הלל דרך תחינה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 03, 2018 12:50 am

מגן אברהם סימן תקפד -
אין אומרים הלל בראש השנה ויו"כ. צריך עיון קצת האומרי' תילים בכל יום ומתרמי להם הלל ביום ראש השנה היאך אומרים אותו ונ"ל כיון שא"א אותו דרך שירה רק דרך תחנה ובקש' שרי דהא מנהג פשוט לגמור בליל יה"כ כל תהלים ואומרי' ג"כ הלל וגם י"א תהילי' כל יום ויום והלל בכלל ואמרי' הקורא הלל בכל יום ה"ז מחרף ומגדף אלא ע"כ כדפרישית.

האם אפשר להסיק מדבריו דהאומר הלל בדרך תחינה ובקשה ביום שיש בו חובת הלל, לא יצא יד"ח.
(ואולי אפילו אם מצוות דרבנן אינם צריכות כוונה, מ"מ ל"ח כלל כאמירת הלל, והוי כמתעסק. זכר לדבר, הא דמבטלין ת"ת לקריאת המגילה, שכ' כמה אחרו' דאי בעי לקיים במגילה עצמה מצות ת"ת, לא נפיק בה יד"ח קריאתה).

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 09, 2018 1:18 am

עושה חדשות כתב:האם אפשר להסיק מדבריו דהאומר הלל בדרך תחינה ובקשה ביום שיש בו חובת הלל, לא יצא יד"ח.
ותהיה השאלה נוגעת גם במי שאמר את כל ההלל דרך שירה, אבל בבקשות של הושיעה והצליחה יצא מגדר אמירת שירה לגמרי. (ושמא יש לחלק דאם מבקש מתוך שהוא מודה אי"ז יציאה מגדרי ההלל, אלא אדרבה. והרי כן נוהגים העולם).

וממה שדן המג"א על הלל בר"ה אולי אין ראיה כלל, כי הרי הראש' דנו גם על אמירת 'והחיות ישוררו' וא"כ לאו בדיני הלל תליא מילתא. אבל עדיין יל"ד ממה שהביא כלפי אמירת הלל בכל יום.

פלוריש
הודעות: 691
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אוקטובר 09, 2018 6:44 pm

אולי הכוונה דרך שירה בכללי אבל בהושיעה והצליחה לא, אחא דרך תחינה, הרי זה עוקר את הפשט

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2214
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 09, 2018 8:42 pm

הג"ר שניאור קלופט מחיפה טען פעם בשיעור, כמדומני בשם אחד הראשונים, שאין לומר את ההלל בדרך תחנונים, ואין יוצאים כך יד"ח.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2214
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 09, 2018 8:42 pm

פלוריש כתב:אולי הכוונה דרך שירה בכללי אבל בהושיעה והצליחה לא, אחא דרך תחינה, הרי זה עוקר את הפשט


עיין במפרשים על הפרק, שאין הכוונה שאנו נתחנן, אלא שכן אמרו בבית המקדש בהקרבת הקרבנות.

פרי יהושע
הודעות: 2810
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' נובמבר 12, 2018 2:44 pm

פלוריש כתב:אולי הכוונה דרך שירה בכללי אבל בהושיעה והצליחה לא, אחא דרך תחינה, הרי זה עוקר את הפשט

הגרש"ד זצ"ל היה מקפיד לשיר באנא ה' הושיעא נא שלא יראה דרך תחינה,
ואף שיש לעיין בזה כדבריך הלא בעצם תחינה הם
ואלי מנגינת תחנונים, העיקר שיהיה לא ממש כזעקה גדולה ומרה

פלוריש
הודעות: 691
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי פלוריש » ב' נובמבר 12, 2018 4:07 pm

פרי יהושע כתב:
פלוריש כתב:אולי הכוונה דרך שירה בכללי אבל בהושיעה והצליחה לא, אחא דרך תחינה, הרי זה עוקר את הפשט

הגרש"ד זצ"ל היה מקפיד לשיר באנא ה' הושיעא נא שלא יראה דרך תחינה,
ואף שיש לעיין בזה כדבריך הלא בעצם תחינה הם
ואלי מנגינת תחנונים, העיקר שיהיה לא ממש כזעקה גדולה ומרה

