17 פעמים

מעיין
הודעות: 1204
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוקטובר 03, 2018 8:20 pm


עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 05, 2018 1:40 am

אז מה למעשה? מה עם המג"א?

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אוקטובר 07, 2018 12:35 am

פנה אלי נהג טרקטור ישמעאלי, וביקשני להתפלל על ברכה פרנסתו, כי עבודה יש, אבל הרבה פעמים לא משלמים לו את מה שמגיע, והוסיף עוד שם של ישמעאלי לתפילה, ולאחר מכן התקשר אלי פעמיים לוודא שאני מתפלל עליהם...
האם יכולה להיות בעיה בזה?

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אוקטובר 07, 2018 1:05 am

יואל שילה כתב:פנה אלי נהג טרקטור ישמעאלי, וביקשני להתפלל על ברכה פרנסתו, כי עבודה יש, אבל הרבה פעמים לא משלמים לו את מה שמגיע, והוסיף עוד שם של ישמעאלי לתפילה, ולאחר מכן התקשר אלי פעמיים לוודא שאני מתפלל עליהם...
האם יכולה להיות בעיה בזה?

אז אם קראת את הדיון ערוגת הבשם אוסר ומקורו טהור במג"א, ויש ממחברי זמנינו שמתיר, השאלה היא אם המקורות שמביא קשורים.

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אוקטובר 07, 2018 12:16 pm

לא ראיתי בדבריו ראיה נחרצת שתפילה על גוי היא בכלל לא תחנם, וברור שזו לא הפשטות, כי אינני נותן לו מתנת חינם, אלא מבקש מהרבש"ע לתת לו.
וגם אין זו מתנת חינם - כי הרי הוא עבד, ומגיע לו תשלום.
ובנוסף, מה עם חילול השם שיהודים מזמינים עבודה ולא משלמים?
וכי תימא ששלמה המלך הכין נתיב בשמים לתפילת גויים - וליהודי יהיה אסור להתפלל עליהם?
ודי ברור לי שאם אכן פרנסתו תתברך והוא ייחס זאת לתפילה של יהודים - הוא עצמו כבר לא יהיה שהיד, ומן הסתם יאסור על בנו לעשות זאת.
ובנוסף, מאד יתכן שאצטרך ממנו סיוע בטיפול בעירוב.
והדגשתי לו - שאני מתפלל עליו כדי שתהיה לו פרנסה והוא יוכל לעזור ליהודים [לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי לספר לי שראה בסופרמרקט ברכסים מישהו שמבקש צדקה - ונתן לו חמשים שקלים].

עזריאל ברגר
הודעות: 3958
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 07, 2018 12:43 pm

יואל שילה כתב:[לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי לספר לי שראה בסופרמרקט ברכסים מישהו שמבקש צדקה - ונתן לו חמשים שקלים].

עברה גוררת עברה - סיבכת יהודי בשאלה של צדקה מגויים...

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אוקטובר 07, 2018 12:53 pm

כמובן שכוונתך היתה בבדיחה, אני סיבכתי? אני עברתי עבירה?
שו"ע יו"ד רנ"ד
אסור לישראל ליטול צדקה מן העובדי כוכבים בפרהסיא. ואם אינו יכול לחיות בצדקה של ישראל, ואינו יכול ליטלה מעובדי כוכבים בצינעא, הרי זה מותר.
שר עובד כוכבים ששלח ממון לישראל לצדקה, אין מחזירין אותו משום שלום מלכות, אלא נוטלין ממנו וינתן לעניי נכרים בסתר, כדי שלא ישמע השר.

עזריאל ברגר
הודעות: 3958
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 07, 2018 1:26 pm

יואל שילה כתב:כמובן שכוונתך היתה בבדיחה, אני סיבכתי? אני עברתי עבירה?
שו"ע יו"ד רנ"ד
אסור לישראל ליטול צדקה מן העובדי כוכבים בפרהסיא. ואם אינו יכול לחיות בצדקה של ישראל, ואינו יכול ליטלה מעובדי כוכבים בצינעא, הרי זה מותר.
שר עובד כוכבים ששלח ממון לישראל לצדקה, אין מחזירין אותו משום שלום מלכות, אלא נוטלין ממנו וינתן לעניי נכרים בסתר, כדי שלא ישמע השר.

