יאיר כתב:יש הרבה מעלות במלאכה וכמו שמובא בעוד מקומות ובפרט במס' אבות (גדול הנהנה מיגיע כפיו וכו', כל תורה שיש עמה מלאכה סופה להתקיים וכו')
הבטלה מביאה לידי שעמום, ו"מתוך שהוא טרוד אחר מזונותיו לא יבוא לסטות ואינו מתפרנס מקופה של צדקה וימיו מאריכים שנאמר ושונא מתנות יחיה"-רש"י. אך מי שיכול רק ללמוד תורה כרשב"י ור' יוחנן ועוד גדולים רבים בכל הדורות ודאי עדיפא ועיין עוד בר' בחיי מה שכתב בשער הבטחון ב"חובת הלבבות".
[וכבר דנו בנושא בעבר באחד האשכולות בפורום - ומעניינת דעת הגר"א שכתב שעל האשה לפרנס את הבעל ומראה זאת מהפס' של בריאת האדם].
אוצר החכמה כתב:הכותרת לא קשורה לעניין
אהב את המלאכה לא שייך לאפשרות ללמוד, הצד השני הוא שררה שזוהי הרבנות שאותה אמר לשנוא.
IRU כתב:מה לא מובן, 'אהב את המלאכה' היינו שלא יזדקק לאחרים ולא יתבטל, ו'בזיעת אפך תאכל לחם' זה קללה שתבוא לו הפרנסה בקושי ובזיעה. ובפשטות אף ללא הקללה של בזיעת אפך ראוי היה לצוות 'אהב את המלאכה', דהיינו שראוי לאדם להתיגע על מאכלו ולא להזדקק לאחרים ולהתנהג ברבנות.
שליטא כתב:יאיר כתב:יש הרבה מעלות במלאכה וכמו שמובא בעוד מקומות ובפרט במס' אבות (גדול הנהנה מיגיע כפיו וכו', כל תורה שיש עמה מלאכה סופה להתקיים וכו')
הבטלה מביאה לידי שעמום, ו"מתוך שהוא טרוד אחר מזונותיו לא יבוא לסטות ואינו מתפרנס מקופה של צדקה וימיו מאריכים שנאמר ושונא מתנות יחיה"-רש"י. אך מי שיכול רק ללמוד תורה כרשב"י ור' יוחנן ועוד גדולים רבים בכל הדורות ודאי עדיפא ועיין עוד בר' בחיי מה שכתב בשער הבטחון ב"חובת הלבבות".
[וכבר דנו בנושא בעבר באחד האשכולות בפורום - ומעניינת דעת הגר"א שכתב שעל האשה לפרנס את הבעל ומראה זאת מהפס' של בריאת האדם].
הכל טוב ויפה אבל עדין איך חזל אמרו לאהוב את המאלכה כאשר זו קללה..
תוכל להביא לי את המקור לדעת הגרא?
שליטא כתב:הענין של המלאכה הוא יותר מזה שהאדם לא יבוא לידי חטא, ובע"ה נאריך בזה בהזדמנות.
לגבי דעת הגר"א - הגר"א דיבר על אדם כמו הרב שך זיע"א וכד' שהוא באמת באמת באמת שקוע בד"ת
אבל אברכים בכולל לדוגמא לא נכללים בגדר הזה-וזה פשוט
יאיר כתב:שליטא כתב:הענין של המלאכה הוא יותר מזה שהאדם לא יבוא לידי חטא, ובע"ה נאריך בזה בהזדמנות.
לגבי דעת הגר"א - הגר"א דיבר על אדם כמו הרב שך זיע"א וכד' שהוא באמת באמת באמת שקוע בד"ת
אבל אברכים בכולל לדוגמא לא נכללים בגדר הזה-וזה פשוט
קודם כל מש"כ שהאדם לא יבוא לידי חטא זה כבר כלול במה שכתבתי שהבטלה מביאה לידי שעמום (והשעמום מביא לידי חטא..ולא חשבתי שיש צורך לציין זאת בפירוש...).
לגבי מה שכתבת בדעת הגר"א..איך הר' שך נהיה שקוע וגדול כך בתורה אם לא התחיל קודם כאברך כולל..ומה שלך פשוט לי לא פשוט כלל...