מצוי (במקומי עכ"פ) שאת אנא ה' (ולפעמים גם את הודו לה') שרים בניגון ללא מילים ואז באמירה דרך תחינה, תמיד זה היה נראה לי מוזר אבל אולי זה בכוונה - לרכך את התחינה אבל בלי לבטל אותה

אליהו בן עמרם
הודעות: 780
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' נובמבר 12, 2018 5:52 pm

פלוריש כתב:
פרי יהושע כתב:
פלוריש כתב:אולי הכוונה דרך שירה בכללי אבל בהושיעה והצליחה לא, אחא דרך תחינה, הרי זה עוקר את הפשט

הגרש"ד זצ"ל היה מקפיד לשיר באנא ה' הושיעא נא שלא יראה דרך תחינה,
ואף שיש לעיין בזה כדבריך הלא בעצם תחינה הם
ואלי מנגינת תחנונים, העיקר שיהיה לא ממש כזעקה גדולה ומרה

מצוי (במקומי עכ"פ) שאת אנא ה' (ולפעמים גם את הודו לה') שרים בניגון ללא מילים ואז באמירה דרך תחינה, תמיד זה היה נראה לי מוזר אבל אולי זה בכוונה - לרכך את התחינה אבל בלי לבטל אותה


ראשית, גם אם נימא שכוונת המג"א ב"דרך שירה" ו"בדרך תחינה ובקשה" למנגינות וצלילים האופייניים לכל דרך, אינני משוכנע ש"אנא ה'" במנגינה המקובלת (בקרב בני הישיבות מתפללי נוסח אשכנז) ללא שירה ממש, נשמע ממש כמנגינת "השיבנו ה' אליך ונשובה" בסליחות, אלא סוג של מיצוע בין תחינה ושירה, בין מנגינת כל שאר ההלל למנגינת בקשה.
וכדברי הרב פר"י: "העיקר שיהיה לא ממש כזעקה גדולה ומרה".

אך בעיקר הדבר, מסתברא לי שהפשט במג"א יכול להיות בהחלט אחרת:
כוונתו לומר, שאם אדם אומר רק את מזמורי ההלל, ומקדים להם ברכה המראה על כוונתו לזמר להלל ולשבח, וכן מסיים אותה בברכת יְהַלְלוּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשיךָ. (וַחֲסִידֶיךָ צַדִּיקִים עושי רְצונֶךָ. וְכָל עַמְּךָ בֵּית יִשרָאֵל. בְּרִנָּה יודוּ וִיבָרְכוּ וִישַׁבְּחוּ וִיפָאֲרוּ וִישׁורְרוּ וִירומְמוּ וְיַעֲרִיצוּ וְיַקְדִּישׁוּ וְיַמְלִיכוּ אֶת שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד. כִּי לְךָ טוב לְהודות. וּלְשִׁמְךָ נָּאֶה לְזַמֵּר), אם כן, אף אם לא בדיוק מנגן או משורר ממש, הרי שניכר וידוע שהלל זה - "בדרך שירה" - נאמר. מה עוד, שאומר את זה במקום ובזמן שנועד להלל ולזמר.
משא"כ, אם אומר את כל התהילים, שמתוך ההקשר ניכר שאינו עושה זאת אלא "בדרך תחינה ובקשה", גם בגלל שגומר את כל התהילים ולא רק את פסוקי ההלל, וגם בגלל שאומר את זה במקום ובזמן של תחינה ובקשה, לדוגמא: בליל יום כיפור, או על קברי צדיקים, או שמסיים לאחר אמירתם באיזשהי בקשה שבעבורה אמר את כל התהילים.

פרי יהושע
הודעות: 2810
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: הלל דרך תחינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 14, 2018 12:40 am

לרב אליהו בן עמרם סברתך אפשרית,
אבל בלשון מגן אברהם משמע, שכוונתו כפשוטו לומר הלל דרך שירה, ולא דרך תחינה ובקשה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], שערי חכמה, תוכן ו־ 37 אורחים