כמובן.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » א' אוקטובר 07, 2018 1:39 pm

יואל שילה כתב:לא ראיתי בדבריו ראיה נחרצת שתפילה על גוי היא בכלל לא תחנם, וברור שזו לא הפשטות, כי אינני נותן לו מתנת חינם, אלא מבקש מהרבש"ע לתת לו.
וגם אין זו מתנת חינם - כי הרי הוא עבד, ומגיע לו תשלום.
ובנוסף, מה עם חילול השם שיהודים מזמינים עבודה ולא משלמים?
וכי תימא ששלמה המלך הכין נתיב בשמים לתפילת גויים - וליהודי יהיה אסור להתפלל עליהם?
ודי ברור לי שאם אכן פרנסתו תתברך והוא ייחס זאת לתפילה של יהודים - הוא עצמו כבר לא יהיה שהיד, ומן הסתם יאסור על בנו לעשות זאת.
ובנוסף, מאד יתכן שאצטרך ממנו סיוע בטיפול בעירוב.
והדגשתי לו - שאני מתפלל עליו כדי שתהיה לו פרנסה והוא יוכל לעזור ליהודים [לאחר כמה שבועות הוא התקשר אלי לספר לי שראה בסופרמרקט ברכסים מישהו שמבקש צדקה - ונתן לו חמשים שקלים].


לא הבנתי, אתה חולק על המג"א?

יואל שילה
הודעות: 257
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אוקטובר 07, 2018 11:56 pm

כעת מעט עיינתי בזה, וראיתי שהט"ז יו"ד רל"ב י"ד דן האם מועיל לומר 'כולנו יחד בני ברית ולהוציא את שאינן בני ברית', והובא במג"א קפ"ט א', שכתב 'כשיש עכו"ם בבית נוהגין לומר כלנו יחד בני ברית, וכתב הט"ז בי"ד שאינו נכון דכיון שאומר כולנו יחד הכל בכלל אלא יאמר אותנו בני ברית כולנו יחד', והוסיף 'והטעם לפי שאסור לברך עכו"ם דכתי' לא תחנם (מט"מ כל בו)'.
פתחתי כל בו כ"ה, ולהפתעתי ה'לא תחנם' שכתב - אינו מחמת המתנת חינם, אלא מחמת הנתינת חן 'ואם יש שם כותי אומר כל אחד ואחד ממנו בני ברית בשמו, לפי שאסור לברך הכותי, כדכתיב לא תחנם - לא תתן להם חן'.
ערוגות הבושם חידש להתיר כשיש לישראל הנאה עתידית מהנתינה לנכרי, דומיא דמה שהט"ז יו"ד קנ"א ח' התיר לתת מתנת חינם לנכרי שמכירו 'אבל אם מכירו לא הוה עלייהו שם מתנה אלא כמכירה שהרי ישלם גמולו או כבר שילם לו', ולפ"ז הבין שהתועלת של היהודי דוחה את הלא תחנם, ולא עמדתי על דבריו, שהרי לכאורה פשוט שמה שמותר לתת מתנה לנכרי שמכירו - הוא כי הוא לא מתנת חינם, כי יקבל על כך גמול, אך כיצד יועיל הגמול לגבי נתינת חן לנכרי - מה הקשר, וצ"ע?

250
הודעות: 78
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי 250 » ב' אוקטובר 08, 2018 11:10 am

שאלתי להגרי"ח סופר שליט"א והראה לי דברי הגאון רבי חיים פאלג'י ז"ל בשו"ת חיים ביד סי' לג שעמד בשאלה במי שיש לו גוי שהוא סוחר שלו ועושה לו טובה והוא חולה אם מותר להתפלל עליו שיחיה וכן אם מותר לתת צדקה לת"ח שילמד לרפואתו, ראה שם, ובתשובתו מספר הגר"ח פאלג'י ז"ל שעשה מעשה שקיבץ עשרה ת"ח ואמרו תהלים בעד גוי אחד (עיי"ש הפרטים) וקם מחולייו והיה קידוש ה' גדול והכיר מעלת האומה הישראלית.
ועוד מספר שם: ושוב היה מעשה עם גוי אנגלי שחלה ונטה למות ושלח אלי שאתפלל בעדו שיחיה ונתרפא והגוי הזה חלם חלם כי תפילתי עשה פירות והיה קידוש ה' גדול. ראה שם כל דבריו.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ב' אוקטובר 08, 2018 1:14 pm

לכותבי שתי התגובות האחרונות, חבל שלא קראתם את דבריי למעלה על אף אורכם שם הבאתי את דברי הגר"ח פלאג'י ואת דברי הט"ז, ושם גם שאלתי, וחזרתי על שאלתי זו כמה פעמים, האם הט"ז (המג"א הכל בו וכו') חולקים על הגר"ח פלאג'י (ספר חסידים וכו') או שלא.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 244
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 19, 2018 11:25 am

שאלתי את הגאון הגדול הרב שלמה פישר שליט"א את השאלה, והוא אמר לי כי במקרה שהגוי עשה טובה ליהודי אין בזה בעייה של לא תחנם, וגם לא יצטרכו לומר "כולנו יחד בני ברית בברכת המזון. שאלתי אותו אם אפשר לומר את הנוסח "מי שבירך אבותינו אברהם יצחק ויעקב" והוא אמר לי שהנוסח הזה לא שייך בגוי אלא יאמרו נוסח אחר. אני מוסיף שראיתי בשו"ת ערוגת הבשם שיעץ לומר את הנוסח "צור ישראל וגואלו הוא יברך את..."

עזריאל ברגר
הודעות: 3958
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 20, 2018 8:04 pm

עינא דשפיר חזי כתב:שאלתי את הגאון הגדול הרב שלמה פישר שליט"א את השאלה, והוא אמר לי כי במקרה שהגוי עשה טובה ליהודי אין בזה בעייה של לא תחנם, וגם לא יצטרכו לומר "כולנו יחד בני ברית בברכת המזון. שאלתי אותו אם אפשר לומר את הנוסח "מי שבירך אבותינו אברהם יצחק ויעקב" והוא אמר לי שהנוסח הזה לא שייך בגוי אלא יאמרו נוסח אחר. אני מוסיף שראיתי בשו"ת ערוגת הבשם שיעץ לומר את הנוסח "צור ישראל וגואלו הוא יברך את..."

מדוע לא יאמר "מי שבירך את אדם ונח הוא יברך את" הגוי הזה שמבני בניהם?

דרומי
הודעות: 3934
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 20, 2018 8:13 pm

ולהעיר מהנוסח של 'מי שפרע' - שנזכרים בו גויים מלפני מ"ת.

אבני גזית
הודעות: 67
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מי שבירך לגוי

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' נובמבר 14, 2018 7:37 pm

250 כתב:שאלתי להגרי"ח סופר שליט"א והראה לי דברי הגאון רבי חיים פאלג'י ז"ל בשו"ת חיים ביד סי' לג שעמד בשאלה במי שיש לו גוי שהוא סוחר שלו ועושה לו טובה והוא חולה אם מותר להתפלל עליו שיחיה וכן אם מותר לתת צדקה לת"ח שילמד לרפואתו, ראה שם, ובתשובתו מספר הגר"ח פאלג'י ז"ל שעשה מעשה שקיבץ עשרה ת"ח ואמרו תהלים בעד גוי אחד (עיי"ש הפרטים) וקם מחולייו והיה קידוש ה' גדול והכיר מעלת האומה הישראלית.
ועוד מספר שם: ושוב היה מעשה עם גוי אנגלי שחלה ונטה למות ושלח אלי שאתפלל בעדו שיחיה ונתרפא והגוי הזה חלם חלם כי תפילתי עשה פירות והיה קידוש ה' גדול. ראה שם כל דבריו.


ושמע מינה דאי לאו הכי היה אסור או מותר?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש בער, אליהו בן עמרם, מנין ו־ 25 אורחים