שליטא כתב:בזיעת אפיך תאכל לחם - זו היתה הקללה לאדם הראשון על חטא עץ הדעת
ומצד שני במסכת אבות פרק א שמעיה ואבטליון קבלו מהם שמעיה אומר אהוב את המלאכה (עמל) ושנא את הרבנות (מנוחה).
ולכאורה קשה, איך חזל אומרים לאהוב את המלאכה כאשר זו בעצם קללה??!
יאיר כתב: ומעניינת דעת הגר"א שכתב שעל האשה לפרנס את הבעל ומראה זאת מהפס' של בריאת האדם].
אנושי כתב:יאיר כתב: ומעניינת דעת הגר"א שכתב שעל האשה לפרנס את הבעל ומראה זאת מהפס' של בריאת האדם].
אשמח למקור
דרומי כתב:נראה ששכחו כאן מהעובדה שגם לפני חטא עץ הדעת אדם הראשון עבד, וכמו שכתוב: "ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה". וראה אבן עזרא שם.
החידוש שלאחר חטא עץ הדעת הוא בזה שיש "זיעת אפיך", אבל עצם העבודה היא דבר חיובי במקורו
פלגינן כתב:דרומי כתב:נראה ששכחו כאן מהעובדה שגם לפני חטא עץ הדעת אדם הראשון עבד, וכמו שכתוב: "ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה". וראה אבן עזרא שם.
החידוש שלאחר חטא עץ הדעת הוא בזה שיש "זיעת אפיך", אבל עצם העבודה היא דבר חיובי במקורו
תיכף תגיע התגובה הלקונית הקבועה: "זה היה קודם מתן תורה"...
יאיר כתב:פלגינן כתב:דרומי כתב:נראה ששכחו כאן מהעובדה שגם לפני חטא עץ הדעת אדם הראשון עבד, וכמו שכתוב: "ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה". וראה אבן עזרא שם.
החידוש שלאחר חטא עץ הדעת הוא בזה שיש "זיעת אפיך", אבל עצם העבודה היא דבר חיובי במקורו
תיכף תגיע התגובה הלקונית הקבועה: "זה היה קודם מתן תורה"...
פשש..ככה לחלוק על הגר"א ללא שום חשש..איזה אומץ...
ביאר דחדא מיתרצא בחברתה, והיינו משום שרצה הקב"ה שיהיה כרוך אחר אשתו יותר משאר קרוביו, לכך בראם מתחילה בגוף אחד. והטעם שברא אותם שיהיו כרוכים כ"כ זא"ז, מפני שתכלית האדם בעולם הזה הוא לעסוק בתורה, כדי שיזכו לעולם הבא, ואם לא היו נבראים בגוף אחד, היה מוכרח הבעל בעצמו לחזור אחר פרנסתו ויבטל מן התורה, ואשתו לא תתעסק בשבילו, כמו שאר חיות ובהמות דהנקבה אינה עוסקת בשביל הזכר, לכך בראם הקב"ה בגוף אחד, כדי שתטריח בשבילו ויהיה לו פנאי לעסוק בתורה, יעו"ש..
יאיר כתב:והגר"א נעבעך לא ידע את הפס'...
אוצר החכמה כתב:זה הלשון שהביאו מהגר"א במקום שציינתביאר דחדא מיתרצא בחברתה, והיינו משום שרצה הקב"ה שיהיה כרוך אחר אשתו יותר משאר קרוביו, לכך בראם מתחילה בגוף אחד. והטעם שברא אותם שיהיו כרוכים כ"כ זא"ז, מפני שתכלית האדם בעולם הזה הוא לעסוק בתורה, כדי שיזכו לעולם הבא, ואם לא היו נבראים בגוף אחד, היה מוכרח הבעל בעצמו לחזור אחר פרנסתו ויבטל מן התורה, ואשתו לא תתעסק בשבילו, כמו שאר חיות ובהמות דהנקבה אינה עוסקת בשביל הזכר, לכך בראם הקב"ה בגוף אחד, כדי שתטריח בשבילו ויהיה לו פנאי לעסוק בתורה, יעו"ש..
מה הראייה מכאן לעניינינו? שהאשה עוזרת לבעלה ללמוד תורה?
כתוב כאן משהו על אם לעבוד זה טוב או לא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים